Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

LøweSite CMS Test

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 07:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvorfor så ikke lave et login til admin ( som går til administrationen) og et login til brugere som ikke gør, det er selvfølgelig en mindre detalje.

Det ville da i sandhed være dobbeltkonfekt.

At når man skal vælge om siden skal have et link tilknyttet, er det lidt dobbeltkonfekt i det ved at man først skal klikke af og derefter skrive linket, jeg kunne forestille mig mange glemte dette lille flueben, derfor kunne jeg se det som en mulighed at feltet hvor selve www adressen skrives er grå, indtil fluebenet er tjekket af, eller at fluebenet helt fjernes, og systemet selv finder ud af om der står noget i feltet med www adressen, står der noget bruges det, står der ikke noget bruges det ikke.

Det kan du selvfølgelig have ret i og jeg kunne nemt lave systemet om til at opfatte siden som et link, hvis der står noget i feltet. Men det er helt tilsigtet, at der skal sættes et kryds, hvis siden skal bruges som et link. Dels kan man komme til at skrive noget i feltet ved et uheld og dels tæller det som en side, uanset om siden er et link eller ej.
Fordi jeg ikke kan gennemskue hvad de betyder.

Farverne bruges for at adskille de enkelte sektioner. I den mindste version, betyder det jo ikke så meget, men brugerinterfacet i kontrolcentret er ens uanset funktionalitetsniveau. Blå er titel og indhold, grøn er SEO modulet, gul er extranet funktionerne osv.

Så tilføj side link, kald den hva du vil :)

Det kan godt være, at det er mig der er krakilsk. Men der er tale om, enten at tilføje en helt ny side, redigere indholdet på en side eller slette en hel side.

Jeg er meget glad for alle inputs, men det feedback jeg oprindeligt mente, var på et lidt mere enkelt plan.

1. Er systemet nemt enkelt og logisk at lære og at bruge ?

2. Er den PP presentation (link i det oprindelige indlæg) god nok som en initierende hjælp ?

3. Lidt OT: Er prisen fornuftig i forhold til produktet ? (8200 ex moms for det første år - præcis som demoversionen)

Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 12:37
Dato: 14-08-2006 00:05:04
Forfatter: Løwen
OT

Jeg mener bestemt ikke, at det er irrelevant, om man sælger et produkt som værende noget, det ikke er. Hvis brugeren har forventninger til et system som følge af navnet, så forpligter det nemlig også i forhold til funktionaliteten. Din mindste version er ikke CMS, og der er ikke nogen grund til at kalde det for CMS. Man kan sagtens sælge it-systemer, der ikke har betegnelsen CMS - vigtigst af alt, fordi det ikke er alle, der rent faktisk har behov for CMS. Det er bare i mine øjne og vildlede og snyde kunder, hvis man bilder dem ind, at et CMS kun er et tekstfelt og en database. Det giver nemlig ikke rigtigt anledning til at foretage en sammenlignende analyse af udbuddet.

Backend'en er beregnet MSIE 5.5 eller nyere.

Du bad om kommentarer mht. brugervenlighed, og det gav jeg. Det er ikke brugervenligt (eller tilgængeligt), at systemet kræver én platform og én browser for at fungere. Jeg ved godt, at der er mange leverandører, der tager den nemme vej og kun tilbyder redigering i Internet Explorer, men det er et dårligt valg, der skyldes uvidenhed om mulighederne med andre browsere. De fleste dagligvarebutikker indretter også, så man kan komme rundt med kørestol, rollator og gangstativ, selvom denne gruppe er en minoritet af de handlende.

Nej. Overforbrug af grafik, gør det tværtimod rodet og aldeles uoverskueligt for brugeren.

