Hej Alle, Har gang i et projekt sammen med 2 af mine samarbejdspartnere. Vi vil alle 3 gå sammen, og vise en fælles front på markedet for at gå op og konkurrere med nogle af de større spillere. Vi befinder os i elektronikbranchen. Mine to "kollegaer" er montører som har den tekniske viden til at yde support - og selvfølgelig montere produkter. Jeg har varerne, samt hele administrationen sat op. Jeg driver et lille handelsfirma i branchen, mens de to andre er selvstændige montører - med deres egne cvr numre. Problemet er hvordan vi internt griber det hele an, for at sikre os at der ikke er nogen der kan blive "røvrendt". Indtil videre er vi kommet frem til at vi skal oprette et SMBA som et fælles firma. Det er så dette vi skal vise udadtil og som kunderne skal handle med. Varerne skal så komme fra mig (fakturere SMBA'et, som så viderefakturerer kunden) og monteringer mm. fra mine kollegaer. SMBA'et skal på den måde i princippet kun fungere som en sikring for os alle om at der ikke er nogen som lige kan skiftes ud. Pengemæssigt vil selskabet som sådan ikke lave overskud, da vi vil dele overskud ud løbende ved at fakturere selskabet (jeg fakturerer for varer, de to andre for monteringer). Så principielt har vi egentlig kun firmaet for at beskytte os mod hinanden. Mit spørgsmål er så: Er der ikke en nemmere måde at gøre det på? Jeg ville måske egentlig gerne bare have at det var mit firma der lagde navn til. Jeg har alt kørende på skinner - så der er ikke noget der skal startes op, sættes i produktion eller lign. Og når der så skulle faktureres for monteringer mm. så ville mine to partnere blot fakturere mit firma, som så fakturerede kunden på samme kvitt som varerne. Men så vil jeg jo i princippet kunne skippe mine to partnere så snart kunderne var i hus, og finde nogle andre. Er der ikke en måde man kan sikre sig imod det?? Andre gode råd fra folk som har været i samme situation modtages også gerne :)
|
Hejsa
Der er flere muligheder
I kunne danne et I/S - men der hæfter i både solidarisk og personligt for hinanden alle tre. Så et I/S er altså ret seriøst!
I kunne også lave samarbejdsaftaler/handelsaftaler, hvor I skitserer samarbejdet.
Begge dele ville jeg utvivlsomt få lavet med hjælp fra en advokat.
Held og lykke & dbh
Anette