Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Den store lånejungle

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Apr 06
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 02:10
Hvor mange stjerner giver du? :
    Hej aminoer.... :)

Nu er jeg nået dertil hvor at jeg har udarbejdet min forretningsplan, forhandlede lejekontrakt og fået nogen gode aftaler med mine leverandører...

MEN!

Jeg skal buge 400000kr til mit projekt alt inkl. og ved ikke hvor meget sikkerhed banken syns jeg kan stille.

Pengene er til opstart af APS, maskiner (til et trykkeri), er mindre varelager samt indretning.

Er dog husejer, gift og har en udemærket indkomst. Men hvad en bankrådgiver/sælger tænker ved jeg jo ikke.

Men hvad kan jeg forvente at de vil tilbyde mig i Rente?

Hvor store vil omkostninger på et lån i den størrelsesorden typisk være?

Og er der andre alternativer som kan betale sig selvom banken siger ja?

Jeg ved godt at man bare kan tage i 10 banker og høre ad. Men jeg håber dog at i kan hjælpe med lidt "rå tal" så man ved hvor man nogenlunde står når man taler med bankmanden.

Hilsen den forhåbentlige "snart" butiks indehaver 

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 07:14

Hej

Banken tænker på Sikkerhed , sikkerhed og sikkerhed.

her vil  de se på din kones indtægt ( hvor langt kommer i for den hvis du i opstarten ikke bidrager med det store )

Du er husejer, så hvis der er fornuftig friværdi burde renten ligge fra 5 - 6 % og op.

Skal de have sikkerhed i dit hus skal du regne med stempel på 1,5% plus kr 1400 for tinglysning + bankens gebyr på 1 - 1,5%

Et alternativ kunne være pantebrevslån

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 19:07
hej

som Hans skriver tænker banken sikkerhed, og der er stor forskel på om det er dig eller din virksomhed som låner pengene. grunden til det er at, hvis du låner pengene i banken og derefter bruger dem på at starte en virksomhed så er det også dig, som person, som banken kan komme efter hvis du ikke betaler, banken har med andre ord sikkerhed i dit hus, bil, båd mm. som du ejer.

men hvis det er din virksomhed som låner pengene, og din virksomhed er en Aps. så er der ikke den samme sikkerhed, da du som anpartshaver kun hæfter med anparten, så her kan banken ikke komme og tage dit hus mm.

det betyder større usikkerhed for banken.

du kan dog komme uden om dette ved som privat person at kautionere for din virksomheds lån, eller dele heraf.

derfor det første du skal beslutte er, er det dig eller din virksomhed som ønsker at låne pengene.

Tilmeldt 27. Apr 06
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 23:01
Ja okay.

Men hva ville i så anbefale.

Låne penge i firmaet (Aps)

Eller Privat?

Dette vil vel også påvirke renten osv.

Jeg starter desuden firmaet med en partner (familie) Og han har solgt sit firma over afdrag og har en kontrakt hvor han modtager 10000kr pr månede i 20 måneder... Er det sikkerhed nok for banken?

Jeg har også hørt nogen ting om Væktskaution og Erhvervs kassekredit i banken. Hvad er fordele og ulemper ved dette ?

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 17:31
hej

du har tre muligheder:

1. lån pengene privat og brug dem som en del af it indskud i virksomheden. fordel: du ejer en stor del af virk. da du personligt har lagt mange penge. ulempe: du hæfter personligt for lånet og du skal personligt betale lånet tilbage (gennem udbytte på dine anparter)

2: du låner pengene privat og låner dem derefter videre til din virksomhed.

3: virksomheden låner pengene. her har du naturligvis mulighed for at kautionere for enten hele eller dele af lånet( du og din partner kan evt. kautionere for hver sin halvdel).

den måde banken nok vil foretrække( og renten derfor bliver mindst ved) er nok at virksomheden låner pengene og af i begge to privat kautionere for HELE det lånte beløb. det betyder nemlig at det i første omgang er virksomheden som skal betale lånet tilbage hvis den ikke kan det skal du og din partner sammen betale lånet tilbage.(når i begge har kautioneret for HELE låne summen, betyder det at hvis den ene af jeg ikke kan betale sin del af lånet tilbage, så skal den anden gøre det. på den måde får banken sikkerhed i både din og din partners private økønomi)

du skal nok ikke regne med at 10.000 kr om måneden i 20 måneder er nok sikkerhed alene. men jo mere sikkerhed jo mindre rente.

jeg kender ikke nok til Væktskaution og Erhvervs kassekredit i banken til at jeg vil udtale mig, her må en anden på banen.

håber det var til hjælp.

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 17:50
I kunne også overveje at låne pengene privat og så lige vente lidt med at stifte et ApS. Hvis jeres ApS går ned med et stort underskud, hænger I alligevel på gælden personligt (banken vil under ingen omstændigheder låne jer dem uden kaution). Og det underskud, der opstår i ApS''et, kan I ikke bruge til noget rent skattemæssigt. Er det derimod en personligt ejet virksomhed, der går ned, kan I fradrage underskuddet i anden indkomst og dermed kraftigt formindske jeres tab gennem en mindre skattebyrde.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)