Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætter i en krisetid

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Efter nogle af de største konkurser i industrialiseringens historie, og efter både IT og boligboblen er bristet, kunne man forstille sig at lysten til at springe ud i iværksætteriet, ville være på et meget lavt niveau. Vi tror imidlertid, at der ikke kan findes et bedre tidspunkt for at springe ud som iværksætter end netop nu, midt i krisen.

At befinde sig i en økonomisk kriseperiode, er lidt som et tveægget sværd for iværksættere eller dem der overvejer at blive det. På den ene side kan det være meget usikkert eller svært at tage springet, for når forbruget er lavt, så er indtjeningsmulighederne tilsvarende forsvindende. Hvad skal der tjenes penge på?

På den anden side er konkurrencen presset i bund, hvilket gør at der ikke bliver annonceret lige så ihærdigt, hvilket igen gør det billigere end nogensinde at få sit budskab ud og igennem. Samtidig er der firmaer, selv med gode produkter, som ikke kan holde skuden oven vande, hvilket skaber et hulrum i markedet, en gylden mulighed for at plukke tabte markedsandele.

I en krisetid, rystes markedstræet voldsomt, og de mere eller mindre rådne æbler falder til jorden. Her opstår der imidlertid ikke bare muligheder, men qua ellers gode firmaers konkurser, også nye behov for mere strømlinede virksomheder. Det kan godt være at folket har trukket snuden ind, hvad angår forbrug, men de behov det var før en krise, vil også være der efter en krise, måske endda i større omgang end tidligere.

Det er vigtigt at huske på at et firmas konkurs ikke direkte er ensbetydende med, at dets produkter er ubrugelige eller af en dårlig kvalitet. Måske oftest snarere er det måden hvorpå det er blevet produceret, der ikke hænger sammen i en krisetid. Bløder man, bløder man desto mere som stor virksomhed.

Det vi ser lige nu er den store skovbrand, og det er netop på basen af denne aske at de nye friske og stærke danske virksomheder skal spire. Det er ikke på trods af, men netop på grund af krisen, at nye iværksættere står med en unik chance for at komme godt i gang.

Starter man nu, er det uden IT euforiens illusioner, men med krisens rå og rene ansigt, indarbejdet i produktet og forretningen, og det kan alt andet lige kun være sundt.

Det er tid til at iværksætterne viser deres styrke; netop det at kunne innovere og skabe værdi, i en verden og i et marked hvor selv de største falder om kuld.

God vind!

Artikel findes også på www.emomsen.dk

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)