Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når man kun har købsmoms

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Min kæreste er registreret som selvstændig hos told og skat.

Da han er tatovør er han momsfritaget (kunstner) Det vil altså sige at han ikke har noget salgsmoms, da han ikke fakturerer hans kunder for moms.

Men når han køber ind til virksomheden betaler han jo moms.

Mit spørgsmål er: Kan man som virksomhed registreres kun for købsmoms?
Lige pt har han ikke cvr-nr da vi ansøgte som momsfritaget virksomhed, og derved fik papirerne tilbage fra E&S.

Håber at i forstår mit spørgsmål :)

Mvh Betina

Tilmeldt 26. Apr 09
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 12:45

Han kan ikke få godtgjort sin købsmoms. Momsafregning er jo fritaget fra virksomheden. Det gælder både på godt og på ondt.

Tilmeldt 2. Apr 09
Skrevet kl. 12:47

Vil det så sige at han på ingen måde kan få et cvr-nr?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Betina3000:
Mit spørgsmål er: Kan man som virksomhed registreres kun for købsmoms?

Nej

Tilmeldt 26. Apr 09
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 12:57

Er du sikker?

Jeg synes at huske det kommer an på aktiviteten i selskabet samt om der betales andre pligter til skat? F.eks.  lønsumsafgift?

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 12:57

Betina,

I skal prøve at regne på hvor meget moms han ville skulle afregne i salgsmoms hvis han blev registreret for kunstnermoms. 

Kunsternermoms beregnes på en lidt anden måde end normalt.

Grundlaget for beregning af salgsmoms ved hans førstegangssalg er 20 procent af salgssummen, svarende til en effektiv momssats på 5 procent (20 procent af 25 procent).

Dette skal op mod at grundlaget for beregning af købsmoms er udgifterne til køb af materialer m.v. til produktionen. Der er fradragsret for hele momsbeløbet, det vil sige 25 procent.

Så om det kan svare sig for ham - afhænger lidt firkantet formuleret om: (5% af hans kunstnersalg - (20%af hans udgifter) < 0

Husk at hvis hans omsætninger overstiger 300.000 skal han momsregistreres.

Tilmeldt 2. Apr 09
Skrevet kl. 13:01

Han skal heller ikke betale lønsumsafgift. Det er hvad Told og skat har oplyst os om

Tilmeldt 2. Apr 09
Skrevet kl. 13:03

Puha, den har jeg ikke helt forstået.

Er det hos Told og skat men registreres for Kunstnerskat?

Og er der en nemmere måde at forklare din udregning på? Jeg er ikke helt med

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 13:04

RasAlb:

Er du sikker?

Jeg synes at huske det kommer an på aktiviteten i selskabet samt om der betales andre pligter til skat? F.eks.  lønsumsafgift?

Ja, enten er du moms registreret eller også er du ikke.

Men du kan godt have en situation hvor en kunster er momsfritaget for noget af hans aktivitet. Det er ikke alt kunstnervirksomhed som er momsfritaget. Så skal du til at dele dit regnskab og således at det kan omfatte både den momspligtige og den momsfrie omsætning.

Som momsloven er skruet sammen er der kun momsfradrag for ting du køber som skal bruges til dine momspligtige aktiviteter. Derfor som du selv skrev man må tage det sure med det søde.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 13:46

Betina3000:
Er det hos Told og skat men registreres for Kunstnerskat?

Som normal momsregistrering. Men jeg kan godt anbefale at I tager en snak med SKAT om, hvilke dele der af hans virksomhed, der vil være underlagt kunsternermoms og hvilke aktiviter der i givetfald skal være til normal momssats (hvis der er noget overhovedet).

Kunstnermoms beregnes lidt speciel i forhold til alm. moms.

En tatovering som han måske i dag sælger til 1000 kr. uden moms. vil med kunstermoms komme til at kaste 1050 kr. inklusiv moms. Momsen på de 25% skal beregnes af 20% af de 1000 kr.

At salgsmomsen er lille betyder, at det for kunstere med store udgifter til materialer vil være en fordel at registrere sig frivilligt, da de har fuldt momsfradrag.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)