Om føje år skal min bedre halvdel overtage hele virksomheden efter sin far og i den forbindelse skal der jo så laves et generationsskifte. Jeg kunne godt tænke mig at høre om jeres erfaringer vedr. dette.. Vi er selvfølgelig helt klar over at ALT det juridiske "krims krams" skal være i orden og det er "næsten" den nemmeste del - derfor ligger dette spørgsmål ikke under dette emne.. Det jeg gerne ville høre fra jer, er hvordan håndterer man alle de "bløde" ting omkring et generationsskifte ? Aftaler man at på mandag er det sønnen, som kører virksomheden ? Eller laver man en glidende overgang ? Hvilken model giver mest respekt hos de ansatte osv? Ligenu er det indimellem svært at vide hvem der egentlig bestemmer, for selvom "den gamle" ikke vil blande sig, så gør han det alligevel og endda ved at over rule beslutninger... Hvordan håndterer man gamle solide medarbejdere i den nye situation ? Vi kender vel alle "Plejer", men kan man lade ham dø ved skiftet ? Der er sikkert mange flere ting, som jeg håber at i kan hjælpe med at belyse, så vi kan få det hele med, når vi "om lidt" skal igang med planen... |
Hej
Jeg har i forbindelse med en lignende sag (generationsskifte udenfor familie) med succes gjort følgende.
Sat mig ind i virksomhedens forhold såsom eks. forretningsgrundlag, ledelsesstil, socialeforhold mv. - Undertegnede samt det "gamle" ejerskab var enige om at fra 1. dag virksomhedsoverdragelsen havde fundet sted, skulle der ikke herske tvivl om hvem der nu var den øverst ansvarlig, dels hvad angår medarbejderne men så sandelig også kunder, leverandøre samt virksomhedens øvrige interessenter. Da en vidensoverførelse fra et ejerskab til et andet, sjældent kan ske fra den ene dag til den anden, gjorde vi flg.
1 mdr. efter overtagelse : "tidligere ejerskab" introducer nyt ejerskab til kunder, leverandører, medarbejder mv. - dog skal teten tages af det
nye ejerskab, løbende overførelse af viden samt evaluerende møder (det sidste, udenfor medarb. åsyn)
2. mdr. efter overtagelse : "tidligere ejerskab" går på deltid (ellers jf. ovenstående)
3. mdr. efter overtagelse : "tidligere ejerskab" udfases, og fungere nu kun på konsulentbasis - samt medvirker aktivt i bestyrelse.
Nøgleordene i denne forbindelse er iht. mine personlige betragtninger: Hurtig og smidig accept af det nye ejerskab ved medarbejderne, der vil altid være modstand mod forandring - Sikre en optimal vidensoverførelse - Hurtig kontakt med virksomhedens kunder, leverandøre mv. - Chefstolen må ikke bestrides af det "tidligere ejerskab" efter en overdragelse, skaber unødvendig forvirring blandt medarb. samt underminere det nye ejerskabs autoritet - Operere med "same procedure as last year, ikke revolutionere noget det første stykke tid, da det som regl er dyrt, og skaber usikkerhed på arbejdspladsen.
Selvfølgelig er det altid nemmere hvis det nye ejerskab er bekendt med branchen, virksomheden, nuværende ejerskab mv. - Men jeg har set mange eksempler på at forholdene kan blive ubehagelige når det drejer sig om generationsskifte indenfor familien, pga. det tidligere ejerskab ikke helt vil slippe tøjlerne.
- Det var så mine få udvalgt betragtninger vedr. "de bløde værdier" - og som du selv pointere, er der en hel masse andet krims-krams man også skal have styr på.
Mvh.