Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Advarsel - svindel og bedrag

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Apr 06
Indlæg ialt: 187
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer

Jeg har modtaget denne advarsel, som kan være til gavn for flere af jer.

Kære Annette

Jeg har haft en oplevelse i sommer, som jeg gerne vil advare andre kunstnere om, og ser dit nyhedsbrev/hjemmeside som en god mulighed.

Jeg blev kontaktet via mail af en Fernando Alverez, som var interesseret i at købe 3 billeder, han havde set på min hjemmeside. Han skrev meget seriøst, at han var ved at flytte til London, og at han gerne ville dekorere sine vægge med de 3 billeder. Han beskrev også, hvordan han havde aftalt med sit shippingfirma, som skulle flytte hans øvrige flyttegods, at de skulle hente billederne hos mig, såsnart jeg havde modtaget betaling for billederne. Jeg blev selvfølgelig meget glad over, at en udlænding havde fundet vej til min hjemmeside. De næste mails gik med at aftale en pris og bekræfte fremgangsmåden omkring afhentning af billederne. 8 dage senere modtog jeg en check på over det dobbelte af, hvad jeg havde forlangt for billederne. Jeg mailede straks til ham og fortalte ham om problemet. Han undskyldte mange gange, at hans bank var kommet til at sende mig beløbet for både malerierne og fragten til London, så hvis jeg ville have ulejlighed med at sætte checken i banken og så overføre differencen til shippingfirmaet, så ville han blive glad.

I første omgang var jeg parat til at overføre differencen, men fik så en mail fra hans shippingfirma (John Zuma), hvor tonen var temmelig pågående, og det stod med store bogstaver, at jeg skulle bankoverføre pengene. Jeg blev også ringet op på min mobil af John Zuma, som også her var meget pågående. Det fik mine advarselslamper til at lyse, og jeg forhørte mig så i banken om, hvor længe en udenlandsk check var om at blive godkendt. Jeg fik at vide, at der kan gå lang tid, hvorimod en bankoverførsel er uigenkaldelig!! I øvrigt havde Danske Bank udenlandscheck-afdeling mange sager med svindel med køb på internettet. Jeg aftalte med min bank, at de tilbageførte checken og gav mig den tilbage, hvorefter jeg skulle maile Fernando Alverez, at jeg ville bede om hans adresse, så jeg kunne returnere checken, hvorefter jeg skulle bede ham om at have ulejlighed med at bankoverføre det rigtige beløb til mig. Det gjorde jeg, og jeg hørte aldrig mere fra ham. Fidusen var altså, at han sendte mig en dækningsløs check på et stort beløb, hvorefter jeg skulle bankoverføre ca. halvdelen til ham. Penge jeg ville have mistet, når checken kom retur og viste sig at være dækningsløs.

I bagklogskabens lys var der mange små detaljer, som fik advarselslamperne til at lyse:

Både køberen og shippingfirmaets emailadresser var hotmail-adresser!

Jeg skulle overføre beløbet til en privat dames konto i Johannesburg, Sydafrika og ikke et firmas konto!

Ved nærmere tjek på internettet eksisterer shippingfirmaet overhovedet ikke!

Navnet på kontaktpersonen fra shippingfirmaet viste sig at have 90.000 links på internettet med svindel, falske lotterier osv.!

Jeg kunne ikke få oplyst navnet på shippingfirmaets danske agent, som skulle hente billederne! Der veg de udenom i stedet for at svare!

Checken var med trykt underskrift og kom i kuvert fra Sydafrika!

Køberen diskuterede overhovedet ikke prisen på billederne og valget af de 3 billeder
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:39
Jeg har hørt om det samme med både bilhandler og sommerhusudlejninger, også med engelske checks. Så hvis man får en engelsk, eller i det hele taget udenlandsk check, er der meget god grund til at være påpasselig :)
Fra Regstrup, Danmark
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 21:26
Der ligger en tråd her på Amino med udlejning af sommerhuse med samme fremgangsmåde. Tak for advarslen.
Man er så sårbar, når folk henvender sig og vil købe. Når beløbet så er over det aftalte, virker det endda som om der er rigelig dækning for beløbet :-)

Fra Valby
Tilmeldt 4. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 09:08
Dejligt at se at du ikke hoppede i med samlede ben, og så faren i tide.

