Jeg har nu besluttet mig for, at jeg vil klare mine primitive regnskaber selv. Det burde være til at overskue, bla fordi jeg kun har indtægt et sted fra, og fordi mine udgifter såmænd er de samme måned efter måned. Det jeg umiddelbart ikke lige ved, er hvilket program jeg skal vælge. Jeg har læst maser af tråde herinde, og det lader til at flertallet er enten til SummaSumarum eller e-conomic.dk. Det kan begge sikkert langt mere end jeg har behov for, men jeg vil lige være sikker på, at de så også kan administrerere mit behov vedr lønudbetaling? Kan disse programmer fortælle mig hvor meget der skal indbetales til feks ATP, AM, skat m.m.? Altså hvis jeg fodre dem med oplysninger inden:-) Når jeg læser om anbefalinger vedr de to systemer strander det ofte på, om programmet er online eller ikke? Og hvis det er online kan en revisor lettere "være" med. Selvom jeg har spurgt før, har jeg så umiddelbart behov for at en revisor skal med indover? Kan jeg indberette alt selv og også lave årsregnskabet? Uden nogen påpegning eller andet? Det er en enkeltmandsvirksomhed og det er inden for lotteri- og anden spillevirksomhed. Jeg har en mand udover mig selv ansat.. |
Kender kun SummaSumarum og er glad for det og det kan det du adspørger, hvis din revisor vil kigge med, hvilket nok er anbefalesværdigt kan du blotte sende en fil med dine "posteringer" og han kan hente det ind i sit program, burde ikke være noget problem.
I frygt for at blive korrigeret af en revisor sagkyndig herinde, har du ikke pligt til at lade en revisor gennemgå dit regnskab som enkeltmandsfirma, men vil dog stadig anbefale det, og vælg en revisor du også kan sparre med i henhold til drift af din virksomhed, de gode og ambitiøse revisorer kan så meget andet en blot at bogføre, de gemmer sig blot lidt bagved papir bunkerne engang i mellem :-)