Hejsa alle,
Vi er et ny startet virksomhed som skal bruge en bil. Vi vil gerne have en rimelig bil, men er kommet i tvivl om, hvad der er bedst: 1) Privat leasing (Køre penge) 2) Erhvers leasing 3) Erhvers køb Vi skal køre ca. 35.000 km om året og vil gerne have en bil til 250.000-300.000 DDK. Vi er meget usikre på om vi er i markedet om 2 år, så det er mere et her og nu behov. Hvis vi er i markedet om 2 år, vil vi jo gerne have en større bil :-) Der er også nogle der snakker om at overtage en leasing aftale, er det fornuftigt? Alle gode råd vil vi meget gerne høre, da vi er noget forvirret. Det vi egentlig gerne vil er, at finde en fin bil på den billigste måde. Hilsen Kenneth
|
Hej
<Vi er meget usikre på om vi er i markedet om 2 år, så det er mere et her og nu behov.>
Når man leaser en bil, hverken køber eller lejer man en bil, - man indgår en bindende kontrakt for en given periode. Leasing er derfor bedst hvis man har et fast kendt kørselsmønster i den periode kontrakten varer.
Mange forhandlere af biler tilbyder servicering og lånebil til faste priser. Man kan derfor med fordel købe en bil på normale vilkår, og selvom der vil være et værditab som man ikke har ved leasingmodellen, så er det marginalt på et bilkøb til 250.000 i forhold til de omkostninger der kan løbe på en leasingkontrakt der skal opsige i utide, hvilket jo er en reel risiko når man starter et nyt firma. Spørg hos din forhandler.
Personligt ville jeg afgøre hvilket signal bilen skulle udsende omkring min virksomhed, og så vælge en bil der opfylder dett men er billigere i indkøb end de nævnte 250.000 kr. - men med en servicekontrakt der sikrer firmaet en bil hver dag, uanset buler eller teknisk nedbrud.
Hvis der er den mindste smule "privat" over virksomheden, som f.eks kontor i privatboligen eller lign. vil jeg vælge kørselsgodtgørelsen fra staten.
/Michael