Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Open source vs standardshopløsning

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Holbæk
Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har læst mig helt firkantet herinde omkring valg af webshopløsning. Jeg står og skal åbne en webshop om 2 måneder og jeg kan simpelthen ikke finde ud af at vælge. Hvis jeg vælger Magento skal jeg ha nogen til at sætte det hele op for mig! Til gengæld kan jeg slippe med en engangsinvestering. Men det virker også som om at Magento (og Oscommerce for den sags skyld) er sværere at bruge hvis man ikke er så forbandet IT-kyndig.

Hvis jeg vælger en standardshop løsning koster det penge hver måned fremover. Dyrt! Men så kan jeg også bedre få hjælp til det tekniske....eller hvad? Og er den mere brugervenlig (administratormæssigt)

Nogen erfaringer med opensource (som jeg ikke selv kan finde ud af at installere) vs. standardshop?

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 21:37

Hej Maya

Jeg er rigtigt glad for at stiller netop det spørgsmål, fordi vi for ikke så farligt længe siden havde en længere debat om netop det emne.
Tror faktisk det blev lidt starte af mit nye motto som er: "Open Source - godt for nørder, men dårligt for e-købmænd".

Du kan læse hele tråden her (Bemærk: at eksperter som deMib og Rosenstand giver deres besyv med, man hører en del ekøbmænd om deres erfaringer og ja så hører man også fra leverandører som undertegnede)

http://www.amino.dk/forums/t/64841.aspx?PageIndex=19

God læsning, den er lidt lang!

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 21:48

Hej Maya

Som Lundsby skriver så bør du læse den tråd han referer til som vil give et godt indblik i problematikken. Derudover har jeg også selv skrevet lidt om det (du kan finde linket nederst i min signatur - hvis du går over på min blog, så bør du også læse indlægget om backup).

Det er netop en svær beslutning og der er mange ting du skal tænke på. Men det du bør gøre er at lave en liste over de systemer som du har hørt om og se hvor du kan prøvekøre dem. Så kan du sidde og kigge i systemerne og se hvordan det ser ud og om det er noget der er nemt for dig at bruge. Skriv derefter ned ved hvert system hvad du syntes der er godt og dårligt ved dem.

Hvis det er en hostet løsning, så kan du prøve at skrive til firmaet bagefter med dine kommentarer og se hvad (og hvordan) de svarer. Hvis det er en open source du prøver, så kan du høre (evt. herinde) hvad det måske vil koste at få rettet systemet til så du kan bruge det.

Jeg er dog ikke ening i Lundsby's motto men har selv set mig varm på "Det er ikke værktøjet, men håndværkeren det afhænger af".

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:12

Well jeg har valgt at køre mit i Prestashop som et slags eksperiment.. Det foreløbige resultat kan ses her www.pdfshop.dk/site/. Systemet er opensource, Amerikansk/Fransk baseret, men kommer med komplet dansk oversættelse. Systemet er i konstant udvikling og deres forum er fyldt med guldkorn...

Pro's:

- Det er gratis

- Der er kælet for detaljer (dropdowns, "læg i kurv", etc)

- Der står et supportteam på flere tusinde mennesker klar til at hjælpe dig (prestashop.com forums), endda også på dansk !

- Der er indbygget fakturasystem osv, det hele er automatiseret

- God mulighed for modificering

- Mulighed for dankort-betaling med micropayments.dk's gratis modul

Con's:

- Den danske oversættelse er ikke helt perfekt

- I modsætning til de fleste andre Open-source systemer, koster ekstra-plugins her ekstra

Send mig gerne en mail med spørgsmål på adressen mail@simontoerring.dk

MvH

Simon Tørring

Fra Holbæk
Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 22:32

Ja det er en lang tråd :-) Men jeg er faktisk blevet klogere og tror den bedste løsning for mig er standardshoppen. Tak for hjælpen allesammen.

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Feb 09
Indlæg ialt: 106
Skrevet kl. 22:34

Hej maya

Du nævner Magento og at det virker som det er sværere at bruge .. ?

Har du haft mulighed for teste Magento ? Der en stejl læringskurve men sådan er det nok med det fleste software man ikke har set/brugt før?...

Men vi tilbyder vores kunder telefon og email support så de kommer godt i gang med deres Magento Webshops.

Du kan købe den officielle bruger guide fra Magento som ebook, til ca 25 USDMagento User Guide

Eller checke den helt gratis bruger guide på Wiki :Wiki - Magento User Guide

Du kan se nogle screencasts (video) her: Magento Screencasts

Du kan teste Admin på den officielle demo her : Magento Demoshop - Admin 

Brugernavn: admin
Kodeord: 123123

Der er p.t over 1000 moduler på Magento Connect, nogle er gratis andre koster penge .. men mange af det features som f.eks. DanDomain kræver ekstra penge for er inkluderet i Magento fra starten..

