Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal jeg være opmærksom på hvis jeg overvejer at købe en andel i en virksomhed?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jun 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle i kære Aminoer,

Jeg er en 22 årig knægt som via lidt omveje er kommet i kontakt med en fyr, som har startet en virksomhed op, som sælger forskellige hårprodukter via en webshop. Vi har skrevet sammen og har også aftalt at mødes til en snak om hvad min rolle kunne blive i dette firma.

Firmaet er i øjeblikket i en fase hvor der ingen løn vil være, da al profit bliver gen-investeret i nye produkter, så der kan opnås en passende lagerbeholdning. Jeg er indstillet på at arbejde gratis i det første års tid.

Jeg begynder på "International Virksomhedskommunikation & Medier" på SDU til efteråret, og jeg ser derfor min rolle i firmaet som en strålende mulighed for at prøve nogle ting af i praksis, og få lidt "1st hand experience" med det at køre en virksomhed og hvad der dertil hører af kommunikative opgaver.

Vi har desuden snakket om at jeg kan købe en andel i firmaet til X kroner, for så også at få en større del af overskuddet som gerne skulle komme om et års tid. Jeg er som skrevet studerende, så udgiften til at købe mig ind i firmaet vil være noget jeg skal spare sammen til.

MEN; Hvad skal jeg være opmærksom på hvis jeg investerer i en virksomhed, og dermed bliver medejer. Hvilke papirer skal jeg have styr på? Hvordan står jeg rent juridisk hvis der skulle komme momsgæld, søgsmål eller andre ting (jeg er helt grøn i denne verden, og ved ikke hvad der kan være af såvel forudsete som u-forudsete problemer med en virksomhed. Så kom gerne med råd). Hvad skal der stå i min kontrakt?

Virksomheden køber varer hjem fra England og sælger videre med lidt fortjeneste.

Det jeg er nervøs for. er naturligvis at jeg kommer til at ende med en voldsom gæld, i stedet for et voldsomt overskud. Jeg er med på at der skal satses før man kan vinde, men det skader vel ikke at have styr på tingene rent juridisk. ;)

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som om, at virk.ejeren har et personligt drevet firma. Du kan ikke bare blive medejer af det, men firmaet skal løftes over i et I/S eller ApS eller A/S. Nogle vil også tale om SMBA. Der er skrevet meget om SMBA her på Amino, så du kan se det her.  

Du og virk.ejeren skal udarbejde en skriftlig aftale om, hvad I aftaler. Tænk på at du kan stå om 6 måneder med en bar r.. at trutte i fordi det ikke lige gik efter planen. Du skal selvfølgelig se økonomien inden du går ind i noget som helst. Og jeg vil også have afklaret med betingelserne for at du indgår i firmaet - pris m.m.

Du ønsker at begrænse din risiko væsentligt og det skal du tale med ham om hvordan I håndterer det. Lad være med at godtage at det går nok og der er ingen risiko og han er så og så påpasselig og god og ønsker selv at have en meget begrænset risiko. Du bør holde for øje, at du juridisk bliver sikret.

Jeg vil tro, at du kan foretage en fornuftig afgrænsning af din risiko, hvis overenskomsten i et I/S kan styre, at firmaet kun tegnes af jer begge i forening (så eksempelvis alle betalinger skal godkendes af begge før de kan gøre igennem og lign.). På den måde har du hånd i hanke med økonomien. Men du skal selvfølgelig have god styr på regnskab og virksomhedsøkonomi, så der ikke opstår noget på baggrund af din uvidenhed. Det kan virke som en turn-off for den partner, hvis du foreslår det, da det kan tolkes som mistillid og det er jo ikke det bedste udgangspunkt for drift af et firma. Hvis I overvejer et I/S så få noget juridisk bistand. Det koster lidt penge, men de er rigtig godt givet ud. Du hæfter personligt, så det kan gå galt. Men som medejer har du indsigt i økonomien, så du kan jo selv være med til at styre - hvis du altså ved, hvordan.

Den hurtige enkle løsning er umiddelbart stiftelse af et ApS. Så kan du jo være medstifter eller købe dig ind (når det er aktuelt). Husk at få en anpartshaveroverenskomst. Hvis I stifter et ApS kræver det binding af dine penge (i dag 125tkr - men loven er lige ændret så det snart kun kræver 80tkr. at stifte et ApS - træder sikkert i kraft indenfor et halvt års tid). ApS er en særskilt juridisk enhed, så skulle der gå noget galt, er det selskabet og ikke dig, der hæfter for det (med mindre du som ejer/leder gør noget ulovligt men det gør I jo ikke). Beløbene er de totale, så de vil jo blive fordelt efter jeres ejerandel. Jeg ved ikke, hvor stor aktivitet der er p.t., men dette er nok den store løsning for jer. Og det lyder i dit indlæg ikke som om, at det er denne vej, I skal.

Men generelt skal I have en skriftlig aftale, der regulerer jeres samarbejde. Og få fat i noget juridisk rådgivning, når der skal udarbejdes. Det går desværre ofte galt, fordi nogle enten selv har forsøgt sig eller de har fået en ikke-uddannet til at hjælpe sig (også selvom de havde en masse erfaring!!!?).

Håber at du kan bruge noget af dette.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 4. Jun 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for et super indlæg.

 

"Vi" er netop i gang med en stor udvidelse, omsætingen ligger i øjeblikket på omkring 250.000 årligt. Dette skal gerne vokse markant når vi går i gang med markedsføring, og vores nye flotte hjemmeside kommer op. At stifte et ApS er derfor ikke helt så fjernt som det godt kunne lyde i mit første indlæg.

