Med sådan noget skal man altid spørge sig selv: Hvad skal det bruges til? Det er jo ikke sådan, at man skal opdele sine varer i grupper fordi ”det SKAL man”. Politiet kommer ikke efter dig af den grund.
Varegrupper kan være en god idé, hvis man vil have overblik over, hvilke typer varer der sælges bedst. Man kan lave statistik over salget. Så kan man skære de varegrupper fra, som ikke sælger godt og få plads til nye varegrupper. På den måde kan man optimere sin butik, dvs. forøge salget og nå frem til de varer, som kunderne helst vil have.
I en lille butik er statistik ikke nødvendigt. Hvis du selv står bag disken eller hvis du selv bestiller nye varer, får du automatisk selv den fornemmelse, som statistik kunne give dig. I et supermarked med 30 ansatte er det en anden sag. Dér er ledelsen nødt til at benytte sig af salgs-statistik og varegrupper for at få et værktøj, så de kan planlægge fremtiden.
Mit råd til dig er derfor: Drop varegrupper. Med mindre du helt præcis kan skrive ned på et stykke papir, hvad du vil have ud af at registrere varegrupper. Det tager tid at planlægge og indtaste og kode og registrere og analysere. Er det ulejligheden værd? Næppe.
Mvh. Bo Jensen
Butik Go’aften
www.goaften.dk