Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Godtgørelse af løn under barsel?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

En af mine medarbejdere skal på barselsorlov til januar. Hun er timelønsansat (37 timer) og vi har ingen overenskomst. Jeg kan vælge at lade hende gå på dagpenge i barselsperioden. Men hvis jeg kan få dækket hendes løn ville det jo være bedre for hende.

Nu har jeg så været ved at undersøge hvordan det hele hænger sammen - og jeg synes ikke jeg kan få nogle klare svar. Kommunen dækker op til 97 kr. pr. time. Men nogen snakker så om en barselsfond eller lignende som dækker resten. Har I hørt om det? Kender nogen reglerne? Og er alle berettiget til det - og hvor skal man henvende sig?

Mange hilsener Helle

Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 18:11
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:57

Det skal lige bemærkes, at selvom din medarbejder afregnes pr. time, kan hun godt være omfattet af funktionærloven. Det er arbejdets art, der afgør dette.

Er medarbejderen omfattet af funktionærloven, skal der betales 1/2 løn under orloven.

Fra Kastrup
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 136
Skrevet kl. 22:50

Hej Helle

Du er omfattet af Barsel.dk som er en barselsfond der administreres af ATP og dækker alle virksomheder, der har ansatte og som ikke er omfattet af en anden barselsfond.

Du kan få dækket en timeløn på op til 159,75 kr i op til et halv år mener jeg det er, men er dog ikke sikker, da jeg tror perioden med godtgørelse også blev forlænget da de satte beløbet op.

Hvis du udbetaler løn til dín ansatte under barslen og søger om hendes dagpenge via kommunen, får du automatisk differencen mellem barselsfondsatsen og dagpengesatsen refunderet, det er ikke noget du skal søge om seperat.

Du kan læse mere på Barsel.dk der står det hele beskrevet

Hilsen

Lone

www.netaccounting.dk

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 07:43

Tak alle for jeres svar :·) Det var da dejligt - for så kan hun jo få fuld løn under hele sin barsel - og det kommer ikke til at koste os ekstra. Der skal jo ansættes en vikar i perioden.

Mange hilsener Helle

Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 08:48

Du skal selvfølgelig stadig betale feriepenge og evt pension under barslen. Så lidt kommer det til at koste alligevel ;)

Fra Kastrup
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 136
Skrevet kl. 10:04

Hej Helle

Ja du skal selvfølgelig også være opmærksom på, at den periode hvor du udbetaler løn under barsel optjenes der ferie med fuld løn eller feriepenge, nøjagtigt som hvis den ansatte gik på arbejde

Hilsen

Lone

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)