Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

3 mands samarbejde - hvordan?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Har gang i et projekt sammen med 2 af mine samarbejdspartnere. Vi vil alle 3 gå sammen, og vise en fælles front på markedet for at gå op og konkurrere med nogle af de større spillere.

Vi befinder os i elektronikbranchen.

Mine to "kollegaer" er montører som har den tekniske viden til at yde support - og selvfølgelig montere produkter. Jeg har varerne, samt hele administrationen sat op. Jeg driver et lille handelsfirma i branchen, mens de to andre er selvstændige montører - med deres egne cvr numre.

Problemet er hvordan vi internt griber det hele an, for at sikre os at der ikke er nogen der kan blive "røvrendt". Indtil videre er vi kommet frem til at vi skal oprette et SMBA som et fælles firma. Det er så dette vi skal vise udadtil og som kunderne skal handle med. Varerne skal så komme fra mig (fakturere SMBA'et, som så viderefakturerer kunden) og monteringer mm. fra mine kollegaer. SMBA'et skal på den måde i princippet kun fungere som en sikring for os alle om at der ikke er nogen som lige kan skiftes ud. Pengemæssigt vil selskabet som sådan ikke lave overskud, da vi vil dele overskud ud løbende ved at fakturere selskabet (jeg fakturerer for varer, de to andre for monteringer). Så principielt har vi egentlig kun firmaet for at beskytte os mod hinanden.

Mit spørgsmål er så: Er der ikke en nemmere måde at gøre det på? Jeg ville måske egentlig gerne bare have at det var mit firma der lagde navn til. Jeg har alt kørende på skinner - så der er ikke noget der skal startes op, sættes i produktion eller lign. Og når der så skulle faktureres for monteringer mm. så ville mine to partnere blot fakturere mit firma, som så fakturerede kunden på samme kvitt som varerne. Men så vil jeg jo i princippet kunne skippe mine to partnere så snart kunderne var i hus, og finde nogle andre. Er der ikke en måde man kan sikre sig imod det??

Andre gode råd fra folk som har været i samme situation modtages også gerne :)

Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 00:17

Hejsa

Der er flere muligheder

I kunne danne et I/S - men der hæfter i både solidarisk og personligt for hinanden alle tre. Så et I/S er altså ret seriøst!

I kunne også lave samarbejdsaftaler/handelsaftaler, hvor I skitserer samarbejdet.

Begge dele ville jeg utvivlsomt få lavet med hjælp fra en advokat.

Held og lykke & dbh

Anette

Tilmeldt 29. May 07
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 08:52

Hej Kenneth

Intet set-up er jo bedre end de intentioner I har med hinanden og Jeres samarbejde.

Jeg ville anbefale en løsning som den du foreslår. At alt går igennem dit firma. Du indgår så samarbejdsaftaler med de to andre. I disse aftaler skal I på meget få linier beskrive, hvordan I vil samarbejde, hvordan de skal betales for deres ydelser og hvordan I sikrer Jer at overskuddet deles rigtigt. Her bør I overveje om det er korrekt at dele overskuddet 100%, for hvor skal pengene til udvikling og markedsføring så komme fra.

Men når I har lagt dette fast på få linier eller sider så skal I bruge nogle ressourcer på at beskrive, hvad der sker, når eller hvis I skal skilles. Ikke noget med at springe over, hvor gærdet er lavest, for dette er Jeres forsikring mod hinanden. Men lad samtidig være med at gøre det for kompliceret. Er det en forretning, hvor kunderne kun giver pengene i kassen når der er en konkret opgave, så er det enklere at finde en løsning, end hvis det er en forretning, hvor kunderne bliver ved med at kaste penge af sig. Men der er mange derude som har prøvet at lave sådan nogle aftaler.

Jeg har selv deltaget i at lave en del aftaler med leverandører som minder om dette. En af disse, var en situation, hvor vi i fællesskab havde udviklet et produkt og vi fastlagde i aftalen, hvem der havde hvilke rettigheder til produktet, hvis vi opsagde samarbejdet og vi fastlagde, hvem der havde adgang til hvilke kunder på hvilke vilkår. Da vi sad sammen var det faktisk ikke så svært.

Men held og lykke med projektet.

Hilsen

André

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:10

aoa/kit:
Da vi sad sammen var det faktisk ikke så svært.

Præcist et udgangspunkt at tage en snak om det. Det kan være at de to andre har nogle ideer til hvordan det passer bedst ind i forhold til deres forretninger. Et fælles firma vil skabe større gennemsigtighed for den enkelte af jer i forhold til de økonomiske transaktioner - herunder hvem er det der skaffer kunder mv. er det kun dig eller ender "montørernes" kunder også som dine egne og ikke jeres....

Løsningen med at køre det gennem dit firma er optimalt for dig - men spørg de andre om det er optimalt for dem?

Henrik

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)