Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sproglig opmærksomhed

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Valby
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 11-08-2006 11:01:52
Forfatter: Hans Stokholm Kjer - fra Kjers Kommunikation
  Jeg troede, der stod 'forkludrende idioter'....
Ha ha ha - det er sq fredag wa? (sætning der er guf for stavesagkyndige )

Men bortset fra det - forkludrede idioter er også nogle irriterende typer.

Fra Sæby
Tilmeldt 16. May 06
Indlæg ialt: 431
Skrevet kl. 11:25
Hvis der er noget der er irriterende så er det når man står over for en sælger som bare ikke kan snakke andet end fagsprog. Det er rigtig godt at have sit fagsporg på plads hvis man snakker med andre fagmænd (hedder det lægmænd? eller er det noget helt andet?).

Men står en sælger og skal sælge en vare til en kunde som slet ikke har nogen viden omkring det område, så er det da drøn irriternde konstant at skulle spørge sælgeren hvad det ord betyder og det ord og så lige det ord... Og er sælgeren så bare endnu dygtigere til sit fagsporg så kommer der blot en ordforklaring på fagsproget som man også er nødt til at få oversat...

Næj do (nej du), en sælger det kan forstå at tale til og med almindelige uvidende folk, hatten af for dem :-)

Online markedsføring - Marketingzonen.dk

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 11:34

Smileyer
i forretningsmails eller anden seriøst kommunikation.
De er okay i fora, på msn og i mails til venner, men ellers holder de ikke...

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Nørrebro
Tilmeldt 2. Apr 06
Indlæg ialt: 96
Skrevet kl. 11:54
Talesprog i skreven tekst er slemt:

"Min hjemmeside er oppe at køre nu". Krydrer man med et "r" på køre "kommer jeg oppe at køre".

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 13:25
Åh ja, sammensatte ord der skrives adskilte. Den render jeg ind i mange gange for øjeblikket. Jeg bruger ind imellem lidt tid på oversættelse af OpenSource programmer og render ofte ind i den slags i andres oversættelser. Det skyldes formentligt at man på engelsk langt mindre skriver ordene sammen.

Forkerte idiomer er også sjove, næsten lige så sjove som paradokser. De sjoveste er nok dem, man støder i aktiv brug. Den sidste jeg hørte var en der udtalte om en bekendt at "han sang som Karsten Bell"; jeg kunne ikke dy mig for at spørge hvem Karsten Bell var.

Det er heller ikke så længe siden at jeg stødte på formuleringen: "i bakspejlets skærende lys"! Hvilken billist har ikke prøvet det?

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 13:32
Dato: 11-08-2006 10:33:30 Forfatter: AndersSaugstrup
De værste fejl og samtidig de sjoveste er de forkludrede idiomer (når man laver rod i faste vendinger)

Det passer som hånd i hose
Han fik sparket gulvtæppet væk under sig

... ja, man ser det for sig, ikke?
Dit første eksempel har jeg forresten også hørt som "fod i pose".

Men er det egentligt korrekt at kalde det for idiomer? Ifølge min fremmedordbog er idiomer "sprogbrug der er særegen for en talesprogskreds" - hvordan det så skal tolkes.

Jeg havde selv oversat det til "sproglige billeder" og kom så til at tænke på, at der måske inden for den kunstart også findes abstrakt kunst? 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 16:30
Dato: 11-08-2006 13:31:30 Forfatter: ellegaard [QUOTE]Dit første eksempel har jeg forresten også hørt som ''fod i pose''.

"Fod i pose" er rigtig fint, hvis det er brugt bevidst humoristisk - f.eks. til beskrivelse af regnvejrssokker på festival (fryseposer om fødderne for at holde vandet ude).

Endnu bedre er eksempler som:

"Man kan ikke se stranden for bare tæer"

mvh Hans

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 16:40

Smileyer
i forretningsmails eller anden seriøst kommunikation.
De er okay i fora, på msn og i mails til venner, men ellers holder de ikke...

Enig, selvom jeg dog ser det i oftere og oftere, selv fra helt store firmaer... det er mest lige den lille smilende der kommer efter sætninger.

Og Outlook har det med at lave den om til en rigtig smiley, hvilket kommer til at virke forholdsvis komisk på mig, og ind i mellem er de placeret på en måde så jeg bliver i tvivl om sætningen er ment i sjov eller ej.

Derudover er jeg Enig med Hans og de andre.

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)