Jeg skal have oprettet et ApS med tre andre partnere. Vi har ikke de 125.000kr at skyde ind som kapital, men vi ønsker at få valueret noget software vi har udviklet ind i selskabet som skulle udgøre værdien.
Kan i anbefale en advokat/revisor der kan klare dette og hvad koster det ca.? Hvis det overstiger markant hvad det koster at oprette et Ltd. i England er det selvf. en mulighed
Du skal regne med en revisoromkostning på 8.000 - 12.000 samtr en omkostning til vurderingsmand + advokatomkostning til efterfølgende apportstiftelse på vel 3500 - 4500. Drop tanken om ltd - søg på Amino og læs artikler om hvorfor.
Jeg forstår ikke helt din omkostningsbetragtning. - Oprettelse af selskab mener jeg godt selv at kunne klare da det efterhånden er skåret rimelig overskueligt fra Skats side. Den omkostning jeg kan se er vurderingsmanden. Hvad er det du mener dine tal dækker?
vurderingsberetning af indskuddet fra revisor + han skal stå på mål på værdien - det gør han kun hvis teknisk orienteret person kan udtale sig om softwaren medmindre han værdiansætter udviklingstimerne,... tal med revisor direkte.
Grunden til at jeg spørger er at såvidt jeg husker taler Aktieselskabslovens § 6B (?) om at vurderingsberetningen kan udarbejdes af udpeget tillidsmænd ved tvangsakkordforhandlinger, registreret eller statsautoriseret revisor. Så kunne de i princippet finde en IT-kyndig (men ha vil måske gå den modsatte vej og søge økonomisk assistance hos en revisor...
Uden at jeg er ekspert eller bare nogenlunde velorienteret på området. Så mener jeg, at hvis man bruger modellen du foreslår, så bliver man beskattet af værdien af software, hvilket selvfølgeligt gør at I skal havde penge til at betale skat af en indtægt på værdien af jeres software.