Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gældsregler i forb. med konkurs i personlig virksomhed - er de "fair" som de er nu.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 21. Jan 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som tiderne er nu, hvor der er mange mindre virksomheder der må dreje nøglen med stor gæld til deres kreditore, er det så på tide at se på  gældsreglerne?

Jeg kender desværre flere kollegaer der efter deres konkurs har så stor gæld at det vil være meget svært, at komme igang igen. Fælles for dem er årsagen til deres konkurs, de har store beløb tilgode hos private og virksomheder der ikke kan betale, og sikkert aldrig kommer til at kunne.

Min tanke går på om det skal være lettere at komme ud af denne gæld, eller om der skal laves nye regler for hvor stort et beløb man kan hæfte for i en personlig virksomhed.

Jeg kunne forstille mig at man afskaffede personlige virksomheder, og i stedet indførte en anden virksomhedsform, hvor man stadig kan starte uden kapitalkrav, men har en hæftelse på max. Kr. 6-800.000.

Det er i min verden trist, at man som ærlig virksomheds ejer kan blive drevet til konkurs pga. af andres manglende betalinger, og selv ende med at skylde milioner væk, blot fordi man ikke havde fået firmaet omlagt til aps eller A/S mens tid var.

Men det er jo bare mig, kom med jeres...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:31
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Det er jo blot et spørgsmål om risikostyring og at kunne kontrollere sin kredit. Men hvis man driver virksomhed og yder enome kreditter, må man tage konserkvensen deraf.

Og reglerne er fair som de er nu, for ændres de til en max hæftelse, så kommer der en masse udnyttelse af reglerne!!!

Fælles for mange af dem, som går konkurs er overskruede og urealistiske budgetter og enorme kreditter og banklån. Måske man skulle starte med at kigge på måden hvorpå mange driver forretning, med at være i lommen på enten banken eller kunderne...

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 22:41
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Fashion-Seller:

...

5 x

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:43
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jakob Søndergård:

Fashion-Seller:

...

5 x

Det er jo desværre sandheden og grunden til vi har finanskrise Sad

Tilmeldt 21. Jan 08
Skrevet kl. 22:54

Jeg kan ikke se hvad du mener..

Hvis jeg ville udnytte en virksomhedsform, ville det klart være et  aps. der kan jeg kun tabe 125.000.  Og det bliver snart sat ned til 80.000

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 23:00

Du kan jo sagtens tabe mere.. Du taber jo det du smider ind i firmaet. Men du hæfter ikke personligt.

Tilmeldt 21. Jan 08
Skrevet kl. 23:07

Bautik:

Du kan jo sagtens tabe mere.. Du taber jo det du smider ind i firmaet. Men du hæfter ikke personligt.

Det er rigtigt, men det er vel derfor man har vigtige aktiver og kapitalen i sit holdingselskab, og kun har ikke betydningsfulde aktiver og kapital for 125.000 i sit driftsselskab. 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 23:08

Bautik:

Selvom man er rimeligt sikret med et selskab i stedet for en personligt ejet virksomhed, så kræver de fleste banker nu nok en personlig hæftelse på f.eks. en kredit eller et lån til en ApS eller A/S hvis det er nystiftet eller regnskaberne ikke ser voldsomt positive ud.

Men det er selvfølgelig stadigvæk bedre end at hæfte med alt hvad man ejer og har Wink

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:20

DGA:

Hvis jeg ville udnytte en virksomhedsform, ville det klart være et  aps. der kan jeg kun tabe 125.000.  Og det bliver snart sat ned til 80.000

Okay og hvordan vil du så gøre det? Hvem låner et Aps penge uden en til at kautionere? Sender folk dig varer på kredit som selvskab vs personligt ejet firma? Og sådan kunne vi blive ved...

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 23:29

Fashion-Seller:

DGA:

Okay og hvordan vil du så gøre det? Hvem låner et Aps penge uden en til at kautionere? Sender folk dig varer på kredit som selvskab vs personligt ejet firma? Og sådan kunne vi blive ved...

Jeg har altid fået kredit de steder jeg handler ting og sager til Acenet ApS, det være sig småting hos kontorforsyningen hvor de blot fik adresse og cvr-nummer og sendte en regning, men også større indkøb af serverudstyr til sekscifrede beløb.

Danskerne er generelt et meget tillidsfuldt folkefærd, og skulle efter min mening helst blive ved med at være det, det gør det hele lidt sjovere når man kan stole på dem man handler med.

Jeg må også indrømme at jeg altid har givet mine kunder en regning på udført arbejde og indtil nu kun har krævet betaling forud for nogle ganske få opgaver af en særlig risiko.

Og jeg har ikke mistet nævneværdige summer på kunder der ikke betalte, så det er fint med mig.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)