Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af overskud i holdingselskab

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Feb 06
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et lille spørgsmål omkring holdingselskaber som jeg håber at Amino's trofaste brugere kan svare på.

Hvis jeg har et holdingselskab (A) med to datterselskaber (B og C). Hvis jeg har et  overskud på 1.000.000 i B så kan jeg overføre det skattefrit til holdingsselskabet(A). Men mit spørgsmål går på. Skal holdingselskabet så betale skat af det uanset om jeg fører overskudet ned i datterselskabet C som har  underskud eller brug for kapital til investeringer?

Kan jeg alternativ bruge overskudet som er blevet ført op i holdingselskabet til f.eks. at købe en andel af en ejendom således at der ikke længere er et overskud i holdingselskabet og derved ikke betale skat af det oprindelige overskud fra datterselskabet B?

Har lidt svært ved at gennemskue reglerne og har ikke kunnet finde et entydigt svar her på amino.

Håber nogen kan hjælpe:-)

NIL

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:18

Hej Nil,

Alle danske selskaber, der indgår i en koncern skal sambeskattes, og i modsætning til tidligere er der nu tale om tvungen sambeskatning for danske selskaber. Den samlede skat beregnes af den totale indkomst for selskab A+B+C.

NIL:
Kan jeg alternativ bruge overskudet som er blevet ført op i holdingselskabet til f.eks. at købe en andel af en ejendom således at der ikke længere er et overskud i holdingselskabet og derved ikke betale skat af det oprindelige overskud fra datterselskabet B?

Et køb af en ejendom vil vel ikke direkte ændre resultatet i holding, da det vil være posteringer på balancen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:27

Det er naturligvis det beskattede overskud i D/S du kan sende op i holdingen skattefrit.

Som Henrik skriver, er der tvungen sambeskatning i DK, så det er totalresultatet, der bliver beskattet.

Underskud i det ene selskab bliver f.eks. modregnet i overskud i andet selskab.

Tilmeldt 13. Feb 06
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 10:35

Hej Henrik

Tal for dit svar. Vil lige sikre mig at jeg har forstået dit svar rigtigt. Så hvis der er et underskud i selskab C på 1.000.000 men overskud i selskab B på 1.500.000 så vil det samlede skattepligtige oveerskud for koncernen være på 500.000.

Hvis man nu vil minimere sit overskud, og dermed det skattepligtige beløb hvordan gøres et så bedst hvis man vil investere dem.?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)