Hej, Jeg håber en dygtig revisor kan hjælpe mig med et svar på følgende konkrete regnskabs spørgsmål
Skal jeg inkasser moms ved et salg af et event som indkøbes i Danmark af en dansk privat person, men eventet afholdes i USA. Det sælges igennem igennem mit danske selskab.
Turen/prisen inkluderer adgang til nogen eksklusive fester, hotel, limousiner m.m. (ikke flybillet, de skal de selv arranger).
Men skal jeg opkræve dansk moms på de ydelser selvom de leveres i USA og jeg indkøber derover? Jeg har ikke noget købsmoms i USA jeg kan trække fra min salgsmoms.
Hvis jeg skal opkræve moms på eventet, så har jeg nemlig lidt en konkurrencemæssige udfordringer da folk i Danmark så vil kunne købe direkte i USA uden dansk moms dvs. spare 25%.
Du tilbyder sådan set en vare til danske kunder. Hvor du så har købt varen er underordnet. Men du skal nok være registreret som importør hos Skat.
Sælger du varer/ydelser til en privatperson inden for EU, altså også i Danmark, skal du opkræve 25% dansk moms.
Det er så ikke helt rigtigt. For ydelser er der nogle regler som ikke følger hovedprincippet. I relation til netop events, der kan henføres til eksempelvis kultur, underholdning mv. lægges der vægt på hvor eventen finder sted.
Om den ydelse, du sælger, er momspligtig eller ej, afhænger af, hvor leveringsstedet for ydelsen er. Det er nemlig momsreglerne i det land, hvor leveringsstedet ligger, der afgør, om du skal opkræve moms. Derfor er det nødvendigt, at du bestemmer leveringsstedet. Her er det jo åbentlyst at eventen finder sted udenfor Danmark og du skal derfor ikke tillægge dansk moms.
Du skal i stedet undersøge om du er forpligtiget til at lade dig registrere i USA. Derudover skal du i relation til din danske momsangivelse oplyse fakturabeløbet i Rubrik C på momsangivelsen.