Der er ikke tale om et overforbrug, men om et forbrug. Der er en grund til, at alle administrative værktøjer benytter grafik og ikoner. Når det bruges rigtigt, så støtter det nemlig brugerens handlinger, gør systemet intuitivt og ikke mindst sikrer brugervenligheden. Et system uden grafik kan sagtens være effektivt, men det er aldrig lige så brugervenligt, og indlæringskurven er væsentlig højere (og et CMS bør man kunne finde ud af at anvende, selvom man aldrig har set det før). Når al udvikling af brugergrænseflader støtter op om dette, så forstår jeg ikke, hvorfor du benægter det. Du kan finde talrige artikler med Carsten Graff, Jakob Nielsen og Rolf Molich, hvor de begrunder den retmæssige brug af grafik.

Der er som sådan stor forskel på websteder og administrative systemer, og det er nok det, du glemmer at tænke på.

Ja. Og det er et punkt, som kunderne bliver gjort meget opmærksomme på. Og de er faktisk glade for dette punkt.

Jeg kan ikke tro, at folk er glade for, at de logges af imens de er ved at skrive indhold, hvis de blot er opmærksomme på mulighederne. Du kan sagtens lave et system, hvor brugerne logges sikkerhedsmæssigt af, men hvor deres tekst gemmes i en midlertidig kopi på serveren, hvis deres computer skulle gå ned eller lignende. Det er essensen af brugervenlighed. Prøv f.eks. at anvende Gmail, hvor der netop gemmes en klade løbende, så man aldrig mister indhold.

Ja. Der skelnes ikke mellem interne og eksterne links.

Nu er jeg ikke helt sikker på, hvad du mener, men det er aldeles ikke brugervenligt, hvis du skal kopiere adressen fra interne sider og indsætte den i et tekstfelt, når man lige så godt kunne vælge fra en liste. Det kan godt være, at det er sådan det er lavet, men brugervenlighed er at gøre det let for brugeren at anvende systemet, og det tager længere tid for den almindelige bruger at finde den pågældende side, der skal linkes til, kopiere linket, redigere en anden side og indsætte linket end det gør, hvis man bare skal vælge det fra en liste, når man indsætter.

Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 13:18
Dato: 15-08-2006 07:17:24
Det ville da i sandhed være dobbeltkonfekt.

Ligesom du differentierer på privilegier, så er det også smertefrit at sende brugeren det rigtige sted hen som følge af disse. Det er igen en af de ting, der forhøjer den brugervenlighed, som du indledningsvist forespurgte en vurdering af.

Det kan du selvfølgelig have ret i og jeg kunne nemt lave systemet om til at opfatte siden som et link, hvis der står noget i feltet. Men det er helt tilsigtet, at der skal sættes et kryds, hvis siden skal bruges som et link. Dels kan man komme til at skrive noget i feltet ved et uheld og dels tæller det som en side, uanset om siden er et link eller ej.

Som Martin Tygsen nævner, så kan kontrollen ske ved at se på feltets indhold. Et felt, der ikke indeholder en valideret URL skal selvfølgelig ikke aktivere funktionen, men hvis det reelt set er en URL, så er der ingen grund til, at man også skal markere, at det er. Der er ingen, der ved et uheld skriver "http://www...".

Farverne bruges for at adskille de enkelte sektioner. I den mindste version, betyder det jo ikke så meget, men brugerinterfacet i kontrolcentret er ens uanset funktionalitetsniveau. Blå er titel og indhold, grøn er SEO modulet, gul er extranet funktionerne osv.

Skriv det! Som jeg ser det, så fordrer optimal brugervenlighed bare, at systemet forklarer sig selv, og det gjorde det ikke. Jeg forstod heller ikke meningen med de forskellige farver, selvom det selvfølgelig var ganske tydeligt, at der var en begrundelse.

Jeg er meget glad for alle inputs, men det feedback jeg oprindeligt mente, var på et lidt mere enkelt plan.

1. Er systemet nemt enkelt og logisk at lære og at bruge ?

2. Er den PP presentation (link i det oprindelige indlæg) god nok som en initierende hjælp ?

3. Lidt OT: Er prisen fornuftig i forhold til produktet ? (8200 ex moms for det første år - præcis som demoversionen)

1) Jeg synes ikke, at det er logisk at lære og anvende, men det er enkelt. Nu har jeg selvfølgelig også andre erfaringer end de fleste, idet jeg har testet over 30 kommercielle og et hav af open source-løsninger. Derudover har jeg været involveret i mange forskellige brugertest, hvor jeg har observeret målgruppen og set, hvordan de tænker og agerer, og også i den betragtning vil jeg mene, at du bliver nødsaget til at forholde dig åbent over for de forslag, der er stillet.

