Jeg er går med tanker om at starte en skiportal op og er meget tæt på at tage den endelige beslutning. Men jeg har lige nogle spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med. Jeg skal have nogle annoncører på min side for at tjene nogle penge. Og min ide er at kontakte div. ski rejse bureauer og spørger om de vil have reklame på min side, men skal jeg allerede kontakte dem nu, inden siden overhovedet er oppe at kører, eller er det bedre at vente til siden har nået en vis størrelse og bruge det til at lokke dem til siden? Har i nogle gode råd generalt om at starte en side op fra bunden? Hvor mange penge skal jeg regne med at bruge her i opstartsfasen på reklame for siden? Kan i give et bud på det? Jeg er kun 16 år gammel. Tror i det er et problem når jeg skal kontakte bureauer osv? Kan de tage mig seriøs? På forhånd tak Lasse Kjær |
Prøv at starte portalen op først, og brug evt. AdSence eller TradeDoubler i begyndelsen (mange af rejseselskaberne bruger allerede TradeDoubler). Når du så har kørt i en periode, og kan vise et vist besøgstal, så kan du gå direkte til rejseselskaberne og sælge annoncer. Til den tid kan de også bedre se hvad det er de betaler for når de vælger at annoncerer hos dig - altså kvaliteten af sitet, artiklernes relevans, besøgstal etc.
Hvis ikke du selv er en kodehaj, så byg portalen op med en af de mange CMS løsninger der findes. Eksempelvis Joomla som er nemt at bruge, og ganske gratis. Hvis ikke selv du kan tilpasse det grafiske, er der med garanti flere her på Amino der for et rimeligt beløb kan hjælpe dig.
Mht. markedsføringsbudget, så kan du også vende den om. Hvor mange penge har du, og hvor meget kan du bruge? Siden du ikke er så gammel, og portalen næppe skal være dit levebrød her og nu, er det vel begrænset hvor meget du vil ud og låne til markedsføring. Det er vel mest et hobbyprojekt i starten? Når du ved hvor meget du har at arbejde med, så se på hvilke muligheder der er. Google AdWords er en god start, og der kan du let styre hvor meget du vil/kan bruge. Forsøg at få diverse aviser til at skrive en artikel om det. Læs evt. om de mange tråde her på Amino om pressemeddelelser. Artikler i aviser er ganske gratis markedsføring

Du skal nok snart have fingeren ud hvis du skal i luften til kommende skisæson, for det ville da være ærgeligt først at komme igang når de fleste allerede har bestilt sin skiferie, eller er kommet hjem fra skiferien. Så vil det ihvertfald nok være vanskeligere at få besøgende på portalen, og aviserne gider nok heller ikke bringe en artikel til den tid.
Håber at det hjælper dig videre.....
mvh Carsten