Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

LøweSite CMS Test

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej !

Vil I hjælpe mig med lidt feedback omkring brugervenligheden i LøweSite CMS. Systemet i denne test, er den mindste udgave af LøweSite CMS systemet.

Testsitets adresse: http://www.lowesite.dk/testsitemini
Her findes lidt hjælp til at komme igang med systemet: http://www.lowesite.dk/default.asp?PG=131

Brugernavn: amino
Password: amino

Testen og dermed gyldigheden af ovenstående brugernavn og password, udløber d. 20-08-2006.

På forhånd tak :-))

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 10:17
Puha det er jo en større omgang lige at teste et CMS system igennem.

Jeg skriver tingene løbende som jeg falder over dem mens jeg tester, så hvis det virker lidt rodet er det derfor.

1. når jeg logger ind kommer jeg bare tilbage til forsiden? Det tog mig tid at finde ud af der var kommet et menupunkt i siden, hvorfor ikke lade folk komme direkte i kontrolpanelet når man er logget ind.

2. underlige små ikoner i højre hjørne - jeg kan godt se det er logud og w3 standarder, men det ved dine brugere højst sandsynlig ikke, og så er de skaleret utrolig grimt ned.

3. Hvis en side skal flyttes skal man skrive et nummer, det kræver jo nærmest man har nogle ark liggende ved siden af med alle numre, så man ikke skal sidde og klikke frem og tilbage. Lav det med dropdowns istedet.

4. deaktiver URL feltet når link feltet ikke er klikket af.

5. har den gule grønne og lillae farve en betydning? jeg kan ikke tyde det, det forvirrer mig bare.

6. tilføj knap ud for hvert link? hvorfor ikke lave et punkt der hedder tilføj ny side, og så i bunden lade mig vælge ind hvor den skal ligge. Lige nu er det lidt dobeltkonfekt i mine øjne. Da man både skal oprette ud for det rigtige sted, men stadig bunden kan vælge hvor den skal ligge.

7. Jeg kan ikke få slet knappen til at virke, får en siden kan ikke vises.

8. Istedet for at lave en lille bitte mini statistik i bunden af hver side man redigere, så lav et punkt i admin der hedder statistik hvor man kan se den slags sager.

9. I bunden viser du at man ved en rød firkant har siden usynlig osv. Men jeg kan ikke finde nogle steder dette indstilles.

Det var hvad jeg lige havde tid til at finde.

Håber det kan bruges

Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 11:28
Nu er jeg jo godt nok en konkurrent, men det skal ikke afholde mig fra at kommentere. Hvis vi kan skabe en bedre gennemsigtighed, så sætter det nogle bedre vilkår i branchen.

Først og fremmest mener jeg ikke, at der er tale om et CMS. Du har reelt set kun et tekstfelt, der hænger sammen med en database, og det er der ikke meget 'management' i. Nu kan der selvfølgelig være ting, som vi ikke har rettigheder til, men jeg savner brugerstyring, adgangsniveauer- og privilegier, skabeloner (ikke kun design, men også til indhold), validering på felter, versionering (evt. work flow) og lignende. Alle funktionerne behøver selvfølgelig ikke at være til stede, men hvis ingen af dem er det, så er der snarere tale om et publiseringssystem (nogle kalder det  CPS (content publishing system)).

Dernæst har jeg bemærket, du markedsfører det som et system, der sætter fokus på synlighed og er med til at skabe gode resultater. Hvordan fungerer det? Der kan ikke angives metadata, navigationen på selve webstedet er besværlig og reelt set sender systemet bare det rå indhold videre. Hvis det skaber resultater, så er det okay, men så er det indholdet og ikke systemet, der gør det. Designet er også ens på denne demonstration samt i alle løsninger, som jeg har set dig producere. Det er da en stor begrænsning overfor kunder, der gerne vil give deres virksomhed et unikt islæt (ligesom deres idé og koncept er det).

Med hensyn til selve brugervenligheden, så kan jeg tilslutte mig de ting, som Martin Tygsen siger. Der er dog også andre ting, som jeg har bemærket.

- Man kommer til at redigere i rå HTML, hvis man benytter Mozilla Firefox. I det hele taget er der flere fejl, når man tilgår administrationen med Mozilla Firefox, så det er i hvert fald ikke den komplette kode, der validerer jf. W3C-anbefalingerne.

- Der mangler ikoner og grafiske elementer, der understøtter strukturen og opbygningen. Som mennesker bruger vi grafik i sammenhæng med tekst til hurtigere at anvende et system, og grundtanken med CMS er jo, at alle - uanset forudsætninger - skal kunne anvende det.

- Der er stavefejl i administrationen (f.eks. "Nustil tæller").

