En af mine kunder har modtaget følgende fra Speednames:
"ICANN har ændret transfer regler og jeg vil i den forbindelse spørge om vi skal sætte transfer-lock / registralock på jeres top-level domæner com / net /org/biz / info prisen er 499,- ddk pr. domæne der skal låses dette er et engangs beløb og der er ingen omkostninger ved at få dem låst op "
I deres tilhørende PDF beskriver de at det nu er umuligt for en udbyder at afvise en anmodning om at et domæne skal flyttes til en anden udbyder - og det er en af de taktikker domæne pirater anvender til at stjæle deres domæner!
Er der nogen der har erfaringer ang. dette ? Eller kan redegøre for ICANNs regler? Er transfer-lock bare en ny måde at tjene penge på ?
Er der overhovedet nogen reel risiko for at det kan ske ?
Jeg hader sådan nogle høfligt udformet "trusselsbreve" - Det burde sgu da være med i servicen når man betaler for hosting hos udbyderen..!
Lyder som noget fis. Et tilfældig firma kan ikke tvinge din udbyder til at overdrage kontrollen for et domæne til dem.
Da jeg i sin tid arbejdede på konsulentbasis for TalkActive/web10, kørte vi virkelig mange tusinde domæner igennem systemet, og normal procedure var altid, at hvis en kunde flyttede til en anden udbyder, skulle denne sende en anmodning om at få domænet flyttet. Denne anmodning kunne vi derefter skulle acceptere med kundens hjælp - så jeg tror ikke rigtig på den trusselsmail du har fået.
Ideen er god nok, men hvis en domænepirat kan få overtalt en registrar til at give dem et domæne så kan de nok også overtale dem til at låse domænet op først.
Dato: 8/2/2006 5:57:40 PM Forfatter: Lars Brink Ideen er god nok, men hvis en domænepirat kan få overtalt en registrar til at give dem et domæne så kan de nok også overtale dem til at låse domænet op først.
Har du erfaring med at det har kunnet lade sig gøre? Jeg mener godt nok at udbyeren så skal være amatøragtigt.
Jeg har ikke mistet nogle domæner selv. Jeg vil også mene at registrar''en skal være amatøragtig hvis de giver domænet til en pirat uden at checke han har ret til det med eller uden lock.
Ikke fordi jeg ved så meget om dette emne, men kiggede lige forbi ICANN Deres transfer regler er fra 2004, så mon ikke der er nogle der vil "fuske" sig til nogle kolde kontanter?
''ICANN har ændret transfer regler og jeg vil i den forbindelse spørge om vi skal sætte transfer-lock / registralock på jeres top-level domæner com / net /org/biz / info prisen er 499,- ddk pr. domæne der skal låses dette er et engangs beløb og der er ingen omkostninger ved at få dem låst op ''
Jeg synes det virker lidt dyrt. Hos DomainDiscover (www.buydomains.com) er det noget man bare sætter og fjerner i administrationspanelet, og det koster ikke andet end ens egen arbejdstid.
'ICANN har ændret transfer regler og jeg vil i den forbindelse spørge om vi skal sætte transfer-lock / registralock på jeres top-level domæner com / net /org/biz / info prisen er 499,- ddk pr. domæne der skal låses dette er et engangs beløb og der er ingen omkostninger ved at få dem låst op '
Heeeeeeeey!
Skidesmart, jeg tror jeg vil til at låse alle mine kunders domæner op for at kræve 499,- pr stk (+ moms?) for at låse dem igen.
tælle tælle... 10000*499 ... 4990000.. skat skal der betales.. uhmm der bliver vel gode 2 mill til overs?
... Behøver jeg sige at jeg finde speednames handlemåde i strid med god skik?
Vi (GratisDNS.dk / Larsen Data) .. og.. tja, jeg kan ikke komme på andre der tager penge for at sikkerhedslåse .com/.net/.org/.info og .biz domæner i Danmark.. faktisk i verden.. tager IKKE penge for denne service.. Vi har sv*n som www.droa.info som ellers vil overføre vores kunders domæner i feks sommerferien..
Det eneste jeg har kendskab til i samme stil er at enavn i et tidsrum (måske stadig) tog penge for at udlevere epp kodeord til transfer.
Dato: 8/2/2006 9:10:35 PM Forfatter: Peter Larsen Det eneste jeg har kendskab til i samme stil er at enavn i et tidsrum (måske stadig) tog penge for at udlevere epp kodeord til transfer.
Må man det? Troede umiddelbart at ICANN så tvangsoverfører den og bagefter staffer udbyderen...
EDIT: Nå ja, Og velkommen til Amino - hyggeligt at have en af dansk internet's sponsorer med på banen
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Jeg sagde ikke at omtalte enavn praksis var lovlig..
og nej, domænet kan ikke overføres førend det er låst op. Så skal man lave en klagesag.. tid.. tid og penge.. så er de 129,- afpresning ret billigt pludseligt..