Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af holding selskab

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

sammen med en kammerat har jeg startet et selskab. Vi har hver vores holdingselskab, som så ejer vores andele af driftsselskabet. I forbindelse med etablering af holdingselskaberne, har vi begge lånt 125.000kr i banken. Af de 125000 er 50% røget ned i driftsselskabet for at betale for vores andele. Nu kommer spørgsmålet: min bank siger, at jeg kan putte de resterende 50%  ind på min konto, så jeg kun skylder 62500kr. Min makkers bank siger, at dette er ulovligt, og at han derfor skal investere det resterende beløb. Hvem har ret? For hvis det er ulovligt,skal jeg da have det ændret ASAP.

Håber I kan hjælpe

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 16:23
At låne virksomhedens penge til at putte ind på privat konto, mener jeg er et ulovligt aktionærlån, men igen, hvis pengene er der ved regnskabsårets afslutning er risikoen for at det bliver opdaget nok minimal
Fra Valby
Tilmeldt 15. Mar 06
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 17:01
Hej!

Jeg tror din makkers bank har ret! Som "Thomas-3" skriver, er det et ulovligt aktionærlån, da det der sker er at

dit holdingselskab låner dig pengene, som du så afbetaler privat gæld med.

Et alternativ som din bank måske er frisk på, var at lave en låst konto i dit selskab til en højere indlåns-rente der måske

kan nærme sig renten du betaler for lånet på de 125.000. Renteindtægterne vil selvfølgelig ende i dit holdingselskab.

Jeg ved at blandt andet Nordea, i forbindelse med køb af andelsbolig, kan lave en højrente-konto hvor indlån

forrentes med samme procent som udlån.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 18:32
Banken har klart ret. Aktionærlån er som det bliver sagt ulovlige.

Du får heller ikke nogen bank med på at forrente selskabets indestående med samme rente som den udlånsrente du betaler personligt.

Iøvrigt må man heller ikke glemme at indskudskapitalen på de 125.000 kr. altid skal være til stede. Dvs. der kan ikke engang foretages udlodning til aktionæren før holdingselskabet oppebærer udbytte fra datterselskabet. Det udbytte kan aktionæren så bruge til at indfri banklånet men først efter at der er erlagt udbytteskat.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)