Hej Aminoer Jeg har modtaget denne advarsel, som kan være til gavn for flere af jer. Kære Annette Jeg har haft en oplevelse i sommer, som jeg gerne vil advare andre kunstnere om, og ser dit nyhedsbrev/hjemmeside som en god mulighed. Jeg blev kontaktet via mail af en Fernando Alverez, som var interesseret i at købe 3 billeder, han havde set på min hjemmeside. Han skrev meget seriøst, at han var ved at flytte til London, og at han gerne ville dekorere sine vægge med de 3 billeder. Han beskrev også, hvordan han havde aftalt med sit shippingfirma, som skulle flytte hans øvrige flyttegods, at de skulle hente billederne hos mig, såsnart jeg havde modtaget betaling for billederne. Jeg blev selvfølgelig meget glad over, at en udlænding havde fundet vej til min hjemmeside. De næste mails gik med at aftale en pris og bekræfte fremgangsmåden omkring afhentning af billederne. 8 dage senere modtog jeg en check på over det dobbelte af, hvad jeg havde forlangt for billederne. Jeg mailede straks til ham og fortalte ham om problemet. Han undskyldte mange gange, at hans bank var kommet til at sende mig beløbet for både malerierne og fragten til London, så hvis jeg ville have ulejlighed med at sætte checken i banken og så overføre differencen til shippingfirmaet, så ville han blive glad. I første omgang var jeg parat til at overføre differencen, men fik så en mail fra hans shippingfirma (John Zuma), hvor tonen var temmelig pågående, og det stod med store bogstaver, at jeg skulle bankoverføre pengene. Jeg blev også ringet op på min mobil af John Zuma, som også her var meget pågående. Det fik mine advarselslamper til at lyse, og jeg forhørte mig så i banken om, hvor længe en udenlandsk check var om at blive godkendt. Jeg fik at vide, at der kan gå lang tid, hvorimod en bankoverførsel er uigenkaldelig!! I øvrigt havde Danske Bank udenlandscheck-afdeling mange sager med svindel med køb på internettet. Jeg aftalte med min bank, at de tilbageførte checken og gav mig den tilbage, hvorefter jeg skulle maile Fernando Alverez, at jeg ville bede om hans adresse, så jeg kunne returnere checken, hvorefter jeg skulle bede ham om at have ulejlighed med at bankoverføre det rigtige beløb til mig. Det gjorde jeg, og jeg hørte aldrig mere fra ham. Fidusen var altså, at han sendte mig en dækningsløs check på et stort beløb, hvorefter jeg skulle bankoverføre ca. halvdelen til ham. Penge jeg ville have mistet, når checken kom retur og viste sig at være dækningsløs. I bagklogskabens lys var der mange små detaljer, som fik advarselslamperne til at lyse: Både køberen og shippingfirmaets emailadresser var hotmail-adresser! Jeg skulle overføre beløbet til en privat dames konto i Johannesburg, Sydafrika og ikke et firmas konto! Ved nærmere tjek på internettet eksisterer shippingfirmaet overhovedet ikke! Navnet på kontaktpersonen fra shippingfirmaet viste sig at have 90.000 links på internettet med svindel, falske lotterier osv.! Jeg kunne ikke få oplyst navnet på shippingfirmaets danske agent, som skulle hente billederne! Der veg de udenom i stedet for at svare! Checken var med trykt underskrift og kom i kuvert fra Sydafrika! Køberen diskuterede overhovedet ikke prisen på billederne og valget af de 3 billeder
|

Udlejeren ringer til manden, der undskylder og spørger om udlejeren ikke bare kan sætte alle pengene ind på sin konto og overføre det overskydende beløb til manden. Udlejeren afleverer derfor checken i banken og overfører pengene.
Men tre dage senere - efter banken har tjekket den udenlandske check - viser det sig, at der ikke er dækning for checken. Og samtidig har udlejeren tabt de penge, han har overført til udlandet.
http://www.berlingske.dk/business/artikel:aid=775280/
Så kan de lære det :-)
Dbh Martin