|
indscanning af negativer
Nyt projekt: polterabend . Eller prøv teambuilding.dk
Alternativt kan det foretages hos en prof. scannervirksomhed. Jeg kender bl.a. prepress.dk, som arbejder med en tromlescanner fra Hell, som kan levere 96000 dpi (tror jeg nok uden at prale for meget). Jeg er dog ikke sikker på om den metode kan bruges til negativer. Så mit svar er desværre lidt mangelfuldt - lidt flere oplysninger om hvad du forventer af kvalitet? |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
hvis du bare mangler en scanner der kan klare negativer har jeg en i kælderen du kan låne for en cola ;) vh Brian Knudsen |
"Lytter" lige med... Jeg har nemlig selt været på udkig efter en negativscanner, men synes det blev for dyrt hvis man skulle have en ordentligt kvalitet. min egen fotograf her i byen skal have 8 kroner pr. stk! og det reder altså hurtigt op, når det er alle de gamle familiefotos! |
Online markedsføring - Marketingzonen.dk
Jeg har hørt noget om, at man kan ligge sit negativ i en alm flatbedscanner, et spejl ovenpå med spejlsiden nedad og så scanne i en kæmpe opløsning - og så endelig invertere farverne i sit billederedigeringsprogram.. men jeg har ikke selv prøvet, så jeg ved ikke om det virker. |
Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk
Det bliver ikke ret godt. Dels bliver lyset filtreret af emulsionen inden det bliver reflekteret af spejlet og meget af lyset reflekteres af filmoverfladen, dels skal man bagefter til at filtrere billedet for det farveskift der er i selve filmmaterialet. En god scanner med ovenlysadapter (til negativer) og software der kan håndtere filtreringen er god at have, hvis man skal lave en ordentlig stak kontakttryk til sine ringbind, men er ellers ikke til meget andet end nødsituationer. Hvis det er få billeder, er det bedste at få det gjort i en forretning der har en scanner eller få dem overført til Photo CD hos en fotohandler; er det flere, så køb en filmscanner i en ordentlig kvalitet. Er det mange billeder, så køb en scanner der kan batch-scanne negativer. Højkvalitet eller mellem-/storformat - køb eller lej en Imacon - de er billigere end tromlescannere og giver nogle uhyre flotte kopier. |
Tak for svarene, så er jeg da blevet dét klogere på et område hvor jeg ikke vidste en skid ![]() Er der nogen der ved om man kan købe nogle billige forbrugerscannere til formålet. Det er bare for at få scannet familiens gamle private billeder ind, så opløsninger så som 96.000 DPI er nok ikke nødvendigt. Brian > Hvor meget har du givet for din negativscanner? |
Nyt projekt: polterabend . Eller prøv teambuilding.dk
Den koster knap 1300 på edbpriser, men så napper den også 30 billeder (5 strimler) af gangen. Kvaliteten bliver i selv 1200dpi rigtig god. Har hørt folk sige, at de ikke kan se forskel på fotohandlerens og deres egne indscannede billeder - selv ved 600dpi! |
Scanner du ved 1200dpi for du ved 10x15cm print en opløsning på 288dpi. Det er okay. Men jeg synes måske nok 600dpi er lige i underkanten til et ordentligt tryk - det giver 144dpi ved 10x15cm og det er lige lidt nok. Heldigvis har de fleste forbrugerscannere en fysisk opløsning på 1200dpi. Det bedste resultat er dog stadig en rigtig filmscanner. De koster typisk omkring en lidt stor 3000-krone seddel. Udover den højere opløsning, fra 2400dpi og op, får man med i købet ofte faciliteter til fjernelse af småridser og automatisk farvefiltrering. Den gang pladespillere stadig var moderne, kunne man på ethvert gadehjørne købe pladebørster med bløde kulfiberhår. De er faktisk gode til, med let og forsigtig hånd, at tørre støv af negativer inden scanningen - blot under forudsætning af, at man ikke tørrer det samme negativ af for ofte. Emulsionen er skrøbelig. Børsterne kan stadig købes, men blot skal man nu kigge lidt dybere i forretningernes skuffer efter dem. En (ubrugt) kosmetikbørste, bør forøvrigt nok kunne klare det også, vil jeg tro. |
Skal dog siges at jeg ikke har testet den, den har den der lange tingest til negativer medfølgende |