Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det en overdragelse af virksomhed og derfor uden moms?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jun 09
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 2 person

Hej.

Jeg har to selskaber på samme adresser som p.t udfører (næsten) de samme opgaver.

Nu vil jeg flytte varelager fra det ene selskab til det andet således, at selskaberne får to forskellige funktioner.

Skal der nu beregnes moms af salget af varelageret eller er der tale om en overdragelse? Det er hovedparten af aktiverne der sælges.

Mvh K.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Momsregistreret som et selskab - uden moms

Hvert selskab momsregistreret for sig - med moms

Tilmeldt 21. Jun 09
Skrevet kl. 17:32
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Tak for svaret!

Begge selskaber er momsregistreret hver for sig.

Jeg har allerede solgt en del af varelageret til det nye selskab + moms. Dette underkendte SKAT, da de mente der var tale om en delvis overdragelse af firmaet/varelageret (samme branche)

Jeg er sådan set selv ligeglad med om det er med eller uden moms, men da jeg kunne ikke få afgørelsen på skrift (fik bare ingen penge tilbage i negativ moms), så jeg er bange for at rende ind i problemer senere.

Mvh K.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 17:59

Kontant:
men da jeg kunne ikke få afgørelsen på skrift

SKAT kan ikke bare ændre en transaktion uden at give dig en begrundet afgørelse med klagevejledning.

Udgangspunktet er momslovens § 8. Det er en bestemmelse som indebærer, at der ved salg af en momsregistreret virksomheds varelager ikke skal beregnes moms ved udstedelse af faktura mv., når salget sker som led i en hel eller delvis overdragelse af virksomheden.

Om der i relation til momslovens § 8 er tale om en overdragelse eller delvis overdragelse af virksomhed beror på en konkret helhedsvurdering.

Husk at du ved en overdragelse af varelager, aktiver mv. selv skal kontakte SKAT - jeg mener det er inden 8 dage fra transaktionen har fundet sted.

Tilmeldt 21. Jun 09
Skrevet kl. 18:35

Jeg er ret sikker på, det er den paragraf de har anvendt. Meget rart med en forklaring :-)

Ved kontakt til SKAT, tænker du da ikke på ophør af virksomhed, hvad der jo ikke er tale om.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 18:54

Kontant:
Ved kontakt til SKAT, tænker du da ikke på ophør af virksomhed, hvad der jo ikke er tale om.

Nej! Fandt lige dette i Momsvejledningen:

"Virksomheden skal inden 8 dage efter overdragelsen give told- og skatteforvaltningen meddelelse om den nye indehavers navn og adresse samt om salgsprisen for de overdragne aktiver."

Det hænger sammen med at den momsfrie transaktion svarer til, at det selskab som overtager varelageret indtræder i den sælgende virksomheds momsmæssige status.

Tilmeldt 21. Jun 09
Skrevet kl. 19:02

Supert!

Du ved åbenbart lige, hvor du skal lede. Jeg synes at SKATs hjemmeside er håbløs at finde rundt på.

Det var en stor hjælp. Yes  Tak og god aften!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)