Min definition af brugervenlighed:
- at gøre det muligt for brugeren at anvende systemet efter ethvert tænkeligt behov igennem tilførelse af funktionalitet, der kan gøre systemet komplekst
- at gøre systemet let tilgængeligt og simpelt at anvende, så brugeren uden problemer kan anvende dette som et værktøj og ikke oplever det som en forhindring

Jakob Nielsens krav for brugervenlighed:
- let
at lære
- let at huske
- pålideligt
- effektivt at bruge
- tilfredsstillende at bruge

Du skal tænke på, at når man ikke let kan indsætte et internt link, så bliver det svært at lære, sværere at huske og utilfredsstillende at bruge. Hvis man støtter funktionerne op med passende ikoner og simpel grafik, så gør man det endnu lettere at huske, fordi hjernen visuelt kan forbinde både ord og grafik.

<3) Jeg synes, at det er en noget hamper pris for de funktioner. Hvis jeg fik kunder, der kun havde det simple behov, som dit system opfylder, så ville jeg anbefale dem en gratis løsning. Til sammenligning koster mit system det første år 5.925 kr., og det er inkl. nyhedsbrevmodul, SEO-muligheder (f.eks. brugervenlige adresser), fu
Tilmeldt 4. Jan 06
Skrevet kl. 21:41
Din mindste version er ikke CMS, og der er ikke nogen grund til at kalde det for CMS.

Til din oplysning:

CMS=Content Management System ->Indholdsstyringssystem.

Altså en applikation, der styrer et indhold. I dette tilfælde styres indholdet på en hjemmeside.

Det er ikke brugervenligt (eller tilgængeligt), at systemet kræver én platform og én browser for at fungere

Du har for så vidt ret. Det er ikke et spørgsmål om brugervenlighed, derimod et spørgsmål om udvælgelse af målgruppe.
Der er en grund til, at alle administrative værktøjer benytter grafik og ikoner.

Nå ja, også MS C5 er overplastret med glad grafik,- eller.... ?
Jeg kan ikke tro, at folk er glade for, at de logges af imens de er ved at skrive indhold, hvis de blot er opmærksomme på mulighederne.

Hvad du tror eller ikke tror, er mig så inderligt ligegyldigt.
Den eneste funktionalitet er jo netop den, man har brug for hele tiden.

Tak ;-))

Ligesom du differentierer på privilegier, så er det også smertefrit at sende brugeren det rigtige sted hen som følge af disse. Det er igen en af de ting, der forhøjer den brugervenlighed, som du indledningsvist forespurgte en vurdering af.

Og husk at :
Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af misforståelser bliver væsentlig reduceret !

QUOTE]....et CMS bør man kunne finde ud af at anvende, selvom man aldrig har set det før....[/QUOTE]
[
....Et reelt indtryk af et CMS opstår nemlig (desværre) først, når man bruger det dagligt og lægger mærke til, hvad man reelt set har brug for.....

....gevinsten i et CMS skal komme umiddelbart. Det skal gøre opgaven lettere fra begyndelsen, så webprojektet ikke skrinlægges....

Det kan være svært at finde ud af, hvad du reelt mener ;-))

....loads of hot air....

Mage til selvforherligende sludder, skal man da vist lede længe efter ;-))

Kritikken er måske noget hård

Næ, det synes jeg nu egentligt ikke. Jeg opfatter det ikke engang som kritik (slet ikke konstruktiv kritik), bare som et ganske almindeligt plat angreb uden hold i virkeligheden ;-))

EOD

Tilmeldt 4. Jan 06
Skrevet kl. 21:52
Testen på LøweSite CMS omkring brugervenlighed, er hermed slut.

