Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At sælge en idé??

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 5. Mar 07
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 02:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære fellow aminoer..

Det lyder måske lidt abstrakt men vil forsøge at formulere mit spørgsmål bedst muligt:

Er der en måde (læs: let, og godt betalt) hvorpå man kan sælge en idé til en produkt eller en ydelse, som man hverken selv kan producere eller administrere - f.eks. til et større firma, der netop varetager lignende ydelser eller sælger lignende produkter?

Og i så fald:

• hvordan? Dvs. hvordan og til hvem retter man henvendelse?
  • hvad tager man for idéen? Tager man 1% af forventet omsætning/profit eller..??

Som det nok står mellem linjerne går jeg med en idé til et produkt som jeg selv føler er VIRKELIG værdifuldt for ALLE (naturligvis... man er vel, eller forsøger at være, iværksætter). Jeg aner bare ikke hvordan jeg kommer videre med min idé!

Den opmærksomme bruger vil lægge mærke til tidspunktet hvor dette oplæg er skrevet - det holder mig vågen Wink

Håber på mange gode svar/god debat.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 08:13

Hej.

Jeg tror at én af de ting der overhovedet ikke er nogen mangel på, -  er idéer. Derfor står en idé som sådan i ret lav kurs, og jeg tror ikke du skal have nogen forventning om at det hverken er særlig let eller særlig godt betalt at sælge en idé.

/Michael

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:38

Hej Christian

Jeg har for et par måneder siden haft et lignende indlæg hvor Dyrebilen svarede ligeså negativt. Jeg tror dog på, at der findes virksomheder derude, som ikke har egen udviklingsafdeling eller som er friske på at tage et produkt ind, hvis det er interessant nok.

Lad os håbe at der er en Amino eller to derude, som vil melde tilbage - måske nogle som har prøvet det "in real life". Har nemlig selv et par ideer, som jeg ved er penge værd for rette vedkommende.

Hjælp os Aminoer!!!

Jeg har en gruppe - "Forretningsideer til salg" - som du kan melde dig ind i. Vi er pt. over 40 medlemmer, og måske nogen vil svare på det derinde.

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 13:05

Selv om dyrebilens svar lyder negativt så har han jo desværre ret. Det nemme er at få idéen - udførslen derefter er svær. Jeg vil da gerne tro på at nogle firmaer kunne finde på at betale for en idé (jeg har nemlig mange Smile) men det er utroligt meget nemmere at sælge sin idé når den er udviklet og igang. Så hvis det er et produkt, så få lavet en prototype hvis muligt. Hvis det er et koncept, så prøv at start det og sælg så når det kører - og forhåbenligt er ved at blive populært.

Held og lykke :)

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 13:18

Hej Jesper

Jeg er ikke så blåøjet at tro på at jeg kan sælge en dims eller et nyt design bare ved at beskrive det.

Nye ideer kan være mange ting. Det kan være en dims eller et nyt koncept, men det kan også være et nyt design, et uopdaget marked eller et overset segment (ex. hvorfor gider kvinder ikke at grille? Fordi de bliver beskidte på fingrene eller fordi manden overtager så snart han ser en rød bøf? Undersøg det og lav noget feminint grilludstyr, hvis det er den første grund!)

Jeg har 2 tvillingedrenge spændende rundt om benene derhjemme, og jeg ser tydeligt, hvilke former og farver der er mest interessant. I den forbindelse kan jeg sagtens forestille mig sammen med en dygtig designer at udvikle på de legesager, som bliver brugt mest. Hvis de hyler, skal jeg bare stable et eller andet ovenpå hinanden - uanset farve og former. Så er de der begge.

Jeg tror ikke på at firmaer, der kan se en salgsmulighed siger nej tak, fordi de ikke selv har fundet på det, men det kræver naturligvis en indsats lige indtil der, hvor man selv ville smide det på markedet. Det er bare ikke alle der har lyst til at kvitte arbejdet og stable et salgsteam og en virksomhed på benene.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 3. Oct 08
Indlæg ialt: 64
Fra  Writeupp.com Skrevet kl. 13:28

Kom til at tænke  på filmen: "Flash of a genious"

Det er desværre sådan de fleste ideer ender. (pånær retsagen til sidst).

