Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Graden af selvstændige udviser faldende tendens

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg sad lige og gravede i noget statistik i forbindelse med udarbejdelsen af en økonomisk analyse.

Det forekommer mig påfaldende, at graden af selvstændige i forhold til den totale beskæftigelse udviser faldende tendens i Danmark fra 1990 og frem til idag.

Rent politisk bliver der jo ofte "slået på trommen" for at vi skal være i front som iværksætter-land med fleksible og idé-inspirerende rammer, og hvilke ord politikere nu ellers finder på.

Det er da bare ikke godt nok!!?

Jeg vil ikke kede jer med deltaljerne som i øvrigt stammer fra: OECD
Factbook 2006: Economic, Environmental and Social Statistics - ISBN
92-64-03561-3

Du kan se tabellen fra 1990-2004 for OECD landene her
Du kan se en figur med tallene for 2004 her

Byd gerne ind med kommentarer på emnet..
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:59
Behøver det være så skidt? Naturligvis er det skidt procentsatsen ikke fastholdes, men kan det være en kombination af:

1. Små ungdomsårgange

2. Længere studietid

3. Ældrebyrden

4. Flere på offentlig forsørgelse

5. Flere danskere med anden etisk oprindelse end dansk. Okay, de erhverver sig naturligvis også som selvstændige, men der er typisk ikke den store tradition til det blandt kvinderne.

6. At tiderne er blevet bedre? Man kan måske argumentere for at i tider hvor det er let at få arbejde vil flere ikke lige mangle det sidste som sparker dem igang. Omvendt vil gode tider motivere folk til at starte, så jeg ved ikke.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:22
Dato: 8/1/2006 4:59:20 PM
Forfatter: Brian Nørremark
Behøver det være så skidt? Naturligvis er det skidt procentsatsen ikke fastholdes, men kan det være en kombination af:

1. Små ungdomsårgange

2.    
  3. Længere studietid

4.    
  5. Ældrebyrden

6.    
  7. Flere på offentlig forsørgelse

8.    
  9. Flere danskere med anden etisk oprindelse end dansk. Okay, de erhverver sig naturligvis også som selvstændige, men der er typisk ikke den store tradition til det blandt kvinderne.

10.    
  11. At tiderne er blevet bedre? Man kan måske argumentere for at i tider hvor det er let at få arbejde vil flere ikke lige mangle det sidste som sparker dem igang. Omvendt vil gode tider motivere folk til at starte, så jeg ved ikke.

Statistikken sammenligner jo netop antal selvstændige i forhold til beskæftigelsen (antal folk i arbejde i den arbejdsdygtige alder) og er derfor renset for de punkter du opstiller i 1-5.

Punkt 6 kan være medvirkende, men med den strategi som regeringen udadtil præsenterer, burde der jo netop være større incitament til at starte som selvstændig/iværksætter.

Der er åbenlyst andre faktorer som spiller ind i Danmark, herunder skattelovgivning mv. Og så vil der jo nok gå noget tid, før de nuværende planer fra regeringen slår igennem i statistikken.

Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 01:20

Tallene for EU og OECD viser også et fald i andelen af iværksættere. Derfor skal du først og fremmest lede efter internationale forklaringer på udviklingen.

Danmark følger den internationale tendens. Undtagen fra 1993 til 94, hvor Danmarks tal pludselig dropper betragteligt i forhold til niveauet i EU og OECD.

Når du skal analysere udviklingen i Danmark isoleret set, skal du derfor koncentrere dig om 1993-94. Hvad skete der i Danmark i 1993-94, som kan forklare et voldsomt fald i andelen af iværksættere?

Jeg kom til at tænke på én ting. Var det ikke i de år, hvor man lagde arbejdsløsheds-statistikken om, således at et stort antal ledige gik fra at være på dagpenge og røg over på kontanthjælp i det kommunale system?

Hvis det var i 1993-94 eller der omkring, kan det snildt forklare tallene. I så fald følger Danmark blot den internationale udvikling.

Mvh. Bo Jensen

Butik Go’aften

www.goaften.dk

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)