Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

BERLIN

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 20-08-2006 23:19:28 Forfatter:guccilutti
Hej folket..

Ved der sidder nogle ude som er træt af mine indlæg og jeg undskylder på forhånd mange gange hvis nogle hader mig. Jeg har intet ondt i mig, tværtimod...Bliver nødtil at starte et sted derfor fyldt med ideer...

- ER DER NOGLE SOM TROR PÅ AT BERLIN VIL VÆRE ET GODT STED AT INVESTERER?, ELLER HAR HØRT OM DET?HAR SIDDER LIDT MED TANKERNE OM AT KØBE EN 3VÆRELSES LEJLIGHED DERNEDE??

- jeg sidder nemlig og tænker på alle fe festivaler, disco, historiske ting samt 3gange årligt marathonløb hvor danskere tager derned.???

- glæder mig til at høre jeres svar på det. Vil nemlig låne en halv mio hvis jeg kan finde en til det.

Hej Guccilutti

Uhhh ha...du indleder jo selv med et vigtigt ord - tro. Tror jeg Berlin bliver et godt sted at investere? Ja, det gør jeg - på lang sigt. Vi taler om min. 5 til 10 år.

Herefter skal du overveje hvad det er du vil. Er du ved at købe en lejlighed, er du ved at investere i en lejlighed eller er du ved at foretage en spekulation. Jeg møder alt for mange der ikke gør sig dette klart og det er ikke bare et spørgsmål om ord.

Køber du en lejlighed fordi du syntes Berlin er et fedt sted(hvilket det er) og din primære interesse er at bruge den selv til fornøjelse, er investerings-/spekulationsaspektet mindre vigtigt. Så køb dog bare, nyd det og glem hvad du gav for herligheden.

Omvendt - investere du i en lejlighed er selve prisspekulationen sekundær. Du bør i stedet - inden du køber - sikre dig at lejligheden med overvejende sandsynlighed kan give dig et løbende, positivt nettoafkast gennem udlejning. Fårdu herudover en kapitalgevinst i form af prisstigninger(hvad der er en god mulighed for) bliver investeringen så meget desto bedre. Hvis du alene køber, fordi du tror priserne på kort sigt vil stige eller prisstigninger er det eneste der får dit regnskab til at hænge sammen, så er du spekulant med alt hvad det indebære af risiko.

Når du har fortaget ovenstående overvejelser, bør du undersøge om du kunne placere dine penge i andre og måske bedre/mindre risiko betonede investeringer. Især hvis du har begrænsede midler og dermed ikke har mulighed for, at opnå stor nok spredning af dine samlede investeringer.

Berlin er hovedstad og metropol. Priserne er stigende og ikke længere så lave som de har været. Ses priserne i historisk og europæisk perspektiv, er de dog stadig voldsomt lave. Forklaringen herpå, findes dels i Tysklands lange reccesion som følge af sammenlægningen med det tidligere DDR og selve "boligkulturen" i Tyskland/Berlin samt demografiske forhold. Når man umiddelbart ser på disse forhold, kan det være svært at se Berlin som en attraktiv investering.

Men - man bør huske på at Berlin er først lige ved at blive til hovedstad og skal ført nu til at finde sin identitet. Husker du København i  80´ erne og starten af 90érne. Der var sgu ikke mange der troede på byens genrejsning og absolut ingen ville købe ejerboliger.

Berlin er på samme stadie. Men jeg har svært ved at se for mig, at hovedstaden i verdens 3. største økonomi skal have ejendomspriser der er 1/3 af Københavns, når først Tysklands økonomi og Berlin som "kultur og brain" får fart på. De laver trods alt stadig Mercedes og Porche - så noget kan de da finde ud af.

Boligkulturen vil også ændre sig fra at være en lejer- til en ejermentalitet. Der findes naturligvis forklaringer på, hvorfor det forholder sig sådant i Tyskland. Forstå deres historie. Deres hjem blev under krigen bombet sønder og
Tilmeldt 26. Sep 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:36
Ja, det kan godt være en god idé.  Prøv at se på dette linkwww.nordnet.dk

Under "Eksperternes seneste kommentarer" er der en Thorleif Jackson, som har skrevet en artikel som hedder: "Ny ejendomsaktie med fokus på Berlin". Denne er lige ved at være fuldt tegnet, men der kommer en ny i foråret. Derudover kan det give dig en idé om at der er andre der investerer og fokuserer i Berlin.

Har du lyst til mere information, skal du være velkommen til at skrive tilbage.

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 20:28
Fra København
Tilmeldt 24. Oct 05
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 09:56
Vær også opmærksom på en anden vigtig ting som kan have stor indvirkning på udviklingen af Berlin.

I 2011 åbner den nye Berlin International Airport (der skal erstatte de 3 mindre lufthavne byen har idag). Dette vil hive flere intercontinentale ruter til byen (der er næsten ingen idag, da det meste er via Munchen eller Frankfurt).

Nye intercontinentale ruter vil betyde at flere multinationale selskaber vil overveje at lave hovedkontor i byen, som igen skaber arbejdspladser og en sundere økonomi i byen.

Idag er både Frankfurt og Munchen nået et mæthedspunkt og kan næsten ikke klare mere flytrafik (samt får masser af forsinkelser af samme grund). Det presser flyselskaberne til at søge nye ruter. Endvidere giver en samlet lufthavn mulighed for en masse feedertrafik som grundlag for langruterne (idag går det ikke da man ofte skal skifte mellem lufthavnene).

