Kære Aminoer A) Hvordan skal jeg bogføre mit lån til firmaet? B) Og hvordan skal jeg så bogføre, at jeg en måned senere, har tilbagebetalt 5.000 af de 20.000, ved overførsel fra selskabets bankkonto til min egen bankkonto? Hvilken konto er det? C) Hvordan bogfører jeg de firmaudgifter, som jeg har været nødt til løbende at betale af egen lomme? Jeg har eksempelvis betalt en regning for husleje og køb af nogle materialer. Det er betalt med mit private Dankort. Jeg har nu de to bilag (fakturaerne) og har givet dem bilagsnummre. Men hvordan skal det bogføres når det er mig selv der har betalt det for firmaet? (firmaet "skylder" mig de penge)? D) Hvordan bogfører man apportindskud, f.eks. af værktøj? (evt. med den plan der er i Stones Summa Sumarum?)
|
Hej!
Du opretter en mellemregning med ApS`et, hvor du bogfører udlæg mv.(kredit)og hævninger(debet)!
Husk at mellemregningen i et ApS ikke må udvise en debetsaldo ultimo året.
Mellemregningen skal forrentes med en såkaldt"fikseret rente"!
Apportindskud som aktiver og anparterne+evt. overkurs under egenkapitalen.