Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af butik

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

Jeg er lidt på bar (og gyngende) grund her. Overvejer at starte en børneskobutik i mit lokalområde (der er ingen, men masser af småfolk). Jeg ved dog ikke helt hvor jeg skal begynde: banken, lokaler, leverandører?

Ang. finansiering: findes der særlige `iværksætter´ banklån? Jeg kan jo ikke afdrage med større formuer før jeg er nogenlunde godt i gang, eller hvad...?

Håber nogen kan give et godt råd :-)

Tak!

Tilmeldt 20. Aug 06
Indlæg ialt: 144
Skrevet kl. 14:53
Hej Anna

Jeg forstår du er i idéfasen.

Har du fundet lejemålet?
Har du fundet leverandørerne?
Er du klar til at gå i gang, hvis du fik 1 mio. kr. i hånden?

Det er en god idé at have alting så vidt muligt på plads, så du kan fremvise det når du skal bede om penge. Jeg har ikke personligt skulle prøve at låne penge til noget lignende, men det generelle råd her på amino er vist, at du shopper lidt rundt mellem bankerne, og fortæller om dine planer. (og hvis du skal have penge fra en bankmand skal du jo regne med han vil se nøjagtig hvad du har tænkt dig at gøre)

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 15:12

Har du lavet en markedsundersøgelse? Er der overhovedet et marked for det? Det lyder som en meget smal målgruppe, og er målgruppen ikke generelt meget prisbevidste/fokuserede? Det er jo en vare alle større dagligvareforretning har.

Du vil sikkert også få dette spørgsmål i banken

mvh Carsten

Tilmeldt 20. Aug 06
Indlæg ialt: 144
Skrevet kl. 15:46
jeg er målgruppen, og kan da lige give mit input desangående

Vi købte for nyligt efterårsskoene i en børneskobutik. Vi er ikke pris- men kvalitetsbevidste, derfor får man svært ved at lokke mig til at købe sko til den 2-årige i Brugsen. Purkens fødder skal jo måles (hver gang den står på nye sko), og vi fik meget gavn ud af at snakke om hvorvidt hun har smalle eller brede fødder i forhold til gennemsnittet... hvortil vi fik anbefalet et par sko der passede hende perfekt. ...350,-
.. og vi kommer igen når vi skal have vinterstøvler.. Og næste års sandaler.. osv.

En nyåbnet børneskobutik, skal kæmpe en hårdere kamp hvis det er i provinsen, hvor stort set alle handler i en Bilka jævnligt. Omvendt er det netop her man kan differentiere sig, ved at sælge den gode service, råd & vejledning - og ikke mindst kvalitet.

Du kan gribe Carstens råd an, ved at rekvirere oplysninger om de lokaler vuggestuer og dagplejeordninger. (Hvor mange børn indmeldes i systemerne hvert år). Lav et realistisk (lavt sat) overslag på hvor mange af deres forældre der vil finde vej til din butik, og hvor mange skosalg det vil generere... Så har du en fin model som bankmanden kan tygge på, hvis han skal vurdere om der er udsigt til en god forretning.

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 21:53
Tak for rådene :-)

Jeg er også selv målgruppen, og handler kun børnesko i specialbutikkerne. Jeg havde planlagt butik hvor jeg bor (Kastrup), hvilket jo ikke er provinsen, og jeg tror her er et marked for sådan en butik. Inden for gåafstand ligger her 8 daginstitutioner og to skoler, så børn og forældre er her masser af!

Lokalet bliver det nok lidt sværere at finde (er lidt kræsen mht beliggenhed), men det rigtige dukker forhåbentlig op på et tidspunkt...

Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 00:46

Kære Anna

Du skal starte med at lave en forretningsplan. Find indholdsfortegnelser til forretningsplanernettet. Der er links til dem her på Amino.

Fordelen ved at lave en forretningsplan er, at du bliver tvunget til at undersøge og nedskrive svarene på nogle gode spørgsmål. Svarene på spørgsmålene fortæller dig, om butikken har udsigt til at blive en god forretning, økonomisk set.

