sammen med en kammerat har jeg startet et selskab. Vi har hver vores holdingselskab, som så ejer vores andele af driftsselskabet. I forbindelse med etablering af holdingselskaberne, har vi begge lånt 125.000kr i banken. Af de 125000 er 50% røget ned i driftsselskabet for at betale for vores andele. Nu kommer spørgsmålet: min bank siger, at jeg kan putte de resterende 50% ind på min konto, så jeg kun skylder 62500kr. Min makkers bank siger, at dette er ulovligt, og at han derfor skal investere det resterende beløb. Hvem har ret? For hvis det er ulovligt,skal jeg da have det ændret ASAP. Håber I kan hjælpe |
Stiftelse af holding selskab
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
- 1
|
Hej! Jeg tror din makkers bank har ret! Som "Thomas-3" skriver, er det et ulovligt aktionærlån, da det der sker er at dit holdingselskab låner dig pengene, som du så afbetaler privat gæld med. Et alternativ som din bank måske er frisk på, var at lave en låst konto i dit selskab til en højere indlåns-rente der måske kan nærme sig renten du betaler for lånet på de 125.000. Renteindtægterne vil selvfølgelig ende i dit holdingselskab. Jeg ved at blandt andet Nordea, i forbindelse med køb af andelsbolig, kan lave en højrente-konto hvor indlån forrentes med samme procent som udlån. |
Banken har klart ret. Aktionærlån er som det bliver sagt ulovlige. Du får heller ikke nogen bank med på at forrente selskabets indestående med samme rente som den udlånsrente du betaler personligt. Iøvrigt må man heller ikke glemme at indskudskapitalen på de 125.000 kr. altid skal være til stede. Dvs. der kan ikke engang foretages udlodning til aktionæren før holdingselskabet oppebærer udbytte fra datterselskabet. Det udbytte kan aktionæren så bruge til at indfri banklånet men først efter at der er erlagt udbytteskat. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)