Som en konsekvens af finanskrisen har vi fået en del nye kunder, der søger en mindre tegnestue i stedet for et større – og dyrere – reklamebureau. I dén forbindelse har vi hørt nogle rystende historier om hvordan visse reklamebureauer tjener en ekstra skilling på deres kunder.
Vi kan hermed videregive nogle tips til hvordan du scorer lidt ekstra penge til ferien: "Pr. påbegyndt time"; Et projekt der tager én time og fem minutter á Kr. 750,- pr. påbegyndt time = Kr. 1.500,- "Intern supervision"; bagved grafikeren står der en person der 'superviserer' at det går rigtigt til, igen á Kr. 600,- pr. påbegyndt time = Kr. 1.200,- (plus de 1.500,- = 2.700,-!!!) "Administrationsgebyr"; Hertil lægges Kr. 450,- i administrationsgebyr (nu begynder det at ligne Kr. 3.150,-) "Faktureringsgebyr"... Nu koster én time og fem minutters arbejde ca. Kr. 3.500,- (eller er jeg fuldstændigt blottet for fantasi? Kr. 4.500,-? Kr. 5.500?) "Once a customer, always a customer"; Fasthold kunden ved hjælp af originalfilerne... Kunden har modtaget PDF, JPG, SWF og lignende dokumenter til udgivelse, men originalerne der er arbejdet i – AI, PSD og FLA filerne – tilhører stadig bureauet. De kan ikke udleveres. Hvis de SKAL udleveres bliver det mod ekstra betaling (fx Kr. 15.000,-) eller i det mindste skal der opkræves et administrationsgebyr (Kr. 1.600,-) for at finde dem frem og sende dem. "Korrektur på fri fantasi"; Skulle grafikeren synes at have en god idé til en bedre annonce end dén kunden har bestilt, og fremsender sit forslag, som så bliver afvist, trækkes det fra de inkluderede korrekturgange. – eller det skrives på fakturaen, prissat pr. påbegyndt time + intern supervision + administrationsgebyr + faktureringsgebyr... "Vi skal kunne føle projektet"; Ja, til en anstændig timeløn kan jeg da også godt sidde og meditere et par timer over det, før jeg begynder at skitse en annonce... Bare kunden er indforstået med at betale for at jeg lissom oplever at jeg har det fedt med annoncen og at der er ballance i verdensaltet. Det kunne have kostet Kr. 812,- for én time og fem minutters arbejde, til en timesats på Kr. 750,-, men hvad f***** skulle alle disse mennesker de har ansat så leve af? At brænde originalfilerne ned på en cd og sende dem med Postmand Per kunne have kostet Kr. 10,- for en cd og ca. Kr. 13,- i porto (Kr. 23,-), men dét kan der ikke være tale om når man er et aktieselskab... |
Jeg tror, vi kommer til at se en større udskilning blandt de mellemstore og de større bureauer, som ikke har fattet at markedsvilkårene har ændret sig.
Internettet tager over og her kan det meste måles - ofte også reklamebureauers varme luft.
Det ville ikke undre mig det mindste, hvis mere end halvdelen af de eksisterende reklamebureauer (store som små) kunne jævnes med jorden fra den ene dag til den anden - og det kun ville have en positiv effekt på markedet og medianen for kvalitet i samme.
Lidt off-topic: Er jeres kunder med på ideen om, at I deler jeres sketches/deres halvfærdige materiale med resten af nettet? Lettere uheldig eksponering?