Når du siger "uafhængig af dig" er det vel i jurdisk forstand - kontraktgiver skal være juridisk og økonomisk uafhængig af kontrakttager. Kontrakter har jo flere værdier alt efter hvad de skal bruges til. Salg, årsregnskab eller som sikkerhedsstillelse. Der må jo være en "tommelfinger-regel" omkring værdisættelse af kundekontrakter..? Lige som der er blevet sagt, f.eks 3 års overskud. |
Per B. Lauridsen:Når du siger "uafhængig af dig" er det vel i jurdisk forstand - kontraktgiver skal være juridisk og økonomisk uafhængig af kontrakttager.
JA
Per B. Lauridsen:Der må jo være en "tommelfinger-regel" omkring værdisættelse af kundekontrakter..? Lige som der er blevet sagt, f.eks 3 års overskud.
At sætte en "tommelfinger-regel" op er nærmest umuligt. Så kunne du lige såvel tage princippet for værdiansættelse af pantebreve - og sige jeg har en pengestrøm på 30.000 kr. om måneden i x antal år med en kalkultaionsrente på x %. Sådan en formel kan findes i excel.
1 million kan meget vel være det rigtige - men hvis du forestiller dig at betalingen er 100% sikker og kommer droppende hver måned vil kunne argumentere for en højere værdi.... En revisor vil ikke acceptere 30.000 * 12 * 10 = 3.600.000 kr efter 10 år. Dels er 30.000 kr. ikke det samme værd om 10 år som nu og dels vil der være større usikkerhed desto længere tid der går.....
Jeg er enig i at en kontrakt kan flere værdier - men i forbindelse med apportindskud er det min opfattelse at revisorer er rimelige forsigtige i deres værdiansættelse for at imøde evt. ansvar ved forkert værdiansættelse.
Du har formentlig selv en ide om hvad du gerne vil have værdien skal være. Din opgave må så være at "hjælpe" din revisor på vej, hvis han ikke er enig.