Jeg står overfor at skulle anskaffe en bærbar PC, men selvom jeg har haft et Internetfirma i seks år, kan jeg stadig ikke fordrage computere (de er et nødvendigt onde for at komme på nettet), og jeg ved næsten intet om hardware.
Den skal bruges meget til grafik PhotoShop, Flash, Dreamweaver osv. - så jeg kunne forestille mig at skærmens kvalitet betyder noget.
Jeg forestiller mig at skulle bruge ca. 12-15.000,- kr. på den. Hvad skal jeg gå efter, lægge vægt på?
Nu bruger jeg godt nok mac, men pc er også ok nogle gange
Du skal få en ordentlig processer og en ordentlig harddisk, hvis du skal arbejde i psd-format, og ja, skærmen er vigtig – specielt hvis du skal vise tingene frem på den. Derudover skal der lige et par GB ram i, hvis du vil have Photoshop til at køre optimalt.
Hvis du også skal bruge labtop''en til at tage med ud til kunder og vise produkter frem, ville jeg personligt også kigge lidt på det rent fysiske design. Den skal udstråle det, du leverer.
Lige en tilføjelse: Jeg vil til gengæld ikke mene, grafikkortet ikke er helt så vigtigt – det skal selvfølgelig være en ok kvalitet – men nu skal labtop''en vel ikke bruges til spil…
Hverken jeg eller den person, som mest skal bruge den, er vant til Mac - og jeg hader som sagt computere så jeg orker ikke at sætte mig ind i en masse ting, der ikke er helt som de plejer :) Så det skal være en PC...
Min mand sælger hard- og software i sin fritid, har en meget bred erfaring med pc''er og ved, hvad du skal bruge. Hvis du er interesseret, skal jeg bede ham tage kontakt til dig...
Og så kommer det meget an på hvad det er for noget grafik du arbejder med. Kunnne forestille mig det var webdesign, og det er ikke specielt krævende, så 1 gb ram er okay.
Angående skærmen kommer det lidt an på hvordan du vil arbejde med den bærbar, langt de fleste kobler den på en ekstern skærm, og så er det jo en helt anden sag. Personligt er jeg selv til så lille skærm som mulig 12-15" specielt hvis man skal transportere den, da du kan komme ned på et par kg.
Ved at zepto handler allerede nu med core2duo processore, men ellers kunne Asus, Fujitsu siemens og IBM være muligheder.
Ja det kunne det sagtens være, det skal dog siges jeg kender intet til zepto, så angående den generelle kvalitet af deres computere, ved jeg ikke. Men hardwaren ser fornuftig ud til prisen syntes jeg.
Bærbar til grafisk arbejde - to ting som efter min mening ikke hænger godt sammen.
Der er flere grunde til det, men den primære ligger i skærmens kvalitet - dernæst kommer pris versus performance.
Nu skriver du ikke hvad du konkret laver af grafisk arbejde, men hvis det er lige så bredt som det vi laver i MediaMouse, så får du virkelig et problem med at finde den helt perfekte bærbare. Men nogle fif fra min side af vil være:
Hvis du arbejder med webdesign, så er kvaliteten af skærmen som sådan ligegyldig. Til gengæld skal tastaturet holde til slidtagen (programmering = mange tastetryk). Performance behøver heller ikke at være vanvittig høj.
Hvis du arbejder med layout, så er begynder kvaliteten af skærmen at betyde noget. De fleste fladskærme (især på bærbare) kører kun i 8 bit, hvorved den ikke kan vise et bredt nok farvespektrum til at du kan se alle farvenuancer (og navnlig se dem korrekt). Endvidere bør maskinen have en hvis mængde ram i stil med 1 GB. Performance begynder at betyde noget, hvis du skal arbejde med større dokumenter, have flere programmer åbne samtidig m.m. Her vil en Duo Core være et fornuftigt valg.
Hvis du arbejder med billedbehandling, så drop idéen med udelukkende at benytte en bærbar, med mindre du har tænkt dig at investere i en dyr ekstern skærm. Endvidere skal maskinen være udstyret med et ret godt grafikkort som understøtter hardware-baseret gamma-korrektion. Endnu en gang er mængden af hukommelse afhængig af hvor store billeder du arbejder med. Men 1 til 2 GB vil være fornuftigt. Performance er selvfølgelig altid noget man kan ønske sig mere af hvis man bruger mange filtre m.m. Igen vil en Duo Core være et godt valg.
Hvis du arbejder med 3D, så står du igen ved en skildevej imellem bærbar og stationær computer. Indtil videre er der ingen bærbare som har et virkelig godt high-end grafikkort uden maskinen koster det hvide ud af øjnene.
Til eksempel kan jeg fortælle at min egen bærbare er en IBM, hvilket absolut ikke må siges at være et "grafisk værktøj". Men tilgengæld er den et holdbart værktøj - den kan simpelthen holde til at blive brugt, hvilket er et absolut must. Jeg har haft flotte "kreative" bærbare - bl.a. Powerbooks m.m. - men de har simpelthen ikke kunne holde. Min erfaring er efterhånden at jo mere fancy de ser ud, desto dårligere holder de. Men det er selvfølgelig min egen oplevelse. Min IBM Thinkpad bruger jeg til diverse ting - f.eks. arbejde hjemmefra sofaen, demonstrationer ude hos kunderne m.m. Og den løser denne opgave acceptabelt. Den er ikke super hurtig og jeg kan ikke regne med farverne på skærmen - til gengæld så holder den både fysisk men også strømmæssigt. Jeg kan arbejde i ca 2½ time uden opladning. At den ikke er hurtig og farverne ikke vises helt rigtigt er også ligegyldigt for mig, da den netop ikke er den computer jeg bruger til daglig, men kun når jeg er på farten.