Det er vigtigt, at man bliver tvunget til at undersøge, om der er et marked, hvor stort det er, hvilke konkurrenter der er osv. Man bliver meget klogere af at lave en forretningsplan.

Forretningsplanen er forudsætningen for, at du kan opstille et budget for butikken. Budgettet fortæller dig hvor mange penge du skal låne og hvornår du kan betale dem tilbage. Et godt budget viser, at det er sandsynligt, at du kan komme til at trække 300.000 kroner ud til dig selv om året og betale dine lån tilbage efter 4-5 år. Kan de to målsætninger ikke opfyldes, er butikken en dårlig investering.

Banken vil formentlig ikke tale med dig før du har en gennemarbejdet forretningsplan og et budget opstillet efter regler, som en revisor kan hjælpe dig med.

Da vi skulle starte vores erotikbutik, sagde venner og bekendte: Det får I da aldrig en bank til at investere i. Heldigvis fik de ikke ret. Vi fik præcis, hvad vi bad om. Men kun fordi vi mødte frem med en kanon forretningsplan og et overbevisende budget.

Det tog os 3 måneder at lave forretningsplanen, men det var det værd.

God fornøjelse.

Mvh. Bo Jensen

Butik Go’aften

www.goaften.dk

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 20:01
Kære Bo.

Tusind tak for dit venlige svar. Jeg er allerede lidt i gang med forretningsplanen (som jeg har fundet skabelonen til på nettet), og jeg kan forstå at det er alfa og omega for hele projektet. Jeg vil nu forsøge at færdiggøre den og så prøve at få lagt et budget, så jeg kan komme videre...

Og så et held og lykke med dit eget projekt :-)

Kærlig hilsen Anna

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 03:19
Hej Anna

Jeg er også selv i målgruppen og jeg tror at mange forældre vælger at købe sko til børnene i special forretninger, fordi budskabet om at fødder og sko er meget vigtige, er trængt ind hos os forældre, -så derfor hvis der ikke ligger nogen forretning med samme speciale i din omegn, så kunne det godt være en god ide. Jeg giver de andre ret i at en forretningsplan er guld værd og et must og du kan få hjælp til en sådan på www.startguiden.dk. Her er masser af gode råd og forskellige tests/planer, som du kan kigge igennem.

Her på Amino, kan du jo også få svar på mange spørgsmål vedr. dine planer, så klø bare på og bliv klædt ordentligt på inden du skal i banken

Held og lykke med projektet.

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Fra Næstved
Tilmeldt 26. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 04:48
Hej Anna

Her er en lille ting fra livet med små fødder.

Min mindste søn gik hele tiden og faldt da han var omkring 2 år gammel, vi gik til lægen med ham og han blev testet på den ene og den anden måde, alt var fint nok, men han faldt stadigvæk hmm. Vi sang vores nød til venner, bekendet, dagplejen, de andre forældre, skobutikker, men ak ingen hjælp at få.

En dag vi var ude at handle faldt junior igen, denne gang var der en ung kvinde i en sporttøjs forretning der var lynhurtig og greb ham inden han faldt helt ned, vi takkede hende og kom i snak, hun fortalt i denne snak at hendes nevø også faldt konstant når han var UDE, hmm, det var jo det samme her, junior falder slet ikke der hjemme, vi spurgte hende om de fik løst dette problem, hvor til hun smilte stort og sgade "Ja da, det var bare min nevøs sko der var for TUNGE til ham". Fluks gik vi ind i forretninge og fandt et par nike sko i str. 22 vægt under 70 gram stk. på med dem, junior tosset rundt i dem i butikken i 20 min uden et eneste fald, SOLGT. Prisen var vist nok omkring 400 kr men junior faldt ikke mere, og det er det vigtigste - service og kvalitet BETALER jeg gerne mere for.

Håber denne lille historie kan hjælpe dig i dine tanker.

Venligst

René Buch

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)