Som tiderne er nu, hvor der er mange mindre virksomheder der må dreje nøglen med stor gæld til deres kreditore, er det så på tide at se på gældsreglerne? Jeg kender desværre flere kollegaer der efter deres konkurs har så stor gæld at det vil være meget svært, at komme igang igen. Fælles for dem er årsagen til deres konkurs, de har store beløb tilgode hos private og virksomheder der ikke kan betale, og sikkert aldrig kommer til at kunne. Min tanke går på om det skal være lettere at komme ud af denne gæld, eller om der skal laves nye regler for hvor stort et beløb man kan hæfte for i en personlig virksomhed. Jeg kunne forstille mig at man afskaffede personlige virksomheder, og i stedet indførte en anden virksomhedsform, hvor man stadig kan starte uden kapitalkrav, men har en hæftelse på max. Kr. 6-800.000. Det er i min verden trist, at man som ærlig virksomheds ejer kan blive drevet til konkurs pga. af andres manglende betalinger, og selv ende med at skylde milioner væk, blot fordi man ikke havde fået firmaet omlagt til aps eller A/S mens tid var.
Men det er jo bare mig, kom med jeres... |
Det er jo blot et spørgsmål om risikostyring og at kunne kontrollere sin kredit. Men hvis man driver virksomhed og yder enome kreditter, må man tage konserkvensen deraf.
Og reglerne er fair som de er nu, for ændres de til en max hæftelse, så kommer der en masse udnyttelse af reglerne!!!
Fælles for mange af dem, som går konkurs er overskruede og urealistiske budgetter og enorme kreditter og banklån. Måske man skulle starte med at kigge på måden hvorpå mange driver forretning, med at være i lommen på enten banken eller kunderne...