En større sag er under opsejling omkring det faktum at Google’s egne medarbejdere, som det kom frem for nyligt, har lov til selv at køre AdWords kampagner selv. Da AdWords afregnes efter et auktionsprincip, hvor den der byder mest for den bedste synlighed, har det naturligvis vakt en hel del kritik – og den fortsætter. Sagen minder meget om den sag vi herhjemme havde for nyligt omkring Lauritz.com. Det er simpelt hen ikke acceptabelt at leverandøren af en auktionsbaseret service byder ind selv. I Googles tilfælde går HELE indtægten fra de ”pressede” bud oven i købet direkte ned i egen lomme. Det er simpelt hen uetisk. Google’s uofficelle response har indtil videre været den sædvanlige: ”Tag det nu bare roligt, vi kunne da aldrig finde på at bla. bla. bla ...”, men de har foreløbigt valgt IKKE at svare officielt på hvilke regler deres medarbejdere faktisk opererer indenfor. Denne totale ugennemsigtighed er naturligvis helt uacceptabel. På samme måde som med Lauritz.com synes jeg det er poassende at de mange danske annoncører bliver bekendt med at de i praksis kan stå overfor at skulle byde op mod Google selv i deres auktionsbaserede annoncesystem AdWords. Der er ingen tvivl om at dette potentielt set kan koste annoncørerne mange penge. Det mindste man kan forlange er gennemsigtighed og ærlighed - begge dele en stor mangel hos Google i denne sag! Hvad er reglerne for Gogles medarbejdere? Er det rimeligt? Lige nu er det rent gætteri, hvilke retningslinier de arbejder indenfor, men en ting er helt sikkert, det er satme ikke OK, som det fungerer lige nu. Eller hvad mener du? |
Google medarbejdere byder på egne autioner!
Jeg håber at vi snart får MSN op i omdrejninger og at Overture bliver bedre, så der kommer nogle reelle alternativer til Google. Først da vil vi se at de bliver bedre og etiske. Dbh Martin |
En ting er at man kan forvente det, men noget andet er om man skal finde sig i det .... Jeg har fået nogle pressefolk til at se på sagen, der siger de vil tage den op. Jeg synes ikke vi skal finde os i dette her, som annoncører på Google AdWords.
Rent juridisk er det ikke sikkert dette er "bedrageri", men som lægmand må jeg sgu indrømme at de føles sådan. Som konklusionen var, på en af de debatter jeg deltager i: "Wow! So you and I are playing poker but you get to see my cards?" - Ville DU spiller poker med sådan en modspiller? |
Når man mailer dem får man næsten altid svar der er kopieret fra deres FAQ, man kan faktisk føre en hel del god dag mand økseskaft samtaler med dem og de ville være morsomme, hvis man ikke tabte masser af penge på det. Dbh Martin |
|
Jeg annoncerede for nogle måneder siden på Google med AdWords - mest af alt for at teste det, det kunne jo være det var sådan jeg skulle bruge mine markedsføringskroner. Men jeg blev slem skuffet. Jeg synes mildst talt at deres information er mangelfuld, og der er for meget hemmeligheds-kræmmeri omkring hele deres koncept. Man opdager først hvad en kampagne reelt koster når man har brændt en masse penge af. Jeg synes at min placering cyklede op og ned. Hver gang min placering faldt, skruede jeg lidt op for CPC, og det hjalp da også. Jeg skal selvfølgelig ikke udelukke at mine "konkurrenter" har gjort det samme, men til sidst syntes jeg at prisen blev for høj. Jeg ved ikke hvad man skal forvente, men jeg fyrede 750 kr. af, uden så meget som bare én kontakt som følge heraf, inden jeg droppede det. Måske er det for hurtigt at kaste håndklædet i ringen. Men 750 kr. er hvad det koster at sende mere end 100 salgsbreve ud med Post Danmark, og det har jeg trods alt gode erfaringer med. Og så bliver det jo ikke bedre af, at man fra tid til anden læser om at Google bliver taget med fingrene i kagedåsen, eller ihvertfald bliver beskyldt for det. Google har opbygget et stort og stærkt varemærke, og de forsøger ivrigt at få så meget ud af deres varemærke som muligt med AdWords, AdSence, Gmail etc. hvilket jeg i bund og grund har respekt for. Men de skal nok passe på med at de ikke ødelægger det hele med skandaler og dårlig omdømme. mvh Carsten |
Dbh Martin |
Dbh Martin |