Hvis det er et program til at lave fjern adgang evt. support kan du anvende "UltraVNC" http://www.ultravnc.com/ Det er opensource og virker upåklageligt. Jeg anvneder selv ultravnc, af og til.
VNC kan også bruges, og findes i mange udgaver. Jeg vil anbefale http://www.realvnc.com/ . Hvis du skal have adgang fra en PDA/telefon så har vi nogle små klienter på www.mochasoft.dk til brug med VNC og remote desktop.
Jeg har gode erfaringer med TeamViewer. Den udmærker sig ved at være gratis med klienten og at den kører på port 80, så der skal som alt-overskyggende hovedregel ikke pilles i Firewall/NAT på routeren hos kunden. Den virker over trådløst net, igennem flere router, der kan overføres filer osv. Klientdelen kan man have til at ligge på sin hjemmeside - så henter kunden klienten - starter den og oplyser dig session og password. Så kører det. Superenkelt. Eneste ulempe er prisen - 298€ i billigste version. Der er dog en gratis demoversion som man kan teste med om det er noget der virker - den timer ud efter 5 minutter - og så er der en venteperiode på 1 minut før man kan koble op igen.
VNC er også ganske glimrende - især kan jeg godt lide at den kan installeres som en service, så kunden ikke behøver være logget på. Jeg har dog haft problemer med filoverførsler. Jeg har mest brugt den til fjernstyring af servere, hvor der er et must at kunne genstarte maskinen uden at være afhængig af at der er en til at koble mig på igen.
Netop er rigtig god til filoverførsler på rigtig langsomme forbindelser. Den er rigtig god, når man har mange forskellige forbindelser at holde styr på, da den indbyggede ''telefon''-bog er rimelig veludbygget. Den er også rimelig dyr i anskaffelse (også for en host-version - mener den ligger i omegnen af 1.000,-)
Fælles for dem alle er at de kan sættes op til at det kun er når kunden specifikt går ind og starter programmet at det er muligt at koble op til dem - og de er password-beskyttede. De sidste to kan desuden køre over VPN.
Går ud fra der er tale om normal Windows-platform? Vil mene Microsoft's eget tool "Remote Desktop" er den bedste løsning. Det er nemt at sætte op og kører meget hurtigere end VNC. Vi bruger det selv på vores Windows-servere. For at øge sikkerheden så udefrakommende ikke kan gætte sig til passwordet, kan porten Remote Desktop bruger ændres, så chancen for at folk uden adgang ikke kommer ind.
Jeg har længe anvendt www.logmein.com og er meget tilfreds med systemet. Altid hurtigt og aldrig nogen nedetid.
Jeg ved ikke om logmein kan begrænse adgang til enkelte programmer - måske deres Pro-udgave har sådanne muligheder ?!
Ellers har jeg selv kig på et dansk udviklet produkt, der giver remote access via SSL. En smart feature de har, er at man kan få en USB-nøgle der indeholder SSL-certifikatet - denne kan man have med sig overalt hvor man er, og nemt koble på sit fjernskrivebord fra en internet-cafe i udlandet.
Jeg har hørt om LogMeIn - www.logmein.com - er der nogen der har erfaringer med det ?
Eller med noget andet ? Som er godt og nemt at bruge ?
Og hvordan begrænser man adgangen til enkelte programmer ?
PFT :-)
Anne Mette
Det afhænger meget af, hvad det skal bruges til!
Hvis du skal fjernstyre din egen computer eller lignende, så er VNC en glimrende løsning, hvor du kan finde mange forskellige implementeringer (nogle bedre end andre).
Hvis du derimod skal hjælpe brugere af et system eller på anden måde give support, så vil jeg anbefale at investere i et værktøj til opgaven. ISL Desk Light har jeg kun hørt positive ting om: det er hurtigt, det fylder lidt (så det er hurtigt at hente), det skal ikke installeres (bare startes) og vigtigst af alt kan man tale sammen uden at kende IP-adresser og lignende (som supporter henter man en kode, og den giver man til den, der skal have hjælp). Det er derfor ideelt til at yde rigtig fjernsupport uden, at vedkommende (der skal have hjælp) får problemer med opsætning af selve fjernstyringsløsningen.
Jeg blir faktisk lidt forvirret af alle beskrivelserne, og mulighederne :-)
Måske skulle jeg præcisere hvad jeg skal bruge det til....
- jeg skal have adgang til en af mine kunders regnskabsprogram fra min egen bopæl.
- og jeg får snart en medarbejder, som med tiden med fordel, kunne få adgang til mit regnskabsprogram hjemmefra.
Vi forsøgte på et tidspunkt, men det ville ikke lykkes, men jeg ved ikke med hvilket system, og det drillede - tror det var fordi jeg har Windows XP Home hér, og så var der noget med at jeg ikke havde en ruoter ? ?