- Det er ikke hensigtsmæssigt, at sortering af sider foregår med en talværdi. Det virker fint, men det er ikke brugervenligt, og hvis man ikke sætter værdierne med interval, så kommer man let til at skulle rette alle siderne igennem igen. Se på http://docs.framecoders.net/demos/sort.html, hvordan jeg har gjort det.

- Man logges hurtigt ud, så hvis man ikke har det redigerede indhold klar fra en ekstern kilde, så risikerer man måske at blive smidt ud, når man gemmer.

- Når jeg indsætter et link (i Internet Explorer), så har jeg ikke umiddelbart mulighed for at vælge ud fra en kilde, der repræsenterer alle siderne i systemet. Kopierer man sidens adresse, hvis man gerne vil skabe links internt i systemet?

Jeg håber, at kritikken kan bruges. Der er sikkert en masse områder, som jeg ikke har tænkt på, men nu var det også mest et førstehåndsindtryk. Et reelt indtryk af et CMS opstår nemlig (desværre) først, når man bruger det dagligt og lægger mærke til, hvad man reelt set har brug for. Hvad er forskellen på din lille og store version? Hvis vi skal hjælpe med brugervenligheden, så er det jo en forudsætning at se en så stor del af systemet som muligt, men hvis det kun er det tilladte antal sider, der varierer, så er det underordnet.
Fra Lemvig
Tilmeldt 14. Feb 06
Indlæg ialt: 623
Skrevet kl. 15:34
UPS... :)
me made a bubu....

Du finder nok ud af havd det var :)

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Skrevet kl. 15:44
Ken - oplys os andre :)

René - er det muligt at få adgang til din side igen :) fremfor fbi.gov  ( tastede password forkert 5 gange, for at få stillet min nysgerrighed, troede derefter at jeg kunne narre den ved at fjerne min cookie, men ser ud til du bruger ip ban istedet )
Fra Lemvig
Tilmeldt 14. Feb 06
Skrevet kl. 16:16
Prøv at se siden...

Løwen den ser fin ud... Men du mangler en del endnu... Tror du måske kan kan se det eks. hvad jeg har gjort...

Tilmeldt 4. Jan 06
Skrevet kl. 22:54
Puha det er jo en større omgang lige at teste et CMS system igennem.

Dette skulle gerne være lidt lettere,- det er jo trods alt den mindste udgave ;-))

Jeg skriver tingene løbende som jeg falder over dem mens jeg tester, så hvis det virker lidt rodet er det derfor.

Ok.

1. når jeg logger ind kommer jeg bare tilbage til forsiden? Det tog mig tid at finde ud af der var kommet et menupunkt i siden, hvorfor ikke lade folk komme direkte i kontrolpanelet når man er logget ind.

Der kan sagtens være password beskyttede sider (f.eks. salgsafdeling, administration, indkøbsafdeling osv.). Brugere af disse sider, har ikke automatisk ret til at ændre indhold på sitet. Derfor kommer man tilbage til forsiden, når man logger ind.

2. underlige små ikoner i højre hjørne - jeg kan godt se det er logud og w3 standarder, men det ved dine brugere højst sandsynlig ikke, og så er de skaleret utrolig grimt ned..

De fleste brugere ved hvad de er til. Men ellers kan du da have ret mht. ikonerne.

3. Hvis en side skal flyttes skal man skrive et nummer, det kræver jo nærmest man har nogle ark liggende ved siden af med alle numre, så man ikke skal sidde og klikke frem og tilbage. Lav det med dropdowns istedet.

Det har endnu ikke givet grund til problemer. Men det kan da være en ekstra overvejelse værd.

Hvad mener du ?

5. har den gule grønne og lillae farve en betydning? jeg kan ikke tyde det, det forvirrer mig bare.

Ja, farverne har en betydning. Hvordan kan det forvirre dig ?

6. tilføj knap ud for hvert link? hvorfor ikke lave et punkt der hedder tilføj ny side, og så i bunden lade mig vælge ind hvor den skal ligge. Lige nu er det lidt dobeltkonfekt i mine øjne. Da man både skal oprette ud for det rigtige sted, men stadig bunden kan vælge hvor den skal ligge.

Der er intet, der hedder tilføj knap.

7. Jeg kan ikke få slet knappen til at virke, får en siden kan ikke vises.

Hvilken knap mener du ?

8. Istedet for at lave en lille bitte mini statistik i bunden af hver side man redigere, så lav et punkt i admin der hedder statistik hvor man kan se den slags sager.

På forsiden af kontrolcentret, kan du også se tællerne forhver enkelt side.
9. I bunden viser du at man ved en rød firkant har siden usynlig osv. Men jeg kan ikke finde nogle steder dette indstilles.

Punktet synlighed i menuen(hvid), når du redigerer en side.

