Er dette din indkøbspris? Ellers er her et eksempel som du kan gå ud fra. Du kan dog tilpasse % som du vil. Tasken koster 100 kr i indkøbspris + forsendelse til dit lager (dejligt nemt tal at regne med). Vi tager udgangspunkt i at du vil lave en mærkevarer, hvorfor du får en del reklame eller promotionomkostninger. Din fortjeneste er derfor typisk 3-10. Vi tager 5 som udgangspunkt (igen nemt tal) Din salgspris til butikkerne er derfor 100 kr x 5 (din faktor) = 500 kr. Butikken tager varer og ganger den med 2,5, som er den typiske mærkevarer faktor. Dvs 500 kr x 2,5 = 1250 kr. Så når jeg går ind i en butik står den til 1250 kr, som udsalgspris, men butikken giver kun 500 kr i indkøbspris (+moms) |
I virkeligheden handler det ikke så meget om at gange ud. (Hvis du skal gange, ville jeg mene, du mindst skal gange din produktionspris med 4, fordi du udgør "2 led" i kæden.). Men det handler om: Hvad skal prisen være, for at forretningerne synes, det er attraktivt at sælge dine tasker. Og hvis du har et nyt mærke, de ikke kender, vil de nok mene, at de skal tjene mere, end de skal på anerkendte taskemærker, eller også skal de løbe en mindre risiko: F.eks. kan du sætte minimumsordren meget lavt og superhurtig levering eller give nogle fanstastiske betalingsbetingelser. Det sidste vil jeg dog IKKE anbefale.
Du skal altså finde en "pakke" af pris og andre betingelser, som er attraktiv for de butikker, du vil have til at sælge taskerne. Og hvis du ikke allerede følger med i Martin Thorborgs podcasts, så kan jeg lige anbefale denne: http://thorborg.tv/branding-fundamentet-paa-plads.html om branding.