Jeg er netop ved at eksportere min bil til Tyskland, til mit eget GmbH og derfor ville jeg lige høre hvad SKAT siger til at jeg sælger min bil til mit eget firma, for FX 1 krone, bare så jeg kan få udbetalt afgiften ;-)
Jeg mener bestemt at Skat regner med værdien når de afregner reg. afgifter. Dvs. de er lige glade med hvad du har købt eller slogt til men ser på hvad en tilsvarende bil ville kunne købes eller sælges til.
Forskellen i deres udregning og det du har fået for bilen er en dummebøde til dig
Hvis vi nu antog at salget skete til et dansk selskab så kunne SKAT foretage en tilskudsbeskatning af selskabet fordi du havde handlet bilen over til underpris. Hvis man forestillede sig at du havde nedskrevet bilen til under den fastsatte værdi skattemæssigt ville du samtidig blive beskattet af avancen.
Nu er det så et tysk selskab. Hvis du bor i Danmark og ledelsens sæde dermed er her beskattes selskabet imidlertid som et dansk selskab. Er selskabet ikke skattepligtig her til landet fordi ledelsens sæde ligger i udlandet ja så vil Skat i visse situationer kunne avancebeskatte dig af alligevel.
Hvis det er en bil som du kører i privat eller man kan hævde at du har privat råderet over er der også en faktor som hedder beskatning af værdi af fri bil, men igen afhænger det af hvem der har beskatningsretten til din lønindkomst (fri bil følger lønindkomsten).
Hvis du bor i Danmark og er fuldt skattepligtig til DK skal du påregne at dit salg vil få nogle utilsigtede konsekvenser for dig og muligvis også for selskabet.