En stor international lufthavn har stor betydning for hele byens udvikling. Ikke nok med at der skabes 1000-vis af arbejdspladser direkte i lufthavnen, så tiltrækker det en masse relateret forretning for slet ikke at tale om alle de firmaer der vælger Berlin som hovedsæde når de har gode flyforbindelser rundt i verden.

Selv har jeg en god fornemmelse med at investere i ejendom i Berlin og overvejer det faktisk p.t. Kigger man på hovedstæders boligpriser rundt i Europa er Berlin historisk lav og den udvikling må vende i løbet af en årrække. Med de lave priser der er p.t. så kan det næsten ikke undgåes at der tiltrækkes virksomheder, arbejdspladser osv. som presser priserne op.

Men som med al anden lign. investering, så er der jo altid en risiko for at tingene ikke går som man påregner - det er jo netop også derfor muligheden for store afkast er tilstede.

Selv tror jeg på at det kan være en god investering, men er nu igang med at undersøge markedet og mulighederne nærmere. Det er klart, som nævnt i tidligere indlæg, at det er vigtigt hvor lejligheden er placeret, men det kommer jo også an på hvor risikovillig man er og hvor langsigtet investeringen er.

For 15 år siden var der ikke mange der ville bo på Amager og havde man købt lejlighed eller hus dengang, så har det været en rigtig god investering. Til gengæld var der ingen garanti for at københavnerne nogensinde ville komme til at ønske bolig på Amager, men sådan hænger risiko og mulighed for stort afkast jo sammen.

Tilmeldt 26. Sep 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:47
Vi har investeret i ejendomme i Berlin via Griffin A/S. De børsnoterer en aktie 1. december i år, som lige er blevet tegnet. Selve investeringen bygger på 86 boligejendomme med 3.357 lejemål. Boligerne er udvalgt med hjælp fra tyske ejendomsmæglere og tyske forbindelser og er spredt udover Berlin. Der er valgt en forvalter, som er god til at sikre at ejendommene hele tiden er udlejede og er i ordentlig stand. Det minimerer risikoen for tomgang og sikrer at investeringen bliver fornuftig.

Vi tror måske heller ikke, at priserne vil vokse helt vildt meget de første par år, men med tiden med ny lufthavn og flere ambassader, der flytter dertil, vil Berlin udvikle sig positivt.

Kontakt evt. mkj@griffin.dk og se på deres hjemmeside www.griffin.dk.

Tilmeldt 4. Feb 06
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 20:29
Hej,

Ja, jeg er måske den forkerte at spørge, om jeg tror det er en god idé at investere i Berlin, for jeg har selv købt en 4-værelses lejlighed dernede for tre måneder siden, så selvfølgelig vil jeg sige ja!

Berlin er prismæssigt langt under alle andre store byer i Europa. Der er dog bare rigtig mange ting, du skal være opmærksom på inden du køber. De forskellige bydele er meget forskellige og jeg mener det er meget meget vigtigt at købe i de attraktive kvartere. Det kan godt være at man kan få flere kvadretmeter i de mindre attraktive bydele, men vis/når der kommer gang i markedet, mon så ikke det er lige som i Kbh., hvor København city er steget vildt og fx. SV "kun" er steget meget. I de mindre attraktive områder af Berlin er der også mange tomme lejligheder, der ikke taler for høje prisstigninger i de områder.

Byen har ikke ét centrum, så der er ikke noget entydigt svar på, hvor det bliver mest attraktivt, men hvis man læser om byen og tager på ferie dernede og taler med folk, så får man en god idé om hvor tingene sker. Personligt har jeg købt i det gamle Øst ca. 800 m. fra Alexander Platz, som er et områder jeg anser for at have muligheder. Berlin er faktisk en fed by, men jeg har udelukkende købt som investering og hvis man køber en lejlighed der allerede er udlejet, så koster den ca. 20 % mindre end en tilsvarende tom lejlighed. Samtidig er jeg sikret leje hver måned og den tyske ejendomsadministration sørger for lejeopkrævning, betaling af fællesudgifter osv..

En del ting er anderledes end i Danmark, når man køber fast ejendom, fx. er en kontrakt først endelig, når du har underskrevet hos en notar. En mundtlig aftale, ja faktisk ikke engang en skriftlig aftale med mægleren er bindende før den er bekræftet hos en notar. Som køber er det også dig, der skal betale salær til notar og mægler m.v. så husk at du skal ligge ca. 10 % oven i den pris du ser annonceret.

Bemærk så også lige, at du først kan sælge en lejlighed i Tyskland med skattefri fortjeneste efter 10 år, ( der er bl.a. også regler for hvor lang tid du selv skal have haft råderet over lejligheden). Jeg kunne skrive i lang tid om alle de ting du skal være opmærksom på, men vil opfordre dig til at sætte dig meget grundigt ind i markedet inden du bruger dine penge dernede. På den anden side, så tror jeg selv meget på de langsigtede muligheder, men tror ikke der er nogen hurtig gevindst at hente dernede.

Fra Handewitt
Tilmeldt 9. Nov 05
Indlæg ialt: 598
Fra  N.K. Import APS Skrevet kl. 20:44
Synes der måske er lidt for stor entydig fokus på Berlin, mens andre byer som rent faktisk står til at opleve mangel på boliger og hvor der er flere med penge af de lokale som også vil købe boliger bliver overset.

Danmarks største udvalg af billigt træningsudstyr

Tilmeldt 4. Feb 06
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 22:23
Måske fordi guccilutti spurgte til Berlin

Men du kan vel selv argumentere for noget andet, hvis du har noget viden du vil dele med os andre?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)