Hvis du ønsker adgang til dit eget demoshop med dansk sprogpakke og valuta setup så kan vi sætte det op for dig, gratis og uforpligtende.

Se mere på http://www.MagentoHOST.dk/

Du er meget velkommen til mail eller ringe til hvis har ydereligere spørgsmål til Magento og Magento Hosting.

God vind med shoppen og jeg håber du får valgt den rette webshop løsning der passer til lige netop dine behov.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:44
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

Hej Maya

Kan jeg ikke lokke dig til at smide mig en mail på plu(snabela)easyflow.dk, så kvitterer jeg med et godt tilbud!

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 08:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Lundsby:

Du kan læse hele tråden her (Bemærk: at eksperter som deMib og Rosenstand giver deres besyv med, man hører en del ekøbmænd om deres erfaringer og ja så hører man også fra leverandører som undertegnede)

Sjovt at du lige fremhæver de som er enige med dig. Bemærk at både du selv og demib er farvet af at selv være leverandører af closed source lejede løsninger.

Og Rosenstand er måske ekspert ja, men så vidt jeg ved er det indenfor SEO. Ja han er også eKøbmand og omsætter for flere hundrede tusind, men det gør ham ikke til mere webshop ekspert end så mange andre (som fx Ronni fra redWEB der også giver sin mening).

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 08:58
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

gweb:
Sjovt at du lige fremhæver de som er enige med dig.

Jeg fremhævede dem, fordi var de eneste debattører som jeg mente trådstarter havde en chance for at havde hørt om før. Jeg synes det er en rigtigt god tråd og vil gerne havde så mange til at læse den som muligt, og så har det jo ikke så stor reklameværdi at skrive at Palle ukendt giver sine uforbeholdning mening. Det sælger ingen billetter!

Iøvrigt tror jeg du kraftigt undervurderer de to herrer, de har højst sandsynligt deltaget i flere e-handelsprojekter end har spist ærter! Så deres erfaringer er i høj grad relevante.

Mikkel deMib og jeg selv er begge closed source leverandører, fælles for tror os tror jeg er at vi har gjort nøje overvejelser inden vi startede vores respektive projekter, og ja havde open source måden performet super og skabt succesfuld e-købmand efter e-købmænd, så var projekterne aldrig startet eller startet som open source. Men hvis man kigger ud i markedet, så er ligner det mere at det er DanDomain og Scannet der står for hovedparten af de succesfulde e-købmænd, og det tror jeg i høj grad skyldes deres leverance model som vi har adopteret.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 10:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Måske vi lige mangler et par vigtige ting: hvad er planen med din netbutik, målet og eventuelt dit budget? Man kan aldrig komme uden om at næsten alle her på Amino, på den ene eller anden måde, udelukkende vil sælge dig en løsning. Dette er der slet ikke noget galt i, men forestil dig fx at spørge direktørerne fra Samsung og Sony om hvilket fjernsyn der er bedst?

Det kan selvfølgelig lyde smart at man som ekøbmand skal fokusere på sin forretning, og købe en nem hosted løsning, men hvem siger at denne løsning sælger bedst. Det hele afhænger jo også af, om du vil sidde og lave det hele selv i weekenden, eller ønsker at investere (lidt eller meget) i et setup som virkelig vælter kegler! Derfor er det med at opensource er for nørder, da også mere end et dårligt salgsargument - for hvem siger at du selv har tænkt dig at sidde med hovedet nede i koderne? Du finder næsten aldrig et færdigt opensource system eller en hosted løsning som blot siger BANG, og så er du virkelig godt kørende med en salgsoptimeret netbutik. Der vil altid skulle ligges en del arbejde i begge løsning, hvis man vil det seriøst.

Jeg er helt uafhængig når det handler om shop systemer, og har arbejdet med både det ene og det andet. Du kan helt sikkert få rigtig flotte resultater med begge løsning, hvis du vel og mærket finder en som er god til tilpasning. Start fx med at se på selve flowet, og om det kan tilpasses. Er der tale om en teknisk præget løsning, hvor man ikke kan sende brugeren direkte videre til kurven efter bestillingen, kan man vælge variant uden siden skal loade, kan brugeren blive fri for at oprette en konto og lignende faktorer (kig på de forskellige udbyderes referencer).

Send mig meget gerne lige en e-mail med den løsning du overvejer, så vil jeg gerne give dig mit besyv med. Held og lykke med projektet!

// Jesper Skov

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)