Meeen det er ikke umuligt.
Det store problem er at beskytte din ide godt nok.

Hvis ideen er genial skal du producere og sælge den selv.

Jonas

Fra Hvidovre
Tilmeldt 3. Oct 08
Indlæg ialt: 64
Fra  Writeupp.com Skrevet kl. 13:38

Glemte lige at svare på det egentlige spørgsmål.

Det du skal gøre er at finde en god advokat, som kan beskytte din ide og han kan også fortælle dig hvordan og hvem du skal henvende dig til.
Afregningen for din ide kan struktureres på mange måder.

Held og lykke.

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 13:40

En klog mand sagde engang, at langt langt de fleste nye ideer slår fejl, og de virksomheder der slet ikke prøver noget nyt går helt sikkert neden om og hjem...

Sådan er virkeligheden for virksomheder lige for tiden, og de fleste af os ved det!

Jeg arbejder meget tæt sammen med en stor virksomhed der ikke laver andet end omsætte ideer til firmaer og overskud, og erfaringer er for det meste at folk har fuldstændig urealistiske forventninger til fortjenesten på deres egne ideer. Og i øvrigt synes at nu har de kommet med ideen, så må planlægning, udførsel, finansiering osv være op til nogle andre, og sådan er verden desværre slet ikke. Et andet problem er at mange ide folk er usandsynligt mistroiske at det stort set ikke er til at få noget at vide om ideen før man har købt den...

Så for at skære ind til benet, er det rigtig svært, simpelthen fordi vi dagligt bliver introduceret for komplet tåbelige ideer (der bliver solgt som var det bedre end internettet, Insulin, velkro, mikrobølger og strøm tilsammen) OG tiderne er svære, det er meget dyrt at låne penge for tiden, hvilket sætter mere pres på ideen, og at det skal gå hurtigt med at der kommer penge. (Kombineret med at opfinderen mener de har ret til 99,999 procent af alle indtægter de næste 300 år er der altså mange flere penge I at vi bare udvikler vores egne ideer, vi for jo lige så mange som alle jer andre)

Så hvis det er noget du gerne vil tjene rigtige penge på, eller gøre til en del af din fremtid, så vil jeg klart anbefale du selv bygger et firma omkring ideen, og låner de fornødne penge.

Hvis du synes det kunne være sjovt at se ideen udført og så måske hæve lidt royalties (det er det mest normale, og sørg for at få en ordentlig advokat til at chekke kontrakten, hvis du nu har opfundet det der skal erstatte Internettet, skal du jo tage dig ordentlig betalt)

Hvis du sender mig en personlig besked med en meget kort beskrivelse kan jeg evt sætte dig i forbindelse med nogle folk, men du skal bare ikke forvente at det kræve 4 emails og så er du rig...

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 13:48

Hej Michael,

nu var indlægget ikke kun møntet på dig, men også det oprindelige indlæg, og det var da bestemt ikke for at være negativ jeg skrev. Men det er svært at slå igennem, og man har jo også hørt om firmaer som ikke kan lide idéen og så pludselig laver de den selv 6 måneder senere (også store virksomheder). Så hvis man skal forsøge sig, så kan det nok betale sig at søge lidt juridisk rådgivning først.

Personligt vil jeg da håbe at der stadig er firmaer derude der er friske på at købe en god idé.  :)

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 14:47

Hej Jesper

Opfattede det heller ikke negativt.... Det er bare et spændende område, vi diskuterer, da der er mange ideer, der ikke bliver til noget. Bliver det ikke forsøgt er det jo bare sådan, at det er de samme 4-5 firmaer indenfor hver sin branche, der sidder på markedet.

Var engang til et foredrag med en gut fra Instituttet for fremtidsforskning, og mange - rigtig mange firmaer hviler så tilstrækkeligt på laurbærrene, at de ender med at blive overhalet indenom af dem, der er lidt smartere. Det drejerde sig også om velateblerede firmaer.

Til Sansir: Tak for dit indlæg. Det var noget, man konkret kan bruge til noget. Arbejder på et andet projekt lige nu, som helt sikkert bliver til noget, så du hører nok ikke lige fra mig. Men tak for tilbuddet.

Go for it alle sammen!!!!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)