[/QUOTE]Det var hvad jeg lige havde tid til at finde.
Håber det kan bruges[/QUOTE]

Tak for dine inputs :-))

Tilmeldt 4. Jan 06
Skrevet kl. 00:05
Nu er jeg jo godt nok en konkurrent, men det skal ikke afholde mig fra at kommentere.

Ok, sålænge det ikke er alt for OT.

Først og fremmest mener jeg ikke, at der er tale om et CMS.

OT
Dernæst har jeg bemærket, du markedsfører det som et system, der sætter fokus på synlighed og er med til at skabe gode resultater. Hvordan fungerer det?

OT
Man kommer til at redigere i rå HTML, hvis man benytter Mozilla Firefox. I det hele taget er der flere fejl, når man tilgår administrationen med Mozilla Firefox, så det er i hvert fald ikke den komplette kode, der validerer jf. W3C-anbefalingerne.

Backend''en er beregnet MSIE 5.5 eller nyere.
Der mangler ikoner og grafiske elementer, der understøtter strukturen og opbygningen.

Nej.

Som mennesker bruger vi grafik i sammenhæng med tekst til hurtigere at anvende et system, og grundtanken med CMS er jo, at alle - uanset forudsætninger - skal kunne anvende det.

Nej. Overforbrug af grafik, gør det tværtimod rodet og aldeles uoverskueligt for brugeren.
Der er stavefejl i administrationen (f.eks. ''Nustil tæller'').

Ups, det havde jeg overset. Tak :-))
Man logges hurtigt ud, så hvis man ikke har det redigerede indhold klar fra en ekstern kilde, så risikerer man måske at blive smidt ud, når man gemmer.

Ja. Og det er et punkt, som kunderne bliver gjort meget opmærksomme på. Og de er faktisk glade for dette punkt.
Når jeg indsætter et link (i Internet Explorer), så har jeg ikke umiddelbart mulighed for at vælge ud fra en kilde, der repræsenterer alle siderne i systemet. Kopierer man sidens adresse, hvis man gerne vil skabe links internt i systemet?

Ja. Der skelnes ikke mellem interne og eksterne links.
Jeg håber, at kritikken kan bruges. Der er sikkert en masse områder, som jeg ikke har tænkt på, men nu var det også mest et førstehåndsindtryk. Et reelt indtryk af et CMS opstår nemlig (desværre) først, når man bruger det dagligt og lægger mærke til, hvad man reelt set har brug for.

Ja det har du ret i og det er faktisk en stor faktor for mit system. Mine kunder bliver oftest mere og mere glade for systemet, jo mere de bruger det :-))

Hvad er forskellen på din lille og store version?

Det var et svært spørgsmål ;-))

Der er nemlig ikke kun 2 versioner. Men den mindste version er reelt kun en svag skygge af, hvad LøweSite CMS er i stand til. Hvis det ønskes, kan kunden derudover vælge ud fra krav og behov, hvad systemet skal kunne og betaler så for den øgede funktionalitet. Det kunne f.eks. være SEO modulet, automatisk indsættelse af formularer, tidsstyrede sider, tidsstyrede brugere og fuld brugerstyring iøvrigt, projekt/underafdeling, versionsstyring, flere sprog osv.

Fra Lemvig
Tilmeldt 14. Feb 06
Skrevet kl. 03:51
Løwen du har stadig kode problemer....
måske har du fjernet slet men funktionen findes stadig klar bagved...

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Skrevet kl. 06:44
Der kan sagtens være password beskyttede sider (f.eks. salgsafdeling, administration, indkøbsafdeling osv.). Brugere af disse sider, har ikke automatisk ret til at ændre indhold på sitet. Derfor kommer man tilbage til forsiden, når man logger ind.

Hvorfor så ikke lave et login til admin ( som går til administrationen) og et login til brugere som ikke gør, det er selvfølgelig en mindre detalje.

Hvad mener du ?.

At når man skal vælge om siden skal have et link tilknyttet, er det lidt dobbeltkonfekt i det ved at man først skal klikke af og derefter skrive linket, jeg kunne forestille mig mange glemte dette lille flueben, derfor kunne jeg se det som en mulighed at feltet hvor selve www adressen skrives er grå, indtil fluebenet er tjekket af, eller at fluebenet helt fjernes, og systemet selv finder ud af om der står noget i feltet med www adressen, står der noget bruges det, står der ikke noget bruges det ikke.

Ja, farverne har en betydning. Hvordan kan det forvirre dig ?.

Fordi jeg ikke kan gennemskue hvad de betyder.

Der er intet, der hedder tilføj knap.

Så tilføj side link, kald den hva du vil :)

Hvilken knap mener du ?.

Slet side linket.

På forsiden af kontrolcentret, kan du også se tællerne forhver enkelt side..

Havde jeg overset. Beklager.

Punktet synlighed i menuen(hvid), når du redigerer en side...

Ligeledes overset.

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)