|
Kan I ikke få det, som midlertidigt lån i banken, hvis I en form for kontrakt med investoren, så banken er sikker på at I kan betale det tilbage?
|
Kan I ikke få det, som midlertidigt lån i banken, hvis I en form for kontrakt med investoren, så banken er sikker på at I kan betale det tilbage? |
|
Tak for jeres svar. Det kan da godt være at investor kan stå som garant for et kortsigtet lån i banken, men i princippet bliver han således allerede involveret i virksomheden på denne måde, hvilket jeg vil mene kan betyde at der kan komme skattemæssige problemer. Det ville selvfølgelig være det bedste hvis selve virksomheden kunne optage lånet, for så ville investors indskud kunne bruges direkte til afbetalingen, men det bider jo sig selv i halen, for netop lånet skal anvendes til oprettelsen. Måske vi kunne oprette et I/S eller anden selskabstype hvor der ikke er økonomiske krav til opstart, optage et lån med investor som garant, og dernæst ændre selskabet til ApS? Muligheden for at låne pengene af investor direkte som privatperson har jeg svært ved at se hvordan skulle kunne fungere, for der vil jo helt givet gå en rum tid før vi kan afbetale lånet. Jeg har ikke undersøgt lovgivningen på dette område, men der er vel en minimumsgrænse for renten for et privatlån. Er der nogen herinde der har indsigt i de skattemæssige forhold vedrørende oprettelse af ApS og efterfølgende investor i virksomheden? Jeg mener bestemt at have hørt et godt råd om at man ikke skal oprette et ApS eller A/S i samme åndedrag som man inddrager investor, da virksomheden således værdiansættes højere af skattevæsenet med efterfølgende pænt skattesmæk. |
Hej Obrandt Umiddelbart er der jo ikke nogen skattevirkning ved at oprette et ApS eller A/S, det er først i det øjeblik du vælger at realisere din del af selskabet. Jeg kan - udfra det som du hidtil har skrevet - ikke se, hvad der skulle være til hinder for, at I opretter et selskab sammen. Det bruger vi selv i nogle tilfælde. Hvis du samtidig har et behov for at investor indskyder flere penge end dig, men I skal have samme ejerandel, så er der også mulighed for det. mvh Claus |
@Torken Vi har netop et behov for at investor indskyder flere penge end os. Er det korrekt forstået, at ved eksempelvis oprettelse af et A/S kan vi således sætte kursen for investors aktier væsentligt højere og på den måde fordele anparterne anderledes end det reelt indskudte beløb? Edit: Jeg havde tidligere beskrevet et eksempel hvor jeg antog at vi kunne sætte kursen lavere end 100 for vores indskud, men har fundet ud af at det ikke kan lade sig gøre. |
Jep, det er korrekt. Du kan indbetale til kurs 100 eller mere, og investor kan indbetale f.eks. kurs 1.000. Det er sådan set, blot et spørgsmål om, hvilken aftale du kan forhandle på plads. mvh Claus |