Tak for en god side med gode råd og konkret rådgivning. Jeg har et spørgsmål vedrørende stiftelse af firma: er der noget i vejen for at have to personlige firmaer, i hvert fald i en periode? Baggrunden er at jeg allerede driver et personligt firma (virksomhedsordning), hvor jeg leverer konsulentarbejde og skriver fagartikler, men jeg har nu fået et par gode idéer (”opfindelser”) til nye produkter, der måske kunne gå hen og blive succeser.
Disse aktiviteter havde jeg tænkt mig at lægge i et nyt personligt firma, for at afholde produktudviklingsomkostningerne her og holde dem adskilt fra hvad jeg laver i det andet firma. Jeg er i stand til selv, i hvert fald i starten, at afholde produktudviklingsomkostningerne, da de vil være begrænsede. Jeg tror selvfølgelig på idéerne, og slår de an vil jeg senere kunne etablere et Aps på 125.000 kr. – eller en anden selskabsform der måtte være mere hensigtsmæssig. Men realistisk set er der også en risiko for succesen udebliver, og så kan jeg ikke se nogen grund til allerede fra starten at skulle finansiere et Aps.
Håber nogen af eksperterne kan give svar og gerne også gode råd – på forhånd tak.
Tusind tk for denne henvisning, det lyder som det er løsningen.
Men hvis jeg benytter min eksisterende virksomhed kunne jeg godt tænke mig at registrere et binavn, hvor jeg kører de nye aktiviteter, med det nye SE nr. Jeg ved det er muligt at registere binavne for A/S og Aps, men er der nogen der ved om det også kan lade sig gøre for et personligt firma - og hvordan gør man i så fald? Er det bare at indsende en udfyldt start-af-virksomhed blanket (med forklaring) fra virk.dk eller ?
Så har jeg i mellemtiden har undersøgt mulighederne for at få flere SE-numre lidt nærmere, og det er helt rigtigt det kan lade sig gøre. Det vil blive en såkaldt delregistrering og det har vist sig at medføre et par konsekvenser, som det er vigtigt at være opmærksom på, og som nok også er interessante for andre:
- for det første vil man så skulle afregne moms månedligt for alle virksomhederne (det er nok til at leve med) men nok så vigtigt:
- SKAT får modregningsret virksomhederne imellem, dvs. en momsgæld hos en kan hentes hos den anden.
Ved denne konstruktion opnår jeg derfor ikke den reelle økonomiske opsplitning af aktiviteterne jeg ønskede, så jeg vil nok i stedet stifte et helt nyt firma, i form at et kommanditselskab (jeg har en kommanditist der godt investere et mindre beløb).
Det fører til næste spørgsmål: er der nogen af jer der har et forlæg til hvordan et stiftelsesdokument (og vedtægter hvis det kræves) for et K/S kan udformes? Jeg kan finde eksempler på Aps og A/S, men ikke K/S. Er det muligvis fordi der ingen formelle formkrav er til sådan en dokument? Jeg håber meget nogen kan hjælpe med forslag eller tips!
Ja, jeg har tænkt på I/S, men her vil min medinvestor jo hæfte personligt for virksomhedens gæld, og det er vedkommende naturligvis ikke interesseret i.
Med K/S konstruktionen bliver medinvestor kommanditist, hvor han kun hæfter med sit indskud, hvorimod jeg som komplementar hæfter personligt med hele min formue.
Sådan har jeg da i hvertfald forstået det. Eventuelle andre løsningsmodeller, der undgår personlig hæftelse for medinvestor, kunne også være interessante.