Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Yde lån til eget ApS ?

Side 3 ud af 4 (40 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

JakobN:
Hvis du ikke opkræver renter, fastsætter skattevæsenet et beregnet rentebeløb du så bliver beskattet af - uanset om du har betalt renterne eller ej. Og det kan du så ikke trække fra i selskabet.

Udgangspunktet er ved SKAT's rentefikseringer at der ALTID gives fradrag i selskabet svarende til den del er bliver pålignet hovedaktionæren.

Derimod ses det at SKAT argumenterer for at den rentefordel som et selskab kan opnå ved et billigt lån på ikke markedsmæssigevilkår bliver betragtet som et skattepligtigt tilskud for det låntagende selskab. I de tilfælde vil der ikke være fradragsret for en hovedaktionær.

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 23:49

Espresso:

Miriam Frank:

JakobN:

Bortset fra den skattebetaling af den fiktive renteindtægt som beskrevet er det da ikke ulovligt. En låneaftale behøver ikke at være skriftlig. Bare du husker renterne. Og gør du ikke det, kan det måske betegnes som lidt dumt.

Jo, både låneaftale og gældsbrev i et Aps skal være skrifteligt for at være gyldigt (samt en række andre aftaler i øvrigt). 

Heri er jeg ikke enig.

Gæld til anpartshaver kan også fremgå af en mellemregningskonto. Det er ikke nødvendigt med et skriftligt dokument på en sådan konto. Men er der tale om et decideret lån med aftale om fast rente og ydelse, så er jeg enig i, at det nok er klogest, at lave et dokument. Men gyldigheden af en mundtlig aftale mellem 2 parter, må vel også være gældende her.

http://www.partneradvokater.dk/Business/Brochurer/~/media/Files/Brochurer/PDF%20filer/virksomhed_aftaler_web_kp_0112032.ashx

Her kan du bla. læse:

Aftaler, der kræver særlig form

Aftaler er ikke alene beregnet til at forebygge

konflikter eller være et effektivt styringsværktøj.

Aftaler er også vigtig juridisk

dokumentation over for tredjemand, for

eksempel over for ToldSkat, når det drejer

sig om penge og andre værdier. Her gælder

endda nogle krav til måden, de bliver indgået

på. I nogle sammenhænge er aftaler

ugyldige, hvis de ikke er skriftlige.

Det gælder eksempelvis aftaler, som ejeren

eller ejerne af et A/S eller ApS indgår ved

selskabets stiftelse eller senere. Aftaler om

værdier på mere end 50.000 kroner anses

ikke for gyldige, medmindre de anmeldes

til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Uanmeldte aftaler vil ikke engang blive

taget i betragtning under en eventuel retssag.

Blandt aftaler, der skal være skriftlige

for at være gyldige mellem ejerne og et

A/S eller ApS, kan nævnes:

• Stiftelsesaftaler

• Licensaftaler

• Leje- og leasingaftaler

• Direktør- og funktionærkontrakter

• Låneaftaler og gældsbreve

• Købekontrakter og andre retshandler

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:56

Hej Miriam,

Tak for info - du har ret.

Dog mener jeg stadig, at det ikke er nødvendigt med et skriftligt dokument f.s.a. en mellemregningskonto.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 00:07

Espresso:
Dog mener jeg stadig, at det ikke er nødvendigt med et skriftligt dokument f.s.a. en mellemregningskonto.

Enig!

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 00:10

Det ville jeg nu ikke satse på, hvis jeg var dig. Uden et skrifteligt dokument om lån, kan SKAT muligvis hævde at pengene, når de hæves igen, anses for yderligere løn og derfor skattepligtige.

Her må man da kunne bruge ordsproget: " Man skal ikke springe over dér hvor gærdet er lavest" - man skal bare bruge lågen :-D

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:34

Miriam Frank:

Det ville jeg nu ikke satse på, hvis jeg var dig. Uden et skrifteligt dokument om lån, kan SKAT muligvis hævde at pengene, når de hæves igen, anses for yderligere løn og derfor skattepligtige.

Det vil jeg så ikke mene, at SKAT ville have nemt ved at komme og hævde. Med det 'dobbelte bogholderi' vil det ikke være vanskeligt at dokumentere en gæld til anpartshaver eller aktionær.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 00:35

En mellemregningskonto er vel ikke et udtryk for et egentligt lån. Jeg synes mere det virker som en for for interimskonto, hvor du netop for at undgå, at for hver gang der købes 10 frimæker skal laves en kontooverførsel.

Jeg vil dog selv mene, at det vil være god skik, at man udlignede kontoen regelmæssigt.

De tilfælde, hvor SKAT har statueret løn har typisk været i tilfælde hvor hovedaktionær eller nærtstående til denne i forhold til deres arbejdsindsats har haft en løn, der ikke står mål med deres indsats - typisk for lav. I de tilfælde har deres træk på mellemregningskontoen i nogle tilfælde ført til at det er blevet betragtet som løn.

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:43

Klovn:

De tilfælde, hvor SKAT har statueret løn har typisk været i tilfælde hvor hovedaktionær eller nærtstående til denne i forhold til deres arbejdsindsats har haft en løn, der ikke står mål med deres indsats. I de tilfælde har deres træk på mellemregningskontoen i nogle tilfælde ført til at det er blevet betragtet som løn.

Jeg forstår ikke sammenhængen her.

De tilfælde hvor løn og arbejdsindsats ikke hører sammen, har SKAT - mig bekendt - nægtet fradrag for lønudgiften og henført det til udbytteudlodning.

Hvordan kommer hævninger på mellemregningskontoen ind i den problematik?

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 00:55

Den klassiske afgørelse er , hvor direktøren er i familie med hovedaktionæren og hvor direktøren har haft  et stort træk på mellemregningskontoen. Der er en konkret afgørelse, hvor direktøren  ikke selv havde økonomisk formåen til at udligne mellemregningskontoen og da SKAT samtidigt fandt at hans løn var alt  for lav i relation til hans arbejdsindsats blev direktøren beskattet af trækket på mellemregningkontoen som løn.

Et link til en tilsvarende sag..... http://www.skattemail.dk/Skat/Domme/Byret/2008/SKM2008.913.BR.htm

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 01:00

Åh - så er jeg med igen. Det er vist ved at være lidt sent.

Hele tråden har jo handlet om 'Lån til eget ApS', så jeg har slet ikke overvejet muligheden for, at du 'taler' om hævninger, hvor hovedaktionæren ikke har noget til gode.....

Men vi er vel enige om, at der intet er i vejen for at hæve på livet løs, hvis blot saldoen er i kredit....

Side 3 ud af 4 (40 indlæg)