og jo, et trykkeri med en klar miljøvenlig profil, ville være et aktiv i disse dage. Så en realistisk merpris vil være ok, men kan man se at de skal tjene markant ekstra på de miljøvenlige varer, så vil jeg nok springe fra...
Nu er jeg måske ikke den helt rigtige til at svare, i og med at jeg "sidder på samme side af bordet" som du.
Men der er ikke nogen tvivl om folk har mere fokus på miljø i forbindelse med tryksager. I MediaMouse mærker vi helt klart flere forespørgelser med miljø i mende. F.eks. er det også derfor vi siden årsskiftet udelukkende har digitaltrykt på FSC og/eller Svanemærket papir og i offset er 85-90% ligeledes FSC eller en eller anden form for "grønt" papir (f.eks. større eller mindre grad af genbrugsfibre). Dertil kommer så alle de omkringliggende ting så som forbrugsstoffer og spildstoffer, miljømærkede trykprocesser m.m.
Omkring spørgsmålet om hvad der er "fair" pris for f.eks. nogle visitkort, så svarer det jo nærmest til at spørge "Hvad er en fair pris for en bil?". Det kommer jo an på hvad det er for nogle visitkort vi taler om og en masse variabler så som kvalitet, leveringstid, serviceniveau m.m.
Indimellem får vi forespørgelser på tryk af 1 x 200 stk. visitkort, hvor kunden er fuldstændig ligeglad med papir og trykkvalitet. De er bare ude efter den billigste pris som de overhovedet kan støve op - og de bruger gerne en halv dag på at Googleinternettet fladt og ringe rundt og spørge. Men typisk er det også denne type kunde, som kun kan levere et hjemmestrikket layout som et Word-dokument eller noget lavet i Paint eller tilsvarende, som man så efterfølgende kan høre/læse er utilfredse med servicen, resultatet og leveringstiden fordi vedkommende er endt med at bestille det over nettet fra et eller andet østeuropæisk trykkeri.
Jeg vil være helt ligeud og sige, at når vi får sådan en forespørgelse, så plejer jeg pænt at sende dem videre. Vi vil aldrig kunne komme ned på det prisniveau de ønsker at handle til - og vi vil aldrig på nogen tænkelig måde kunne leve op til de skæve forventninger som disse kunder typisk har til kvalitet versus pris. Kvalitet og service koster. Det er nok også derfor at vi har de kunder vi nu en gang har. Vores kunder er ikke dem som ønsker det billigste, men typisk er dem som godt vil have noget som er en tand bedre, eller har behov for en kortere leveringstid, større valgmuligheder eller ganske enkelt bare er rigtig glade for vores rådgivning og høje serviceniveau.
Men det er vel ikke anderledes end dem som sværger til f.eks. Mercedes og aldrig kunne drømme om at køre i andet når de først har prøvet sådan en, versus dem som blot vil have en billig enkel bil med 4 hjul som kan transportere dem fra A til B og som er billig i drift ? .