Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Asp / access er det fin nok?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Handewitt
Tilmeldt 9. Nov 05
Indlæg ialt: 598
Fra  N.K. Import APS Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Er det fint nok at have en webshop programmeret i ASP - access   da det er en rimelig stor shop og jeg kun har andre shops programmeret i PHP er jeg lidt betænkelig... men er selve kodningen mv. fin nok og ikke forældet?

Danmarks største udvalg af billigt træningsudstyr

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 12:06
ASP som sprog er fint nok, men at benytte en Access database er umiddelbart ikke det smarteste, der bør nok benyttes MySQL eller MSSQL i stedet. Access knækker hurtigt under ved mange brugere og databasen må helst ikke blive alt for stor.
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 13:25
Hej Sune

Alle mine (to) websites er kodet i ASP på en Access database.

Dog er det kun ordre information og besøgsstatistik jeg gemmer i databasen, så pt. fylder den 6-8 MB og dette har jeg ikke problemer med.  Har ikke oplevet den knækker halsen. Access har en stor fordel i et du kan op og downloade den med FTP.

En ting jeg vil råde dig til at være opmærksom på er at hvis du åbner en connection til databasen, at lukke den igen efter alle forskrifter. Jeg er ikke så god til det (at få lukket dem) selv, så en sjælden gang imellem fejler databaseadgang fordi jeg har opbrugt samtlige connections på serveren.

Om "kodningen er fin nok" er primært op til dig, men hvis værktøjet (ASP) løser de udfordringer du har, er det vel fint nok!

/Jesper

Fra 9560 Hadsund
Tilmeldt 28. Sep 05
Indlæg ialt: 1298
Fra  Conseo Skrevet kl. 13:27
Helt enig, ASP er der ikke noget i vejen for at bruge, nogen vil enda mene at det er bedre en PHP (læs: mig).

Men med hensyn til ACCESS DB, så er den bedst til mindre sites, da den bliver ustabil, ved for meget trafik, og hvis den indeholder for meget data.
Så alt efter hvor stor og hvor meget trafik der er på dit site, så vil jeg nok vælge en MySQL eller MSSQL som Sune også foreslår

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 13:55
Man bevæger sig rimelig hurtig ud i en religionskrig hvis man starter debatten om ASP vs. PHP, og man kna læse millioner af siden, og ihvertald dem jeg har læst, ender altid ud med at det ikke kan måles rigtig og at de 2 sprog er lige stærke, bare på hver sin måde.
Så jo ASP er bestemt udmærket, og har en række fordele php ikke har og omvendt, men til en webshop er det udmærket og mange webshops er også kodet i ASP.

Angående databaser så er det meste jo sagt, access ville jeg aldrig vælge til en webshop og slet ikke en større webshop som du siger. Den bliver ustabil og langsom.

Derudover skal du også have hosting i baghovedet, bliver dit site så stort og succesfuld at det virkelig kræver serverkraft, bliver hostingen ofte dyrer på en Windows server (ASP), fremfor hvis du benytter unix server.(PHP)

Fra Horsens
Tilmeldt 5. Aug 05
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 14:57
Jeg ville også helt klart springe Access over til brug på nettet. Access er udviklet som Desktop database, og har aldrig været beregnet til nettet. Godt nok besluttede man sig for at lave ADO og ODBC drivere til det, men det har aldrig været optimalt. Jeg kender til eksempler, hvor så lidt som 8 samtidige forbindelser til basen, har fået det hele til at vælte.

Nu er der godt nok en der nævnver at Access har den fordel, at den kan uploades og downloades via FTP. Det ser jeg egentlig udelukkende som en ulempe.

Hvis du beslutter dig for alligevel at vælge Access, så sørg i det mindste med at være grundig omkring at få lagt .mdb filen uden for webscope - da alle andre ellers også vil kunne hente hele din database ned...

Fra Horsens
Tilmeldt 5. Aug 05
Skrevet kl. 14:59
Glemte lige at nævne at du med fordel kan skifte til SQL Server, da du i så fald kun skal rette ganske få SQL statements, i forhold til hvis du skifter til mySql.
Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 196
Skrevet kl. 17:47
Min mening: Access er til dvd-samlinger!

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:17
Hvorvidt Access i sin tid blev udviklet til nettet eller ej, eller om nogen mener den kun er til CD-samlinger, bør være irrelevant i forhold til om Sydbolig vælger at benytte den. Det relevante er vel i hviket omfang den løser den pågældende opgave tilfredsstillende. SQL server blev formentligt lavet før der var noget der hed websider, men det gør den ikke dårlig til nethandel.

Pointen er vel at Access er langsommere end SQL server, hvilket kan blive et problem hvis der skrives/læses meget fra databasen. Er websitet tilpas stort (traffikeret) vil Access ikke kunne følge med og fx. en opgradering til SQL server være nødvendig. Uden at kende mønstret for læsning/skrivning for Sydboligs webshop er det svært at vurdere om en Access database kan trække det.

@Peter: Hvorfor mener du det er en ulempe at filen kan up/downloades?

Som jeg ser det:

Fordele ved Acces

* Upload / download mulighed

* Nem redigering via desktop værktøjet (efter download)

* Billig i hosting

Ulemper ved Access

* Skalerbarhed - Performer dårligere end MSSQL og MYSQL

* Øvre grænse for hvor mange records den kan håndtere

Afvej fordele og ulemper ud fra dette.

/Jesper

Fra Horsens
Tilmeldt 5. Aug 05
Skrevet kl. 22:09
Om det at en Access database kan downloades er en direkte ulempe ved jeg ikke..men nogen fordel ser Jeg ikke? Man skal i al fald være sikker på at den ligger placeret et sted, hvor man udelukkende selv kan downloade den.

I tilfælde hvor formålet er en webshop, anvendes man jo typisk en eller anden form for online administrationsinterface, som gerne skulle gøre offline redigering overflødig.

Det som jeg ser som problematisk ved de små filbaserede databaser er at de sjældent er bygget til at håndtere mere end én bruger samtidig. Jeg ved godt at Microsoft har gjort sig forskellige forsøg på at lappe på de forhold, men optimalt er det ikke. Helt konkret syntes jeg f.eks. det er en afgørende faktor, at man ikke har en connection pool, og hvis man virkelig vil noget med sin shop, er det ikke smart at risikere et nedbrud, som kunne være undgået ved at vælge en bedre base.

Mht. prisen, har man jo både mulighed for at vælge Sql Express (gratis) og mySql, som også er gratis...

Men derudover er jeg da også helt enige i at man skal træffe sin beslutning ud fra en afvejning af fordele og ulemper...og ja så har du jo ret i at det kun er sydbolig, der kender sine egne behov...

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)