Jeg tager det med mig, at jeg skal kontakte en revisor som kan gennemgå papirerne med mig personligt. Og en revisor som bliver fast knyttet til firmaet. Er det korrekt forstået at jeg selv skal finde mig en autoriseret revisor for at "holde min ryg fri"?

Jeg har kun begrænset viden om virksomhedsøkonomi på nuværende tidspunkt, men jeg engagerer mig netop i firmaet for at lære. En revisor er dog at foretrække med den indsigt jeg har nu. - Her er amino i øvrigt en kæmpe hjælp, jeg guffer viden i mig fra alle jer erfarne folk der byder ind med kvalificerede svar. Dejligt!

 

Er der andre der vil byde ind med gode råd og advarsler?

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Du svarer ikke på hvad den nuværende virksomhedsform er, men som Jacob skriver, så er det dokument du skal have styr på en anpartshaver overenskomst.

Se evt. mere her:

http://www.startvaekst.dk/anpartshaveroverenskomst

Du køber så X antal andele af din partner for Y kroner. Såfremt der er tale om et aps,  kan du højst miste dine investerede kroner, det kan ikke gå ud over din privat økonomi.

Tilmeldt 4. Jun 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige nu er firmaet enkeltmandsejet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper,

Der er flere ting du skal overveje:

  1. Undersøg virksomheden før du køber dig ind. Lav eller få lavet en "FDM-check" af virksomheden og dens nuværende ejer, kundebase, debitorer, kreditorer, rettigheder (f.eks. til hjemmeside, navn, domænenavn mv.)
  2. Overvej, om du kan se dig selv sammen med din kommende medejer i op til flere år, og tal jeres indbyrdes arbejdsopgaver og forventninger GODT igennem, og aftal, hvordan I skal håndtere uenigheder og konflikter (tro mig, de skal nok komme),
  3. Lav gode aftaler, som sikrer dig og din kommende medejer. Der laves typisk aftaler om køb af f.eks. anparter (anpartsoverdragelsesaftale) der beskriver, hvad du køber, anpartshaveroverenskomst (der beskriver jeres indbyrdes spilleregler - supervigtigt dokument) og ansættelseskontrakt og konsekvenser for manglende overholdelse af jeres arbejdsopgaver.
  4. Overvej skattemæssige forhold, før I bliver endeligt enige om noget som helst.
  5. Husk at stille de såkaldt dumme spørgsmål på forhånd, og lyt til din mavefornemmelse til sidst om, hvorvidt dette projekt bare er interessant nok for dig at bruge din tid og penge på. Og er projektet det, så gå ind i det med fuld skrue.

Læs evt. mere her:

http://www.cphlawfirm.com/pages/virksomhedsoverdragelse.php

Mvh

Karsten

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper M:

Jeg tager det med mig, at jeg skal kontakte en revisor som kan gennemgå papirerne med mig personligt. Og en revisor som bliver fast knyttet til firmaet. Er det korrekt forstået at jeg selv skal finde mig en autoriseret revisor for at "holde min ryg fri"?

Jeg har kun begrænset viden om virksomhedsøkonomi på nuværende tidspunkt, men jeg engagerer mig netop i firmaet for at lære. En revisor er dog at foretrække med den indsigt jeg har nu.

Jeg ved ikke hvad du lægger i ordet autoriseret revisor. Der er 2 typer revisorer, der kan bruges: Statsautoriserede og registrerede. Husk at spørge ind til (og få afklaret rimeligt grundigt), hvad revisor har af kundetyper i forvejen. Hvis revisor ikke kender så meget til den type virksomhed, I har med at gøre, så kan revisors rådgivning ikke altid være tilstrækkelig på grund af manglende erfaring. Revisor vil som udgangspunkt ikke sige noget om erfaring.

Jeg håber ikke, at du lægger vægt på, at du netop engagerer dig i firmaet for at læse om virksomhedsøkonomi. Så skal du hellere finde et arbejde indenfor økonomi og rådgivning og lære noget her - og ikke handel. HELT FORKERT UDGANGSPUNKT!!!

God fornøjelse.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper M,

hvad er din mail? Jeg vil gerne lige snakke med dig i en lukket samtale, har måske noget du synes ville være interessant vedr. din situation.

 

DBH. Nicklas Jørgensen

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Lindgren:
Du køber så X antal andele af din partner for Y kroner. Såfremt der er tale om et aps,  kan du højst miste dine investerede kroner, det kan ikke gå ud over din privat økonomi.

Det er ikke sikkert at det er så enkelt. Hvis virksomheden skal i banken og låne til eksempelvis varelager - så vil banken enten have pant i varelageret eller andet af værdi - det kunne eksempelvis også være friværdi i privat bolig. Lad os så antage at firmaet gik konkurs - så skal banken have sine penge - og da de har pant i et eller andet, henter de dem der. Det eneste sted du er »sikret« i forhold til et aps, er at du ikke kan betale dine leverandører hvis du skulle skylde dem penge ved en konkurs. Medmindre man har underskrevet en selvskyldner aftale kan leverandøren ikke hente sine penge hvis virksomheden er tømt for værdier. Jeg tror ikke der er nogen banker som låner penge ud på folks glatte ansigt i dag.

Det er i hvert fald sådan jeg har forstået det.

Mange hilsener Helle

Tilmeldt 4. Jun 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob,

 

Jeg skal netop læse International Virksomhedskommunikation & Medier, ikke virksomhedsøkonomi. Det er derfor ikke det økonomiske som har min største interesse. Mere markedsføringsstrategier, design, salg samt kunde og leverandør kontakt.

Og tak for rådet med at høre ind til hvad revisoren har af relevant erfaring. Sådan nogle råd er rigtig dejlige at få, da de jo sådan set virker logiske nok, men det er ikke det hele man får med i første omgang :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)