Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sproglig opmærksomhed

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Foranlediget af en lille debat med Susanne (se tråden http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?topicID=6363) ved jeg lige foretage hurtig oponionsundersøgelse her. Susanne kan måske bruge resultatet til at finde relevante eksempler til hendes websider, men det er nu lige så meget af egen nysgerrighed.

Som forhåndværende danskunderviser bliver mit øje fanget af stavefejl i tekster, nogen gange tager det så meget fokus at tekstens budskab ikke trænger igennem til mig, og jeg er sikkert ikke den eneste, der har det sådan.

Derfor lyder mit spørgsmål:

Hvad er den mest irriterende sproglige fejl I kommer ud for?

(dette er ikke en kritik af svage stavere!)

Fra Sæby
Tilmeldt 16. May 06
Indlæg ialt: 431
Skrevet kl. 09:07
Jeg er ikke selv så stærk på det sproglige... så jeg opdager for det meste ikke hvis andre laver sådanne fejl..

men jeg kan da fortælle at G og K ofte bliver byttet rundt når jeg skriver... og så er der jo lige ligge og lægge.. som heller ikke har noget større logik hos mig! *G*

Online markedsføring - Marketingzonen.dk

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:22
Jeg ligger altid mærke til hvor, fjelen lækker.

De mest irriterende sprogfejl er de, der står i papirer, som børnene har med hjem fra skole. Jeg synes, det er helt uacceptabelt, at de mennesker, der skal lære mine børn at stave, er allergiske overfor deres egen medicin.

Derudover er "sjuskefejl" i professionelt producerede tekster irriterende. Det gælder for mig såvel faktuelle fejl som dårligt sprog. Det irriterer mig, hvis en tekst, som er rettet mod den brede befolkning er skrevet på en måde, så det kræver for meget af sine læsere. F.eks. udgav man i forbindelse med folkeafstemningen om Maastricht-traktaten i 1992 hele den danske oversættelse af teksten, så folk selv kunne sætte sig ind i stoffet. Det første punktum i denne udgivelse findes på anden side i teksten - så vidt jeg husker var det i anden linie. Hele den første side var altså én sætning. "Velkommen til Europa, hr. og fru Danmark."

Derimod generer det mig ikke, når der er fejl i almindelig kommunikation mellem almindelige mennesker. Hvis jeg skal hjælpe en kunde med et sprogligt problem eller løse en skriveopgave, vil det jo ofte skyldes, at kunden erkender, at jeg er bedre til det end han selv. Hvis jeg bliver snerpet og får røde knopper af hans stavefejl, kan jeg ikke udføre mit arbejde.

På et internetforum må vi, der arbejder med sprog, beflitte os på at være korrekte, og samtidig respektere andres ret til ikke at være det.

mvh Hans

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 09:44
Hvis afsenderen skal forestille at være "seriøs" (f.eks. en større virksomhed, offentlig myndighed eller større medie), må jeg indrømme, at jeg hurtigt kommer til at fokusere på sproglige fejl frem for indholdet, hvis kommunikationen indholder sådanne.

Nu spørger du om, hvilken fejl, der er den mest irriterende. Umiddelbart må det være, når sammensatte ord helt umotiveret bliver delt i to eller flere enkeltord. Det bliver hurtigt meningsforstyrrende. Og nogle gange er der en tendens til at der kommer enten for mange eller for få e''er eller r''er i slutningen af ord.

Men enig med Hans, i den daglige kommunikation er det ikke noget, jeg hænger mig i.

Fra Valby
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 09:58
I daglig kommunikation, e-mails, messenger (for det bruger jeg også med en del af vores kunder), forums, blogs er stavefejl fuldt accepterede, selvom jeg selvfølgelig mener at det skal minimeres.
Har fx tvungen stavekontrol i min Outlook, og vil gætte på at det tager 95% af skidtet. Grammatisk er der selvfølgelig ikke så meget hjælp at hente.

....men så snart at det kommer på tryk, eller markedsføring skal det være i orden - alt andet er noget sjusk. Og ja - hvis i leder på min hjemmeside er der sikkert også fejl, men prøver i det mindste at finde dem, og rette dem

Man kunne evt tilføje denne diskussion et ekstra lag over ting der irriterer pga ens fagområde. Da vi lever af at lave meget grafisk (typisk online), irriterer det mig LANGT mere når jeg ser nogen der vil sælge mig et produkt, men som som har et layout der stinker - det skræmmer mig hurtigere væk end et par stavefejl.