EOT

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 22:20
Det var da godt nok en kedelig måde du modtog din kritik på.

Men ak ja.. held og lykke med dit system.
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:27
Tjaa, et tak for hjælpen ville da nok have været på sin plads. En tilsvarende brugertest havde godt nok kostet kassen andre steder. Flot hjælp i gav Rene!

Dbh Martin
Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 22:27
  Dato: 16-08-2006 21:41:06

....et CMS bør man kunne finde ud af at anvende, selvom man aldrig har set det før....

....Et reelt indtryk af et CMS opstår nemlig (desværre) først, når man bruger det dagligt og lægger mærke til, hvad man reelt set har brug for.....

....gevinsten i et CMS skal komme umiddelbart. Det skal gøre opgaven lettere fra begyndelsen, så webprojektet ikke skrinlægges....

Det kan være svært at finde ud af, hvad du reelt mener ;-))
Det er da ganske tydeligt, efter min mening: Man bør kunne finde ud af et CMS selv om man aldrig har set det før, det bør give en umiddelbar gevinst og man finder først ud af om det giver alt man har brug for, når man har brugt det dagligt i en periode.

....loads of hot air....

Mage til selvforherligende sludder, skal man da vist lede længe efter ;-))
Hvis man var barnlig, ville man nok sige "spejl" - jeg vil i stedet sige, at det er underligt at du efterspørger en test af dit CMS men ikke lytter til de råd du får. Du gør dig selv til smagsdommer for hvem der har ret og hvem der ikke har, hvilket gør din test komplet ligegyldig. Hvis du ikke vil lytte til de kommentarer, der ikke lige passer dig, kan du jo lige så godt lade være med at efterspørge dem.

Kritikken er måske noget hård

Næ, det synes jeg nu egentligt ikke. Jeg opfatter det ikke engang som kritik (slet ikke konstruktiv kritik), bare som et ganske almindeligt plat angreb uden hold i virkeligheden ;-))
Det er da et yderst velfunderet indlæg, endda med henvisninger til kloge menneskers udtalelser om de ting Acro taler om. Er du ikke bare fornærmet over, at Acro ignorerer janteloven og siger tingene som de er, fordi han ved, at han ved hvad han taler om? :)
EOD
Det dejlige ved en offentlig diskussion er, at man ikke kan bestemme hvornår den slutter. Man kan ignorere nye indlæg, men så skyder man ofte sig selv i foden. Det skulle dog ikke undre mig om du alligevel vælger denne tilgangsvinkel - held og lykke. :)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 22:32
Hej Rene

Som en potientel kunde har jeg meget svært ved at være helt stille selvom du siger det er slut!

Jeg leder pt. med lys og lygte efter det rigtige CMS system til min virksomhed og det er bestemt ikke nemt i den jungle der er derude!

Jeg har flere gange været forbi din hjemmeside og CMS system!

Det positive:

Systemet virker enkelt og nemt at komme igang med.

Alt tyder på at der er brugt meget tid på søgemaskine optimering. Super!

Det negative:

Og ja, det var faktisk så negativt at jeg pt. vælger det fra. Design design design....Der er slet ikke brugt noget energi i det grafiske! Og med denne tråd er det endda skrevet flere gange!!!! Men af en eller anden grund nægter du at lytte!

Nu har du hørt det fra en potientel kunde som pt vælger dit system fra da der virkeligt skal gøres noget ved grafikken.

Jeg kan godt forstå stoltheden i at lave et system, men hvis du vil sælge det til mig skal du sgu smide tunnelsynet og lytte til hvad der mangler før det bliver RIGTIG godt.

Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 22:40
Jeg er svært enige med alle, der nævner noget omkring design/grafik. Det ville uden tvivl gavne din forretning, at hyre en dygtig grafiker. Beklager, men pt. afskriver du samtlige visuelt prægede typer (vel omtrent 40-50 % af befolkningen) samt en stor del af resten af befolkningen (de fleste er bare en smule visuelt præget).

Det er naturligvis dit valg, men det er svært at holde en kommentar omkring det tilbage.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)