Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansvar efterlyses

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Ruds Vedby
Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE

Jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at poste dette indlæg, men jeg må bare af med det.

Jeg var ude ved nogle bekendte der lige har startet et firma. Vi snakkede frem og tilbage om alle de ting man skal have på plads, inden man for alvor får startet op. Selvfølgelig faldt snakken også på hjemmesider, og de viste mig den de hos en ”professionel” webdesigner havde fået lavet for 15.000 kr., og hold da op hvor blev jeg overrasket. Siden bestod udelukkende af jpgs. Deres ”professionelle” webdesigner havde lavet designet i Photoshop og så lavet en jpg af hvert lag og linket dem sammen.

Jeg talte med en kollega om problemet og om det jeg mener, er total mangel på moral og etik overfor vores kunder, og hans svar var lige så chokerende som mine bekendes hjemmeside: ” jeg er sgu ligeglad med al den snak om CSS og W3C standarter. Jeg laver det jeg synes er fedt”. Jamen for pokker da! Vi har et kæmpe ansvar overfor vores kunder, der ofte ikke ved noget som helst om at bygge hjemmesider. Det er vores ansvar at de kan findes på nettet. Måske ikke på side 1 i Google (Det har vi SEO eksperter til) men de skal da kunne findes.

Selvfølgelig skal vi alle starte et sted, og man lære jo hen ad vejen (jeg startede også med at lave sider med frames, der siden blev til tabeller og nu CSS) men man bliver nødt til at være en smule ærlig, ikke mindst overfor sig selv, og ikke tage fuld pris for noget der ikke er ok.
Jeg bliver så harm når jeg ser og hører at iværksættere og små virksomheder er blevet tørret af en grafiker (uanset om det er online eller trykte materialer) Kunden stoler jo på at vi laver det bedste resultat, indenfor hans budget naturligvis, fordi markedsføring er en helt vital del af det at starte (og drive) en virksomhed.

Et af problemerne i denne sag er at alle med en computer kalder sig webdesignere eller grafikere. De laver ting i f.eks. Word de synes ”ser fedt ud”. Uden tanke på målgrupper og stil. Og om det overhovedet kan bruges på andet end deres egen computer. Nu kan smag jo heldigvis diskuteres, men der er altså nogle grundregler man skal kende til før man kaster sig ud i at kalde sig grafiker.

Fra Slagelse
Tilmeldt 29. May 08
Indlæg ialt: 898
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Hej Doghouse

Ja, og et andet problem er os der er forbrugere af jer, oftest har svært ved at gennemskue hvad vi køber. Der burde være en smily ordning, gnæg...Wink

Maibritt Isberg Andersen

Sygeplejerske, protreptiker og COACH

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 899
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Det er med hjemmesider og services omkring hjemmesider som det er med læger i USA.

Always get a second opinion.

Indtil der er etableret et fornuftigt tryghedsforhold mellem kunde og serviceudbyder, ja så skal vi altså opfordre vores kommende kunder til at undersøge markedet, og eventuelt få en anden pris.

Derefter kan man så snakke om der skal laves en reel kravspecifikation (hvilket jeg normalt anbefaler fra dag 1)

-Karsten 

 

Fra Ruds Vedby
Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har fuldstændig ret i at uden en kravspecifikation, svæver man i vinden.

Jeg synes at Ztrong har en pointe i at "alm. forbrugere" kan have svært ved at forholde sig til det vi laver. Vi kan jo så mange "eksotiske" udtryk og vendninger der kan få ikke indforståede til at få en underlig kulør i kinderne. Derfor vil jeg slå på tromme for at man griber i egen barm, og står ved hvis der f.eks. er noget man ikke kan finde ud af.  Det er ikke flovt at sige til en kunde :"det der er jeg ikke så stærk i. Men jeg kender en der er".

Jeg er bare ked af at der er nogle der spilder en masse penge, på nogle der giver os der er seriøse omkring det vi laver, et dårligt ry

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Doghouse har fat i noget meget væsentligt synes jeg, som er alm. kunde. Jeg er fra en tid hvor man fik sin software i hardbox, og med MS Officepakken fik man Frontpage -  et nemt redigeringssystem til websider i templateform. Det kunne selv jeg finde ud af og Dyrebilen.dk er iøvrigt Frontpage/template lavet af mig, som så absolut er lægmand . For omkring  ½ år siden skulle jeg ud og købe en proff. side til et af mine andre virksomheder og sonderede markedet, - og var virkelig overrasket over "standarden" hos de "designere" som jeg var så uheldig at møde. Jeg følte næsten at jeg selv kunne være med i det game!

Jeg så meget gerne at der kom en slags brancheforening for webdesignere, gerne med et klagenævn tilknyttet, så den alm. forbruger var sikret et ordentligt produkt, i form af en basisstandard som branchen, inklusiv SEO og lign. kan enes om at der kan bygges videre på, subsidiært laves om på relativt nemt, når/hvis kunden senere ønsker at udvide funktionaliteterne.

Når det er sagt/skrevet, - så har branchen som helhed et forklaringsproblem. Der er stadig en del 80`er nørderi over præsentationen og salgsmaterialet, fordi faktum er jo, - påstår jeg -, at en hjemmeside er et billede på en skærm for betragteren, - intet mere, intet mindre. I Bilbranchen som jeg også befinder mig i, er vi forlængst gået væk fra hvor mange hestekræfter motoren har, til istedet at fortælle om hvor rummelig bilen er. Det er altså ikke længere "farmands drøm" om fartvinden i håret ned af de lange autobahn strækninger vi sælger på, men om hverdagens funktioner og behov, og ikke mindst hvordan bilen nemt kan forvandles i takt med de forskellige behov, nedfældelige/udtagelige sæder m.v.  - og hvordan bilerne bliver de rene kinderæg,

Så der er noget at tage fat på......

/Michael

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)