Et eksempel er det absolut glimrende firma http://www.iea.dk/ som laver gode løsninger med stempler, graveringer osv som vi skal bruge fra tid til anden. De lavet et godt produkt, har fin service - men deres side skræmmer mig væk, da de i mine øjne virker utroværdige. Havde jeg ikke fået dem anbefalet anden side fra, ville jeg ALDRIG have kontaktet dem.
Den slags irriterer mig max

Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 10:32
Dato: 11-08-2006 09:07:26
Forfatter: Rollike
Jeg er ikke selv så stærk på det sproglige... så jeg opdager for det meste ikke hvis andre laver sådanne fejl..

men jeg kan da fortælle at G og K ofte bliver byttet rundt når jeg skriver... og så er der jo lige ligge og lægge.. som heller ikke har noget større logik hos mig! *G*

Sidde/sætte og ligge/lægge er faktisk forbløffende lette at holde styr på. Der er ''æ'' i bevægelse og ''i'' i stilstand. Sidde og ligge indeholder ikke et objekt, som sætte og lægge gør det. Du lægger bogen fra dig, men du ligger ned, ligesom du sidder på en stol, men sætter kafekoppen på plads.

Det betyder meget for mig, at mit eget sprog er korrekt (og at officiel kommunikation ligeledes er det), men i en debat generer det mig ikke (præcis som Hans Stokholm Kjer og Mathias Lundsfryd siger det). Det gør sjusk derimod, så hvis folk konsekvent bruger små bogstaver og undlader enhver form for tegnsætning, så tager jeg indlægget langt mindre seriøst. Sproget er bare ikke så nemt, at det er lige let for alle, og det må man acceptere.

Kommatering er et plus, når det er på plads, fordi man altid kan læse sætningen grammatisk og sikre en korrekt forståelse. Desværre kan nogle sætninger blive så indforståede, at de samtidig kun giver mening for dem, der kan deres grammatik. Det er aldrig et godt resultat. Hvis man ikke kommunikerer med og til andre, så kan man lige så godt lade være.

Jeg kan forresten anbefale Folkefronten af Intelligente Danskere til Udvikling af Sproglig Omhu. Deres skrækeksempler er særligt gode!

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 10:34
De værste fejl og samtidig de sjoveste er de forkludrede idiomer (når man laver rod i faste vendinger)

Det passer som hånd i hose
Han fik sparket gulvtæppet væk under sig

osv

Hilsen Anders

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:57
Dato: 11-08-2006 10:33:30 Forfatter: AndersSaugstrup
De værste fejl og samtidig de sjoveste er de forkludrede idiomer (når man laver rod i faste vendinger)

... og de værste af disse er de fejl, der bliver brugt så ofte, at de overvinder det oprindelige udtryk og dermed selv bliver til faste udtryk.

Mit yndlingseksempel på dette er det faste udtryk "det pulserende liv", som i spøg er blevet lavet om til "det pulveriserende liv". Spøgen var oprindeligt morsom, men nu hører med "det pulveriserende liv" brugt uden den spøgefulde undertone - det har overtaget det oprindelige udtryks plads som fast udtryk, men giver ikke i sig selv mening.

"Det pulserende liv" betyder en aktiv del af livet, hvor tingene strømmer og holdes i gang af en fælles puls - som blodet i vores årer.

"Det pulveriserende liv" betød oprindeligt det forjagede liv, hvor man blev pulveriseret af at følge med pulsen - altså et genialt ordspil, men med en tydelig negativ klang. Nu er den negative klang helt væk...... øv.....

mvh Hans

Fra Valby
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 10:59
Dato: 11-08-2006 10:33:30
Forfatter: AndersSaugstrup
De værste fejl og samtidig de sjoveste er de forkludrede idiomer

Jeg syntes det er træls når folk bruger ord, jeg er nød til at slå op, som fx idiomer

(Ovenstående er sagt med glimt i øjet, med forbehold for stavefejl... Hmmm - ''Glimt i øjet'', kan det monstro været et idiom?)
Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:02
Dato: 11-08-2006 10:58:46 Forfatter: netMedia.dk

Jeg syntes det er træls når folk bruger ord, jeg er nød til at slå op, som fx idiomer

Jeg troede, der stod "forkludrende idioter"....

Hans

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)