Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatte svindel og fusk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 03:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Der står i EPN http://epn.dk/samfund/politik/article1779753.ece at skatte ministeren er lykkelige og jubler over at man nu fanger en masse som snyder i skat ved hjælp af kreditkort informationer.

For lidt over 1 år siden var der en sag om flere politikere som alle indrømmede at de havde fået udført sort arbejde, det var midt i en valg kampagne og de var alle naturligvis utrolig kede af at havde lavet den store fejl:

At blive snuppet i at have fået lavet sort arbejde midt i en valg kampagne

Hvad skete der i den sag, blev de systematisk efterforsket på samme måde som man nu går efter folk i projekt Kredit Kort, eller fik de en bøde med renter og rentes rente (det var jo ikke svært at bevise i den sag da de indrømmede det blankt i medierne)  eller klarede de frisag?

Jeg har søgt lidt på nettet og kan ikke finde ret meget om det, dog fandt jeg denne artikel fra Berlingske

http://www.berlingske.dk/article/20071101/valg/71101084/

Mvh

Peter

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 09:01
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Peter Skouhus:

Jeg har søgt lidt på nettet og kan ikke finde ret meget om det, dog fandt jeg denne artikel fra Berlingske

http://www.berlingske.dk/article/20071101/valg/71101084/

Det sjoveste ved den sag i dit link er, at de tre der står frem alle kommer fra Enhedslisten. Partiet der grundlæggende er imod privat ejendomsret og i hvert fald i første omgang mener at al indkomst skal brandbeskattes.

Jeg kommer til at tænke på Kammerat Napoleon: "Alle er lige, men nogen er lidt mere lige end andre"

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:15

Hej Peter,

Hvad der skete med de politikere, som indrømmede at de havde fået udført sort arbejde ved jeg ikke. Basalt set er det efter min mening en sag mellem dem og SKAT.  Jeg husker dog at en del af indrømmelserne vedrørte forhold, der lå nogle år tilbage i tiden.

Jeg synes, at der heldigvis har været en stigende tendens til at også politikere har måtte stå til ansvar for deres SKAT. Bent Bendtsen fik eksempelvis en større tur gennem systemet i forbindelse med hans modtagelse af gaver...

Med hensyn til Projekt Kreditkort synes jeg, at det er værd at notere sig, at de data som SKAT har fået stillet til rådighed af PBS ikke indeholder navne på kortholder. Et kortnummer har SKAT hæftet et personnummer på ved at kontakte eksempelvis flyselskaber  og få navnet  udleveret af den vej.

Om det er nok til at holde en sag mod eksempelvis Søren Hansen vil tiden vise. Anklagemyndigheden og SKAT har ikke ført bevis for at Søren Hansen eksempelvis har været i dag i Danmark i de perioder, som de påstår. Der er ført bevis på at Søren Hansens kreditkort har været i Danmark (og det er da en indikation). Hvem ved om det er Søren Hansens kone, der har været på familiebesøg i Danmark, medens Søren Hansen selv var til en golfturnering?

Selv om jeg stadigvæk synes at forhold mellem enkeltpersoner og SKAT skal gøres til genstand for offentlig skuen, skal man da heller ikke være blind for den forebyggende effekt denne kampagne har. En god lille skræmmekampagne. For dem der bevidst vil snyde er mulighederene stadigvæk utallige. Der er tilstadighed masse af muligheder for at få anonyme kreditkort og med en smule påpasselighed om anvendelsen af ens navn kan man stadigvæk skøjte udenom, hvis det det man har til hensigt.

Henrik

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 04:02

Henrik Krogh:
Basalt set er det efter min mening en sag mellem dem og SKAT

Tjaa, den mening kan man jo godt have, men når der er tale om politikker, dydens vogter om man vil, så er jeg af den mening at det vil være rart for vælgerne at kende moralen på kandidaterne før de vælger. Resultatet vil sikkert være at nogle politiker ikke blive valgt ind fordi det kommer frem at de snyder eller har snydt.

Fordelen er dog at kvaliteten af de tilbageblivende politikere, i det mindste hvad moral og dobbeltmoral angår, bliver forbedret. Bagdelen er måske at en ellers dygtig politiker ikke bliver valgt ind. Men, man kan jo ikke sige at man er "lidt tyv", enten er man tyv eller også er man ikke tyv, også hvis man er politiker fra venstrefløjen.

Videre ved at få de politikere eksponeret som snyder i skat, sort arbejde etc. kan man jo håbe at de får nøjagtig den samme straf som en hvilken som helst anden Dansker der bliver snuppet, det vil, om ikke andet, være med til at underbygge vores demokratiske fundament.  

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 08:53

Hvis du kun vil have politikere i Folketinget, der ikke har gjort noget ulovligt (da jeg ikke går ud fra at skattesnyd alene er den eneste ulovlighed du mener er umoralsk), så bliver der ikke mange tilbage ...

Jeg har dog aldrig hørt om sager, hvor folk er blevet straffet for at BETALE sort - men alene for at MODTAGE sorte penge.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:55

Peter Skouhus:
Tjaa, den mening kan man jo godt have, men når der er tale om politikker, dydens vogter om man vil, så er jeg af den mening at det vil være rart for vælgerne at kende moralen på kandidaterne før de vælger

Jamen hvorfor bare på politikere? Jeg vil da lige så gerne vide om min revisor, min advokat, min tømrer osv har en god moral inden vi handler sammen.

Hvis vi hopper tilbage til udgangspunktet for din tråd er det et udbredt problem i Danmark, at du straffer dem der udfører arbejdet og ikke der har bestilt arbejdet. Jeg noterede mig i de artikler der var om politikerne, at nogle af de forhold lå mere end 10 år tilbage i tiden og hvis en der skal ske en sanktion for  disse, vil det nærmest være umuligt at løfte en bevisbyrde i dag. Der vil ingen tvivl være om at glemsomheden vil være stor om hvad man fik lavet, hvad det kostede og hvem der udførte arbejdet i det tilfælde der blev kikket nærmere på forholdet.

I Norge har de en lov om medvirken til sort arbejde. Efter denne lov straffer de lige så hårdt den som medvirker som den der udfører sort arbejde. Jeg har noteret mig  at den  bruges flittigt og ofte med krav om fængelsstraf.

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 09:34

ret.

Mikkel deMib Svendsen:
så bliver der ikke mange tilbage ...

Det kan du har ret i, pointen er at vælgerne har krav på at vide hvis en politikker, ham eller hende som laver de love vi skal følge selv overholder loven. Det må så være op til flertallet at bestemme om de skal vælges ind eller ej.

Mikkel deMib Svendsen:
Jeg har dog aldrig hørt om sager, hvor folk er blevet straffet for at BETALE sort - men alene for at MODTAGE sorte penge.

Interessant, hvis det er sådan som du siger. Det er så lovligt at betale sort, men ikke lovligt at modtage sorte penge. Det skal ikke overraske mig hvis du har ret.

Henrik Krogh:
Jamen hvorfor bare på politikere? Jeg vil da lige så gerne vide om min revisor, min advokat, min tømrer osv har en god moral inden vi handler sammen.

Det er din ret og det bør man måske gøre for at være sikker på at du handler med en anstændig virksomhed.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)