Det er altid spændende at diskutere no spam aspekterne af markedsføring. Det er jo helt klart at mani ikke må sende mail og fax uden at have en tilladelse. Det er meget mere gråzone had salgsorientert materiale er, og der ses meget strengt på dette. (bøde ca 100kr/mail ell. fax).
Jeg har selv en tricky udfordring - jeg er ved at etablere en virksomhed hvor jeg skal have bygget nogle maskiner. Må jeg kontakte potentielle kunder pr. mail/fax/sms for at få input til designet af disse maskiner?
Uden at have et produkt kan det vel næppe være salg, meeeen...
Er der nogen der har den specifikke lovtekst?
Til det opbrindelige spørgsmål
(
Anette Sand/Regnskabsskolen:
Så længe mailen er en orienterende mail og ikke møntet på salg, er det vel ikke spam og derfor OK at skrive ud. Noget andet er, hvis der er tale om en række gode tilbud for at fejre sammenlægningen.
Det ville i lægmands sammenhæng kunne forsvares at du sendte eks. skatteråd ud, men retten ville klart mene at du gjorde det og dine mange gode svar her inde, for at det skulle afføde et par kunder en gang i mellem - ergo være markedsføring med henblik på senere salg...
Der er dog en klar tilladelse til at du må sende mail til dine kunder på produkter beslægtede med hvad de køber i forvejen,. Du skal blot have unsubscribe funktion og respektere dette. Umiddelbart tror jeg at du skal bekymre dig om hvorvidt dine kunder mener du spammer dem mere end juraen. Det letteste er nok at lave oplægget og bede en jurist (med rådgivningsansvar) og at sige god for det.
MVH jens