Hey, har lige fundet debatten her, og det lader til der sidder mange kompetente, så jeg tager chancen og "hælder vand fra"
Sagen er jeg er tilbudt en ejerandel i et nyt selskab som er ved at blive stiftet.
I den forbindelse overvejer jeg om det kan "betale sig" at stifte et holdingselskab.
Mit indskud vil blive den rene anparts-stift-pris, og vi vurderer udfra det grundlag vi driver tilsvarende virksomhed idag, at vi hurtigt vil få gang i en ret pæn omsætning.
Vil det være overkill at starte et holding under de konditioner ?
Vil det være muligt at tilføre yderligere privat kapital ind i holdingselskabet, og derfra investere i eks. aktier ell. ejendomme, udover det afkast driftselskabet jeg ejer en andel af afgiver ?
Vil det stadigt være nødvendigt med revisor-regnskab i et sådant selskab, synes at have læst noget med under 3 mill, og under 12 ansatte, så ville det ikke være nødvendigt (noget med nye regler)
Vil det være overkill at starte et holding under de konditioner ?
Ikke umiddelbart - det kan hurtigt vise sig hensigtsmæssigt at lave en holdingkonstuktion fra starten. Holdingselskabet skal dog eje 20% af driftsselskabet for at kunne trække skattefrit udbytte ud.
Vil det være muligt at tilføre yderligere privat kapital ind i holdingselskabet, og derfra investere i eks. aktier ell. ejendomme, udover det afkast driftselskabet jeg ejer en andel af afgiver ?
Ja.
Vil det stadigt være nødvendigt med revisor-regnskab i et sådant selskab, synes at have læst noget med under 3 mill, og under 12 ansatte, så ville det ikke være nødvendigt (noget med nye regler)
Ja, de nye regler pålægger selskaber, der ejer aktier/anparter i andre selskaber revisionspligt.
Holdingselskabet skal dog eje 20% af driftsselskabet for at kunne trække skattefrit udbytte ud.
Er det ikke noget med den % andel falder de næste år, først til 15, og siden 10% i 2009 ?
Ja.
Det vil vel så sige at jeg tilfører i forvejen beskattede midler ind i holding, og kan derfra så investere, og et evt. afkast vil så forblive skattefri indtil de evt. trækkes ud ?
Er det ikke noget med den % andel falder de næste år, først til 15, og siden 10% i 2009 ?
Jo, det er korrekt. Hvornår den falder til 15% kan jeg dog ikke lige huske på stående fod.
Det vil vel så sige at jeg tilfører i forvejen beskattede midler ind i holding, og kan derfra så investere, og et evt. afkast vil så forblive skattefri indtil de evt. trækkes ud ?
Driftsoverskuddet som sådan, herunder udbytte fra ejendomsinvesteringer og aktier, der ikke opfylder 20%-kravet, beskattes med 28% selskabsskat.