Dato: 20-08-2006 23:19:28
Forfatter:guccilutti
Hej folket..
Ved der sidder nogle ude som er træt af mine indlæg og jeg undskylder på forhånd mange gange hvis nogle hader mig. Jeg har intet ondt i mig, tværtimod...Bliver nødtil at starte et sted derfor fyldt med ideer...
- ER DER NOGLE SOM TROR PÅ AT BERLIN VIL VÆRE ET GODT STED AT INVESTERER?, ELLER HAR HØRT OM DET?HAR SIDDER LIDT MED TANKERNE OM AT KØBE EN 3VÆRELSES LEJLIGHED DERNEDE??
- jeg sidder nemlig og tænker på alle fe festivaler, disco, historiske ting samt 3gange årligt marathonløb hvor danskere tager derned.???
- glæder mig til at høre jeres svar på det. Vil nemlig låne en halv mio hvis jeg kan finde en til det.
Hej Guccilutti
Uhhh ha...du indleder jo selv med et vigtigt ord - tro. Tror jeg Berlin bliver et godt sted at investere? Ja, det gør jeg - på lang sigt. Vi taler om min. 5 til 10 år.
Herefter skal du overveje hvad det er du vil. Er du ved at købe en lejlighed, er du ved at investere i en lejlighed eller er du ved at foretage en spekulation. Jeg møder alt for mange der ikke gør sig dette klart og det er ikke bare et spørgsmål om ord.
Køber du en lejlighed fordi du syntes Berlin er et fedt sted(hvilket det er) og din primære interesse er at bruge den selv til fornøjelse, er investerings-/spekulationsaspektet mindre vigtigt. Så køb dog bare, nyd det og glem hvad du gav for herligheden.
Omvendt - investere du i en lejlighed er selve prisspekulationen sekundær. Du bør i stedet - inden du køber - sikre dig at lejligheden med overvejende sandsynlighed kan give dig et løbende, positivt nettoafkast gennem udlejning. Fårdu herudover en kapitalgevinst i form af prisstigninger(hvad der er en god mulighed for) bliver investeringen så meget desto bedre. Hvis du alene køber, fordi du tror priserne på kort sigt vil stige eller prisstigninger er det eneste der får dit
regnskab til at hænge sammen, så er du spekulant med alt hvad det indebære af risiko.
Når du har fortaget ovenstående overvejelser, bør du undersøge om du kunne placere dine penge i andre og måske bedre/mindre risiko betonede investeringer. Især hvis du har begrænsede midler og dermed ikke har mulighed for, at opnå stor nok spredning af dine samlede investeringer.
Berlin er hovedstad og metropol. Priserne er stigende og ikke længere så lave som de har været. Ses priserne i historisk og europæisk perspektiv, er de dog stadig voldsomt lave. Forklaringen herpå, findes dels i Tysklands lange reccesion som følge af sammenlægningen med det tidligere DDR og selve "boligkulturen" i Tyskland/Berlin samt demografiske forhold. Når man umiddelbart ser på disse forhold, kan det være svært at se Berlin som en attraktiv
investering.
Men - man bør huske på at Berlin er først lige ved at blive til hovedstad og skal ført nu til at finde sin identitet. Husker du København i 80´ erne og starten af 90érne. Der var sgu ikke mange der troede på byens genrejsning og absolut ingen ville købe ejerboliger.
Berlin er på samme stadie. Men jeg har svært ved at se for mig, at hovedstaden i verdens 3. største økonomi skal have ejendomspriser der er 1/3 af Københavns, når først Tysklands økonomi og Berlin som "kultur og brain" får fart på. De laver trods alt stadig Mercedes og Porche - så noget kan de da finde ud af.
Boligkulturen vil også ændre sig fra at være en lejer- til en ejermentalitet. Der findes naturligvis forklaringer på, hvorfor det forholder sig sådant i Tyskland. Forstå deres historie. Deres hjem blev under krigen bombet sønder og