Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart som Underleverandør

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen...

Jeg er blevet tilbudt at starte som underleverandør i det rengørings firma jeg arbejder i.

Jeg er ansat på normal timeløn. og kan fakturere 150 + moms pr time ca 200 timer om måneden + evt ansatte jeg tager ind.

Min chef påstår at jeg kan slippe med en billigere skat, hvis jeg opretter mit eget er det korrekt?

Jeg kan så trække en masse fra i følge skats hjemmeside.

Hvad hvis mit moms regnskab har mere købs moms end salgsmoms?

Betaler jeg personskat af det løn jeg udbetaler? hvor ligger skattefordelen?

Er det mere papir arbejde end profit?

Hvilke fordele og ulemper er der?

Kan jeg trække madboner fra til frokost?

Kan det betale sig for min arbejds giver at få mig som underleverandør mht moms og sådan?

På forhånd tak

Jes Hansen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:34

Prøv at PB "Peter Revisor" han ved alt om skat. :) Og han svarer sikkert på indlægget hvis han ser det !

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 23:45

Hej Jes Hansen.

Jes Hansen:

Det skulle da komme bag på mig hvis du er underleverandør til et rengøringsfirma og bliver tilbudt ca. 200 timer om måneden - så skal du være en rigtig dårlig forretningsmand. Men i så fald - hvis der er en fornuftig forklaring - skal du jo have penge tilbage.

Generelt:

Du kan glæde dig over at du får flere penge i kassen her og nu, at du ikke længere skal sætte dine feriepenge ind i en eller anden fond uden renter, samt gratis kredit i form af momspenge.

Til gengæld skal der føres et regnskab, men det kan du betale dig fra hvis det ikke lige passer ind i dit hoved.

Du kan selvfølgelig ikke trække madboner fra til frokost.

Det kan godt betale sig for din arbejdsgiver at få dig som underleverandør hvis du gør det for 150kr i timen - jeg synes du skal lidt højere op (bare en lillebitte smule) før det ser fornuftigt ud for dig også. Du giver slip på en masse rettigheder du har haft som lønmodtager så det er jo meningen at du skal have lidt flere basseører ud af det.

Der er dog her tydeligvis tale om en skjult ansættelse - og den går ikke - du skal altså ud og finde nogle flere kunder.

VH Jørgen Olsen

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:48

Jes Hansen:

Kan det betale sig for min arbejds giver at få mig som underleverandør mht moms og sådan?

JA helt bestemt. Han sparer feriepenge, SH-betaling, sygepenge, arbejdsskadeforsikring, atp osv osv. - og ydermere har han ingen forpligtelser til opsigelsesvarsel etc etc.

En timeløn på 150,00 + moms er ikke meget!

Hvis du bliver ledig, kan det også blive lidt vanskeligere for dig at få dagpenge.

Jeg ville tænke mig godt og grundigt om, før jeg sagde ja.

Hvad er timelønnen som ansat?

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:51

Jørgen Olsen:

Der er dog her tydeligvis tale om en skjult ansættelse - og den går ikke - du skal altså ud og finde nogle flere kunder.

Helt enig Yes

Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 23:57

Jes Hansen:

Hej allesammen...

Jeg er blevet tilbudt at starte som underleverandør i det rengørings firma jeg arbejder i.

Jeg er ansat på normal timeløn. og kan fakturere 150 + moms pr time ca 200 timer om måneden + evt ansatte jeg tager ind.

Min chef påstår at jeg kan slippe med en billigere skat, hvis jeg opretter mit eget er det korrekt?

Jeg kan så trække en masse fra i følge skats hjemmeside.

Betaler jeg personskat af det løn jeg udbetaler? hvor ligger skattefordelen?

Er det mere papir arbejde end profit?

Hvilke fordele og ulemper er der?

Kan jeg trække madboner fra til frokost?

På forhånd tak

Jes Hansen

Hej Jes

Hvis du hopper på det kommer du til at tjene betydeligt mindre end du gør nu.

Fordi ud af de kr. 150 skal du selv afholde alle udgifter du har til drift af din virksomhed. Der ud over optjener du IKKE ferie penge, pension, atp og diverse andre ydelser som der normalt kommer oven i din løn. Desuden har du absolut ingen lønmodtager rettigheder længere.

Sidst med ikke minst så kommer skat muligvis efter dig da de formetlig vil sige at det er en kamofleret ansættelse.

Det er det skrabede svar fra en ikke regnskabs kyndig, men som tidligere nævnt så tag fat i Peter Revisor eller Jimmi Olsen som af og til (ofte) er her inde og give nogle velkvalificerede råd.

Prøv at tænk over hvorfor din arbejdsgiver skulle lade dig score gevinsten på ansat personale som underleverandør, hvis han kunne ansætte dem selv, du vil jo bare være et fordyrende mellem led.

Jeg ville så afgjort ikke springe på hvis jeg var dig til den time betaling. Så skulle du starte i det små og opbygge din egen kunde kræs i stedet, måske som bi-job, det er jo rimeligt til at administrer selv hvordan timerne skal ligge bare det er klar til den aftalte tid.

Håber det gav dig lidt, og held og lykke med overvejelserne.

Mvh.

Thomas

Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 00:01

Jørgen Olsen:

VH Jørgen Olsen

Der var jeg ikke hurtig nok. Big Smile

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)