Samtidigt kan man sige at hvis man hopper på den slags er man sq også næstes selv ude om det, men under alle omstændigheder er det rigtigt træls at bruge en masse tid på det.

Har du overvejet at anmelde sagen?

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 09:46
Dato: 09-08-2006 09:07:58
Forfatter: netMedia.dk
Har du overvejet at anmelde sagen?
Det bør man jo, men det hjælper næppe noget når der er tale om kriminalitet over grænser, specielt grænser uden for EU.
Det bedste man kan gøre er vel som hun allerede har gjort, og sprede rygtet så andre ikke hopper i samme fælde.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 18. Apr 06
Skrevet kl. 10:11
Det er nu ikke mig det er gået ud over, men jeg tror ikke Lone anmelder det. Men prøver at advare så mange som muligt.
Tilmeldt 9. Feb 06
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 12:11
Dato: 09-08-2006 10:11:05 Forfatter: Dorte Det er nu ikke mig det er gået ud over, men jeg tror ikke Lone anmelder det. Men prøver at advare så mange som muligt.

Hej Dorte.

Det skal helt sikkert anmeldes og derved også registreres.

Politiet vil på den måde samle flere og flere brikker omkring modus, motiv og omfang.

Hvis nu de 90.000 links om John Zuma ( eller hvad han nu egentlig hedder) i stedet for advarsler reelt var decideret overtrædelser, som var blevet anmeldt, så ville politiet (internationalt samarbejde foregår også på dette plan) pludselig få et detaljeret overblik over deres fremgangsmåde ( modus) hensigt og selve omfanget.

Hvis det nu var lykkedes John Zuma at franarre 1000 mennesker kr. 1000, så bliver det jo alligevel til en dejlig 1.000.000 kr. lige ned i foret.

Desværre lever de højt på, at de fleste mennesker, som når at opdage bedraget, ikke anmelder forsøget. Desuden vil de bedragede formentlig heller ikke anmelde bedrageriet, fordi de er flove. Herved er antallet af anmeldelser for DK´s  vedkommende måske ned på 4-5 stykker vedr. John Zuma.

Hvis de kun kan dokumentere, at John Zuma har snydt 4-5 mennesker i DK for sammenlagt kr. 5000, så får de ikke ligefrem stor ros for at starte en international efterforskning i mod ham.

Nå men det jeg ville sige er bare: SNYDT ELLER EJ - Det skal altid anmeldes!

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12316
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 15:16
Jeg har snakket med Berlingske Tidende og de har bragt en artikel for lidt siden:

Ny type internet-svindel rammer Danmark

Særligt mindre web-butikker og privatpersoner risikerer at miste tusindvis af kroner på salg over nettet, hvis de ikke passer på. De første anmeldelser er havnet hos politiet.

En kunde ringer fra udlandet og vil leje et sommerhus i Danmark af en dansk privatperson, der annoncerer på nettet. Da udlejeren modtager checken, viser det sig, at beløbet er det dobbelte af det aftalte.

Udlejeren ringer til manden, der undskylder og spørger om udlejeren ikke bare kan sætte alle pengene ind på sin konto og overføre det overskydende beløb til manden. Udlejeren afleverer derfor checken i banken og overfører pengene.
Men tre dage senere - efter banken har tjekket den udenlandske check - viser det sig, at der ikke er dækning for checken. Og samtidig har udlejeren tabt de penge, han har overført til udlandet.

http://www.berlingske.dk/business/artikel:aid=775280/

Så kan de lære det :-)

Dbh Martin

Tilmeldt 18. Apr 06
Skrevet kl. 15:53
Sidste nyt.

Har lige fået mail om at Lone har meldt dem til politiet. Sådan! Ta´ den ka de.

Fra København S
Tilmeldt 9. Aug 06
Indlæg ialt: 8
Fra  Peercraft Skrevet kl. 16:20
Det er desværre slet ikke nogen ny metode, men ganske gammelkendt, selv på nicheområder som heste- og trailerhandel:

http://www.heste-nettet.dk/nyheder/1873/
http://www.heste-nettet.dk/nyheder/1051/
http://www.heste-nettet.dk/forum/1/352704/352704/

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)