Hej Torben,
Hvis du vil arbejde i Italien så er sproget altafgørende. Hvis du ikke kan basis italiensk kommer du ikke langt med jobsøgningen hernede. Italienerne taler italiensk og selv med kendskab til eksempelvis tysk, fransk og engelsk kommer du ikke langt.
Omvendt er der massevis af tilbud om "italiensk for udlændinge" når du først er hernede. Kurser der kraftigt kan anbefales.
Italien er ikke gået ramt forbi i Finanskrisen og jobsituationen er ikke god hernede. Dertil kommer, at du ofte vil se samme mønster som i Danmark, at hvis valget stod mellem en italiener eller en dansker så vil førstnævnte få jobbet. Rigtig mange job besættes via det personlige netværk hernede.
En engangsvinkel kunne være at se på danske selskaber i Italien eller måske også italienske selskaber med eksport. Netop der kan sprogegensakber være en force i forhold til de italienske sælgere.
Boligmarkedet er specielt i Italien - og er i vid udstrækning ikke så ramt af krise som andre steder i Europa. Hernede kan de godt lide at have familieformuen siddende i mursten. Ejendom er billigere end i Danmark, men til gengæld har vi ikke realkreditinstitutter, hvorfor finansiering skal ske gennem bank. Hvis du ikke selv har noget med i lommen kan det være meget svært at få et lån hernede. I en hvis udstrækning beror mange kundeforhold hernede stadigvæk på personlige præferencer.
Lejeboliger er sammenlignet med danske meget billige - men ofte svære at få fat i omkring de større byer. I forhold til eksempelvis Danmark er udbuddet af lejeboliger ganske enkelt ikke særligt stort.
Qua vores uddannelser havde vi ikke selv de store muligheder for at få jobs hernede, så vi valgte at starte egen virksomhed hernede indenfor turisme. Det er et område, der efter min mening er mange muligheder i fortsat. I mange områder er de slet ikke kommercielt fokuseret på turisterne og de muligheder som der ligger i dette. Eksempelvis er det traditionelt italiensk ferie her i august måned og rigtig mange lukker ned med det resultat at mange udenlandske turister kører forgæves rundt fordi restauranter, vingårde, overnatningssteder, attraktioner mv. holder lukket.
Jeg vil også sige, at jeg sjældent har mødt større gæstefrihed, åbenhed og hjælpsomhed end den vi har været udsat for her i Italien. Det er utroligt hvad naboer mv. har gjort for en gennem årene.