Jeg er lige i tvivl om dette er Duplicate Content : fx på denne side:
http://www.crtv.dk/produkter/dvd-recorder-hdd her vises hele kategorien med "dvd recorder hdd" men hvis man så klikker på under menuen "dvd afspillere" så vises alle dvd afspillerne, men de var jo også på det første link ?
Er det en dårlig ide at opbygge produktvisningen som på denne side ?
Flere af segmenterne er fuldstændig identiske. Forholdet mellem dit indhold, og dit unikke indhold må være afgørende for, hvorvidt en søgemaskine anser dit indhold som værende en kopi.
Man skal nok være påpasselige med sider som disse.
Derudover ligner produkt beskrivelserne noget, som man direkte har kopieret fra leverandørens katalog. Det er der sikkert tusinde af andre e-købmænd, som også har gjort, og det er duplicate content.
Har selv haft samme overvejelser med min side har indtil videre valgt at bruge <link rel="canonical" tagget for at være sikker på at jeg ikke får noget duplicate content.
Har selv haft samme overvejelser med min side har indtil videre valgt at bruge <link rel="canonical" tagget for at være sikker på at jeg ikke får noget duplicate content.
Der er vist bedre måder at sikre sig mod duplicate content... så vidt jeg ved er der ingen regler der siger, at søgemaskiner SKAL rette sig efter hvad du fortæller dem med det canonical-tag.
Nu tænker jeg ikke på selve systemet bag men selve problemstillingen.
Man har 20 produkter de 20 produkter bliver vist når man klikker på linket produkter under linket produkter har vi så kategorierne der tilhører linket produkter:
Kategorierne er de samme 20 produkter bare i forskellige størrelser
Tøj i small Tøj i medium Tøj i large Tøj i ekstra large
Hvis man har lavet det nogenlunde fornuftigt vil hver kategori være en ny side med ny titel og ny content og et nyt sidenavn.html MEN produtk navnene priser osv vil stadig være de samme.
Her er så spørgsmålet vil google kunne opfatte det som duplicate content?
Man kan selvfølgelig lave nofollow på dem eller lave en robot.txt men så går man jo glip af en god placering på tøj i small
Lige en ting mere hvad er din mening om at buge paging på sine sider har en ide om at det skader ens ranking pænt meget?
Nu skal vi heller ikke helt overtage tråden, men jeg svarer kort på dine spørgsmål.
I stedet for at dele alting op i kategorier og derved komme ud i en gråzone mht. duplicate content, kunne du måske overveje at lade kunderne vælge de enkelte specifikationer under selve produktet. Hvis vi kører videre med dit eksempel med tøjet, så kan man jo fint have alt tøjet i én kategori. Når kunderne så klikker på et produkt, så får de mulighed for at vælge størrelse. Jeg mener dog ikke dette problem er identisk med det oprindelige problem i denne tråd.
I dit eksempel tror jeg godt Google vil kunne opfatte det som duplicate content, men meget afhænger af indholdet på siderne. Hvis du nu lavede forskellige beskrivelser til tøjet afhængig af om det var small, medium eller large, så ville der ikke være noget problem. Men det gør man jo nok ikke
Mit forslag er at lade være med at dele tingene så meget op! Om du laver sider er nok lidt en smagssag. Personligt kan jeg bedst lide "lange sider" hvor man kan scrolle lidt. Jeg er ikke helt sikker på om det skader din ranking i google hvis du bruger paging.