Kære Amino'er
Som nogen måske ved, arbejder jeg lige i øjeblikket på højtryk for at få min webshop PDFshop.dk færdig. Det er mit første rigtige iværksætterprojekt og indtil nu har det være noget af det fedeste jeg har prøvet, at skulle tage stilling til, og løse alle de problemer og spørgsmål, der kommer i sådan et forløb... En lille præsentation af selve konceptet: Ideen går ud på at have et dansk samlingspunkt for: 1 - Gratis It-relaterede E-books (fra f. eks onlibri.dk, og lightversioner af diverse kommercielle E-books) 2 - Danske nicheforfattere og -forlag, med speciale i IT. Jeg synes generelt i denne branche (SEO, E-commerce osv), at alle har deres egen lille side til deres bog. Det kan sagtens være godt for de store (DeMib, E-pusheren etc.), men kan forestille mig at de 'mindre kendte' forfattere kan have det svært på denne måde.
Men tilbage til mit problem. Jeg er nu (indenfor en overskuelig fremtid) ved at være færdig med webshop, diverse registreringer osv. Men hvor søren skal jeg finde alle forfatterne henne? Saxo.com har 6 (!) E-bøger om IT, Libri har lidt flere, kan det virkeligt passe at der ikke findes flere danske E-books?
Ideen er at starte det uden indtægt, se tingene an, og på et tidspunkt kræve en lille provision (5-15%) for kommercielle produkter.
Så sent som i dag har jeg sendt mails rundt til alle større forlag (Wiley, Libri, etc), i håb om at få en ide om deres forretningsmodel, når det kommer til videresalg af E-books.
Håber I kan komme med indspark osv til hvad jeg skal gøre :)
|
Det lyder som et rigtig spændende projekt, at folk kan få solgt deres bøger på en nem måde via din webshop. Hvad gør du med kvalitetssikring af de bøger der kommer? Det er jo en af de gode ting ved at købe bøger udgivet af f. eks. Apress og Libris - så er du sikret, at de er nogenlunde kvalitetstjekket af andre professionelle.
Jeg tror heller ikke du skal regne med at finde en skrækkelig masse danske e-bøger. Gyldendal fik først for et halvt års tid siden øjnene op for e-bøger (http://www.computerworld.dk/art/50216/gyldendal-tror-paa-e-boegerne) hvorfor der nok går lidt tid endnu, før de rigtig rammer det danske marked. Er det helt udelukket med engelske bøger? Næsten alle nørder kan jo engelsk, så der burde ikke være problemer i at sælge bøger om programmering på det sprog.
Hvis jeg skulle lave en side til salg af e-bøger ville jeg lave det meget brugerbaseret. Folk uploader selv deres egen bog til godkendelse, hvorefter de får en konto hos dig. Når bogen er godkendt har folk mulighed for at købe den, rate den og komme med anmeldelser. Hver gang en kunde køber en bog ryger pengene ind på en konto hos dig og på udgiverens profil kan han se hvor meget han har til gode. Dette kan han til enhver tid overføre til sin egen konto (du kan evt. sætte et mindstebeløb, så folk ikke sidder og overføre penge hele tiden). På den måde skal du lave så lidt som muligt (da alting er brugerstyret), samtidig med at du tjener kassen på renter og naturligvis tager et gebyr pr. salg. Allier dig med micropayments.dk og fribetaling.dk, så folk nemt kan betale for bøgerne.
Det var bare en hurtig idé... Send et postkort hvis du bliver rig på det ;D